جاهای دیدنی ایلام؛ از طبیعت نفس‌گیر پلامار تا کتیبه باستانی گل گل


جاهای دیدنی ایلام؛ از طبیعت نفس‌گیر پلامار تا کتیبه باستانی گل گل

جاهای دیدنی ایلام را می‌شناسید؟ اگر قصد دارید به شهری سفر کنید که طبیعت بکر، جاذبه‌های شهری دیدنی و قدمتی باستانی دارد، ایلام گزینه مناسبی برای شماست. ایلام از استان‌های غربی و مرزی ایران است. هوای این شهر در بیشتر فصول سال خنک است و جاذبه‌های...

جاهای دیدنی ایلام را می‌شناسید؟ اگر قصد دارید به شهری سفر کنید که طبیعت بکر، جاذبه‌های شهری دیدنی و قدمتی باستانی دارد، ایلام گزینه مناسبی برای شماست. ایلام از استان‌های غربی و مرزی ایران است. هوای این شهر در بیشتر فصول سال خنک است و جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که بهترین خاطرات را برای شما خواهند ساخت. در این مقاله، مشهورترین جاهای دیدنی ایلام را به شما معرفی می‌کنیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

معرفی ایلام

ایلام شهری در غرب ایران و مرکز استان ایلام است. این شهر در میان رشته‌کوه‌های زاگرس و کبیرکوه واقع شده است و آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی دارد. قدمت شهر مرزی ایلام به دوران باستان بازمی‌گردد. در دوره ساسانیان، این شهر رونق بسیاری داشته و مهد فرهنگ و هنر ایران بوده است. گویش مردم این شهر کردی است و طبق آمار، ایلام سومین شهر بزرگ کردنشین در ایران است. مکان های تاریخی ایلام، تفرجگاه‌های جنگلی و جاذبه‌های گردشگری این شهر دیدنی‌اند و سفر شما و خانواده‌تان را به‌یادماندنی می‌کنند. در ادامه، جاهای دیدنی ایلام ا به شما معرفی کرده‌ایم.

۱. دریاچه دوقلو سیاه گاو

جاهای دیدنی ایلام؛ از طبیعت نفس‌گیر پلامار تا کتیبه باستانی گل گل

دریاچه سیاه گاو نزدیک شهرستان آبدانان در استان ایلام است. رودخانه سیاه گاو از میان دره‌های کبیرکوه عبور می‌کند و به دریاچه دوقلو سیاه گاو می‌ریزد. همان طور که از نام این جاذبه طبیعی پیداست، دریاچه سیاه گاو از ۲ قسمت تشکیل شده است که با کانالی طبیعی به هم متصل شده‌‌اند. آب رودخانه وارد دریاچه اول می‌شود و به‌سبب اختلاف ارتفاع، دریاچه دوم را تغذیه می‌کند. درنهایت آب دریاچه دوم هم در رودخانه‌ای جاری می‌شود که به مزارع کشاورزی شهر آبدانان می‌رسد.

دریاچه دوقلو سیاه گاو هزارساله است و از پدیده‌های دیرینه‌شناسی استان ایلام محسوب می‌شود. کانال طبیعی بین دو دریارچه ۸ متر عرض و ۴ متر عمق دارد که به طول ۷۰ متر دو دریاچه را به هم وصل می‌کند. این کانال و دریاچه دوقلو بر اثر فرسایش زمین شکل گرفته‌اند. آب این دریاچه کاملا زلال است و می‌توانید ماهی‌هایی را ببینید که در آن شنا می‌کنند. البته این آب سرشار از مواد معدنی مانند گوگرد نیز هست.

آدرس: استان ایلام، شهرستان آبدانان، روستای پشت‌قلا

۲. چشمه آب‌ گرم دهلران

جاهای دیدنی ایلام؛ از طبیعت نفس‌گیر پلامار تا کتیبه باستانی گل گل

آبگرم دهلران یکی از جاذبه‌های طبیعی در روستاهای گردشگری ایلام است. این چشمه‌های آب گرم طبیعی در دامنه سیاه‌کوه و نزدیک غار خفاش قرار دارند. دمای آب چشمه‌ها حدود ۵۰ درجه سانتی‌گراد است. وقتی نور خورشید به آب این چشمه‌ها می‌رسد، انعکاسش به‌شکل رنگین‌کمان درمی‌آید که از نادرترین پدیده‌های طبیعی در ایران است.

آب گرم دهلران از دو نهر اصلی سرچشمه می‌گیرد که به هم می‌پیوندند. هرساله گردشگران زیادی از این چشمه بازدید می‌کنند. آب این چشمه سرشار از مواد معدنی است و می‌گویند برای درمان و تسکین مشکلات مفصلی، روماتوئید و دردهای عضلانی مناسب است، اما به بیماران قلبی توصیه می‌شود وارد آن نشوند.

آدرس: استان ایلام، شهرستان دهلران

۳. غار زینگان

جاهای دیدنی ایلام؛ از طبیعت نفس‌گیر پلامار تا کتیبه باستانی گل گل

غار زینگان در میان دشتی وسیع نزدیک شهر مهران به وجود آمده است. اقلیم شهر مهران و روستاهای اطرافش گرم و خشک است، اما داخل غار هوای سرد و مرطوبی دارد؛ دمای داخل و خارج غار حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد با هم اختلاف دارد و به همین دلیل غار زینگان به غار بهشت هم معروف است.

بازدید از غار زینگان تجربه‌ای پرماجرا و هیجانی است. این غار به‌طول ۶ کیلومتر مقصدی جذاب برای طبیعت‌گردی است که آب در تمام طول مسیر آن جریان دارد. در برخی نقاط، گذرگاه غار بسیار باریک می‌شود و شما باید از میان آب رد شوید. در طول مسیر از کنار دو آبشار نیز می‌گذرید.

آدرس: استان ایلام، شهر مهران، روستای صالح‌آباد

۴. دره ارغوان

جاهای دیدنی ایلام؛ از طبیعت نفس‌گیر پلامار تا کتیبه باستانی گل گل

دره ارغوان از زیباترین مناطق ایلام است. این دره در مسیر تنگه قوچعلی واقع شده است و ۱۷۰ هکتار وسعت دارد. این دره چندین چشمه و رودخانه دارد که گردشگران می‌توانند در کنار آنها ساعاتی را به‌خوشی بگذرانند. در حاشیه رودخانه سراسر درخت ارغوان روییده است که ارتفاع آنها به ۱۲ متر هم می‌رسد. البته در دره ارغوان درختان بلوط و افرا نیز می‌رویند. در طول ماه‌های فروردین و اردیبهشت که درختان ارغوان گل می‌دهند، این دره به رنگ ارغوانی درمی‌آید و منظره‌ای رؤیایی می‌سازد.

آدرس: استان ایلام، شهر ایلام، ۳ کیلومتر به‌سمت شمال شرق، تنگه قوچعلی

۵. قلعه والی

جاهای دیدنی ایلام؛ از طبیعت نفس‌گیر پلامار تا کتیبه باستانی گل گل

قلعه والی ایلام یکی از زیباترین بناهای به‌جامانده از دوره قاجار است. این قلعه را به‌دستور غلامرضا ولی‌خان روی تپه چغامیراک در سال ۱۳۲۶ شمسی ساخته‌اند. پس از ساخت قلعه، غلامرضا خان دستور داد کتیبه‌ای به‌طول ۱۸۰ سانتی‌متر بالای ورودی شرقی نصب کنند که روی آن نستعلیق خطاطی کرده بودند. بخش زیادی از این کتیبه طی جنگ با عراق تخریب شد.

قلعه والی از نظر هنری سازه‌ای ارزشمند و دیدنی است. قسمتی از آینه‌کاری‌های خاص در سقف این بنا در بخش‌های غربی همچنان باقی مانده‌اند. پنجره‌های مشبک با شیشه‌های رنگی، نرده‌های آجری به‌رنگ فیروزه‌ای، سرستون‌های منقوش و طاق‌های تزئین‌شده از دیگر جذابیت‌های معماری قلعه والی‌اند.

قلعه والی در مجموع ۵ اتاق کوچک، ۲۰ اتاق بزرگ و ۴ ایوان دارد. آب قلعه نیز از چشمه بی‌بی تأمین می‌شده است.

آدرس: استان ایلام، شهر ایلام، خیابان پاسداران

۶. دژ شیخ مکان

جاهای دیدنی ایلام؛ از طبیعت نفس‌گیر پلامار تا کتیبه باستانی گل گل

اگر از ایلام به‌سمت پلدختر بروید، در میان راه به دره‌شهر می‌رسید. ۶کیلومتری دره‌شهر، در دامنه کبیرکوه، روستای شیخ مکان را می‌بینید. در این روستا، قلعه پوراشرف معروف به دژ شیخ مکان را ساخته‌اند. برخی منابع تخمین می‌زنند قدمت این بنا به دوره ساسانیان برگردد، اما در کتیبه این بنا تاریخ ساخت قلعه ذکر شده که مربوط به اواخر سلطنت قاجار است.

دژ شیخ مکان را در ۳ طبقه به‌شکل مربع و به‌سبک تک‌ایوان ساخته‌اند. مساحت دژ ۱۴۷۰ متر مربع است. در نمای ساختمان نیز کتیبه‌ای سنگی گذاشته‌اند. این کتیبه قابی گچی دارد که آن را با اشعاری به‌خط نستعلیق تزئین کرده‌اند.

ورودی قلعه در ضلع شمالی است. پس از ورود، از راهرویی مستطیل‌شکل می‌گذرید و به حیاط می‌رسید. در حیاط ۳ مسیر وجود دارد. ۲ مسیر به حیاط مرکزی و اصطبل می‌رسند و از مسیر سوم وارد طبقه دوم دژ می‌شوید. این طبقه محل سکونت حاکم و خانواده او بوده است. اتاق‌های اقامتگاه تزئینات رنگارنگ و گچ‌بری‌های زیبا دارند که به لحاظ هنری ارزشمندند.

آدرس: استان ایلام، جاده ایلام به پلدختر، شهرستان دره‌شهر، روستای شیخ مکان

۷. پارک جنگلی ششدار

جاهای دیدنی ایلام؛ از طبیعت نفس‌گیر پلامار تا کتیبه باستانی گل گل

این پارک جنگلی یکی از جاهای دیدنی ایلام است. تفرجگاه ششدار نزدیک کوه قلاقیران بوده و هرساله گردشگران بسیاری در فصل بهار و پاییز از آن دیدن می‌کنند. در جنگل‌های ششدار، درختان خودرو روییده‌‌اند. درختان متنوع این منطقه طبیعتی بکر و جذاب برای دورشدن از شلوغی‌های زندگی شهری ساخته‌اند.

اگر در فصل بهار به این پارک جنگلی بروید، سرسبزی محیط و عطر دلنشین شکوفه درختان شما را مجذوب می‌کند. بعضی افراد هم ترجیح می‌دهند در فصل پاییز به ششدار سفر کنند تا تنوع رنگی چشم‌نوازی را شاهد باشند.

آدرس: استان ایلام، ۱۱کیلومتری شمال‌ غرب ایلام، جاده ایلام به کرمانشاه و ایوان، کنار کوه قلاقیران

۸. کتیبه نقش برجسته گل گل ملکشاهی

جاهای دیدنی ایلام؛ از طبیعت نفس‌گیر پلامار تا کتیبه باستانی گل گل

کتیبه آشوری گل گل بر دیوار کوهی در روستای گل گل در ۲۵کیلومتری ایلام حک شده است. قدمت این کتیبه به ۳۰۰۰ سال قبل می‌رسد. روی کتیبه گل گل، یک سرباز آشوری کلاهخود و تیر در دست و ماه و ستاره بالای سرش را می‌بینید. در قسمت پایین کتیبه نیز جملاتی به‌خط میخی نوشته شده‌اند.

آدرس: استان ایلام، روستای گل گل

۹. کتیبه تخت خان

جاهای دیدنی ایلام؛ از طبیعت نفس‌گیر پلامار تا کتیبه باستانی گل گل

کتیبه تخت خان روی سنگی بزرگ در روستایی در منطقه صالح‌آباد استان ایلام قرار دارد. در این کتیبه اطلاعاتی درباره تاریخ و والیان سرزمین ایلام نوشته‌اند و قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. ابعاد کتیبه تخت خان ۱۹۰ در ۱۴۵ سانتی‌متر است و مطالب روی آن را به‌خط زیبای نستعلیق حک کرده‌اند. واضح‌بودن نوشته‌ها، زیبایی خطوط و اطلاعات دقیق و کامل ارزش و اهمیت این سنگ‌نوشته را افزایش داده‌اند.

آدرس: استان ایلام، جاده ایلام به مهران، منطقه صالح‌آباد

۱۰. تنگه پلامار ایلام

جاهای دیدنی ایلام؛ از طبیعت نفس‌گیر پلامار تا کتیبه باستانی گل گل

تنگه پلامار از جاذبه‌های طبیعی استان ایلام است. این منطقه در شهرستان دره‌شهر واقع شده و از مقاصد گردشگری محبوب بین طبیعت‌گردهاست. جریان آب و طبیعت بکر این منطقه دیدنی است و تجربه لذت‌بخشی از سفر به این استان برای شما می‌سازد. تنگه پلامار ایلام در مجاورت جاده چالدران‌بروجرد قرار دارد. اگر می‌خواهید این تنگه را ببینید، باید از شهر ایلام ۳۵ کیلومتر به‌سمت شمال غرب بروید.

آدرس:۳۵کیلومتری شمال غرب ایلام

۱۱. قلعه کنجانچم

جاهای دیدنی ایلام؛ از طبیعت نفس‌گیر پلامار تا کتیبه باستانی گل گل

قلعه کنجانچم در ۱۵کیلومتری شهر مهران است. کنجانچم را در سال ۱۳۲۶ ساخته‌اند. غلامرضا خان ابوقدره، آخرین والی ایلام، دستور داد این قلعه را بسازند تا در فصل زمستان در آن سکونت کند. این بنا طراحی مربعی دارد و ۴ برج گوشه‌های آن برج‌های نگهبانی بوده است. اتاق‌های به‌هم‌پیوسته و حمام قلعه از دیدنی‌های این سازه‌اند. در نمای خارجی قلعه از سنگ استفاده کرده‌اند و سقف اتاق‌ها فرم هلالی دارد. سردر تمام اتاق‌ها را نیز با گره‌چینی آجری تزئین کرده‌اند.

آدرس: استان ایلام، جاده مهران به ایلام، ۱۵کیلومتری مهران، روستای کنجانچم

۱۲. گورستان کان گنبد

جاهای دیدنی ایلام؛ از طبیعت نفس‌گیر پلامار تا کتیبه باستانی گل گل

قبرستان کان گنبد در حاشیه کوه شاه‌نخجیر است که ۳۰ کیلومتر با ایلام فاصله دارد. طبق بررسی‌های باستان‌شناسی، بقایای کشف‌شده در آن مربوط به ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است.

کان گنبد در زبان کردی به‌معنای «گنج پنهان‌شده» است. بر اساس افسانه‌های قدیمی، پادشاهی گنج‌های خود را در این منطقه پنهان کرده است و مردگان از آن محافظت می‌کنند.

آدرس: استان ایلام، ۳۰کیلومتری جنوب شرق ایلام

۱۳. کاخ فلاحتی

جاهای دیدنی ایلام؛ از طبیعت نفس‌گیر پلامار تا کتیبه باستانی گل گل

کاخ فلاحتی ایلام یادگاری از دوران قاجار است. این کاخ را به‌دستور غلامرضاخان، والی ایلام، ساخته‌اند. عمارت فلاحتی ۵ اتاق و ۱ تالار بزرگ دارد. جلوی بنا، ایوان بزرگی طراحی کرده‌اند که در اتاق‌ها و تالار به آن باز می‌شود. کف کاخ آجری است. پنجره‌های عمارت نیز بزرگ و نورگیرند. گچ‌بری‌های برجسته کاخ فلاحتی طرحی از انسان و گل‌های ظریف دارد و هنر دوره قاجار را به نمایش می‌گذارد.

آدرس: ایلام، خیابان آیت‌الله عبدالرحمن حیدری ایلامی

سوغات ایلام

جاهای دیدنی ایلام؛ از طبیعت نفس‌گیر پلامار تا کتیبه باستانی گل گل

ایلام شهری باستانی است و صنایع دستی بسیاری دارد. هنرمندان ایلامی فرش‌هایی از ابریشم و پشم می‌بافند که برای بافت این فرش‌ها از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، گلیم‌های ایلام هم معروف است. این گلیم‌ها از نخ پشم بافته می‌شوند و به‌خاطر نقش‌های برجسته‌ای که دارند معروف‌اند. گیوه و سیاه‌چادر از دیگر سوغاتی‌های ایلام است. این محصولات متناسب با آب‌و‌هوای سرد و خشک ایلام تولید می‌شوند و عایق خوبی برای بادهای سرد موسمی هستند.

اگر به ایلام سفر کرده باشید، حتما چیق را می‌شناسید. چیق پوشش دیواره چادر عشایر است و نوعی حصیربافی است که تنها در ایلام یافت می‌شود. امروزه چیق را برای تزئین فضا در دکوراسون داخلی استفاده می‌کنند.

شما کجا را برای سفر به ایلام پیشنهاد می‌کنید؟ خاطره‌ای از سفر به ایلام و جاهای دیدنی آن دارید؟

section.chetor__product__boxsection.chetor__product__box .main__img.chetor__product__box-title.chetor__product__box-text.chetor__product__box-btn-wrappera.chetor__product__box-anchor-text.chetor__product__box-text p@media only screen and (max-width:380px).chetor__product__box-text.chetor__product__box-title.chetor__product__box-btn-wrapper} .chetor__product__box-badge .chetor__product__box-text .price del .chetor__product__box-text .price ins /*.chetor__product__box a */ .chetor__product__box .image-holder { display: inline-block; position: relative;} .chetor__product__box-text p .ads-block .section-heading .bsac-container > div:empty
اصول و روش‌هایی کاملا عملی برای یادگیری سریع و ماندگار هر زبان جدید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه جاذبه‌های گردشگری ایران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی