معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها


پوست در افراد مختلف ویژگی های متفاوتی داشته و به مراقبت های خاص خود نیاز دارد. در این مطلب با انواع پوست و مراقبت های مورد نیاز هر یک آشنا می شوید.

دانستن نوع پوست کمک می کند تا از آن مراقبت درستی داشته باشید و بدانید چطور با جوش، آکنه، خشکی و پاکسازی پوست برخورد نمایید. در ادامه به شما کمک می کنیم تا با انواع پوست آشنا شده و روش های مراقبتی هر یک را بهتر بشناسید.

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

انواع پوست و روش های مراقبتی آن ها

در حالت کلی انواع پوست شامل پوست های خشک، معمولی، خشک، ترکیبی و حساس می باشد. اطلاع از نوع پوست کمک می کند که بهتر با جوش و آکنه صورت، خشکی پوست و نحوه پاکسازی آن برخورد کنید. اقسام پوست به طور معمول بر اساس ژنتیک ایجاد می شوند ولی عادات روزمره و رفتار افراد با پوست شان در کنار شرایط محیطی سبب تغییر نوع پوست می شود.

در ادامه مطلب قصد داریم شما را با انواع پوست و مراقبت های مخصوص آن ها آشنا نماییم. همچنین به دو روش تشخیص پوست در منزل نیز اشاره می شود.

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

پوست خشک

اگر پوست شما از نوع خشک باشد؛ حتما بیشتر مواقع کشیدگی در پوست را احساس می کنید. همچنین ممکن است لکه های قرمز، پوسته پوسته شدن پوست در نواحی مختلف را نیز شاهد باشید. افرادی که پوست شان خشک است، معمولا در پوست آن ها منافذ پوستی به سادگی مشاهده نمی شود و زودتر از سایرین چین و چروک صورت، حساسیت و خارش پوست را تجربه می کنند.

علت خشکی پوست به عوامل مختلفی بستگی دارد. عوامل ارثی و اختلالات ژنتیکی می توانند با تاثیر بر میزان ترشح چربی از غدد چربی پوست سبب خشکی پوست شوند. چربی طبیعی پوست با اسم سبوم شناخته می شود و وظیفه آن نرمی و انعطاف پذیری پوست است.

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

احساس کشیدگی پوست خشک یا دیگر علائم خشکی پوست تنها به صورت محدود نشده و در کل بدن نیز ایجاد می شود. وقتی شرایط آب و هوایی، تغذیه یا رفتار با پوست تغییر می یابد، پوست صورت و بدن با علائم خشکی مواجه می شوند. خشکی پشت دست از نشانه های آزاردهنده خشکی پوست است.

در ضمن اگزما و خارش پوست صورت و بدن هم می تواند عوارض خشکی پوست باشد که در همه سنین روی می دهد. در این شرایط استفاده از یک کرم نرم کننده برای پوست خشک بسیار کمک کننده بوده تا طراوت و شادابی را به پوست بازگرداند. کرم نرم کننده مخصوص پوست خشک بایستی حاوی مواد مغذی و آبرسان باشد تا رطوبت از دست رفته پوست جبران شود.

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

به طور مرتب صبح و شب کرم را روی پوست تمیز استفاده تا میزان رطوبت پوست کنترل شود. اهمیت زیادی دارد که عادت روزانه مراقبت از پوست منظمی داشته و آن را حفظ کنید. در ضمن از محصولات آرایشی و بهداشتی ملایم برای پاکسازی پوست کمک بگیرید. توصیه می شود روتین پوست خشک را فرا بگیرید.

از محصولات حاوی الکل، اسانس و عطر به هیچ وجه استفاده نشود زیرا شدیدا پوست را خشک و تحریک می کنند. محصولات صابون دار می توانند پوست را به شدت خشک نمایند. سعی کنید از شامپو بدن و پن غیر صابونی به جای صابون و مایع صابونی استفاده کنید.

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

کرم، روغن و پمادهای ملایم تاثیر بهتری روی پوست خشک نسبت به لوسیون ها دارند. اگر در محلی با آب و هوای گرم و خشک یا سرد و خشک زندگی می کنید از دستگاه بخار و رطوبت ساز خانگی در همه فصول بهره بگیرید.

پوست معمولی

این نوع پوست نه خشک است نه چرب. پوست معمولی به ندرت چرب شده و اگر هم این اتفاق روی دهد، به راحتی می توان چربی را برطرف کرد. در مورد اندازه منافذ پوستی نیز این نوع پوست دارای منافذ کوچکی می باشد که به سادگی قابل مشاهده نبوده و خیلی کم باز و برجسته می شوند.

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

معمولا پوست معمولی به ندرت براق می شود و ضمنا کمتر پوست پوست یا مات می شود. در افراد با پوست معمولی خطوط چین و چروک صورت کم بوده و رنگ پوست نواحی مختلف چهره یکسان و بدون لک و جوش می باشد. اگر در اقسام پوست، پوست شما معمولی است ولی گاهی جوش صورت یا دانه های ریز پوستی را تجربه می کنید، نگران نشوید زیرا نوع پوست تان تغییر نکرده است.

به کمک محصولات پوستی مناسب و عادات مراقبت از پوست درست می توانید دوباره بعد از مدتی شاهد پوست عادی خود باشید و حتی درخشان تر و سالم تر از قبل ظاهر شود. داشتن پوست معمولی به معنی بی نقص بودن نیست. حتی پوست معمولی هم برخی مواقع جوش می زند.

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

دچار خشکی شده یا دیگر مشکلات پوستی را تجربه می کند. پوست در طول زمان هم دچار تغییر می شود. به این مفهوم که ممکن است افرادی که در حال حاضر بهترین پوست را دارند در آینده و در اثر شرایط متفاوت زندگی نظیر بارداری، یائسگی، تابش مستقیم نور آفتاب و … با مشکلات پوستی رایج مانند پیری و چین و چروک پوست روبرو شوند.

اگر میزان هورمون های فرد به هر علتی تغییر کند یا از محصولات آرایشی بهداشتی استفاده که پوست به آن حساسیت داشته باشد، ممکن است آکنه و جوش هورمونی ایجاد شود. مردان و زنان با پوست معمولی باید از محصولات آرایشی بهداشتی استفاده که سبب چرب شدن زیاد پوست نشود. همچنین از محصولاتی که پوست را خشک می کنند نیز دوری کنند.

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

با مراقبت درست از پوست یعنی روزانه از محصولات پاک کننده صورت به درستی استفاده و نرم کننده و آبرسان مناسب پوست به همراه کرم ضد آفتاب استفاده شود لزومی نیست که نگران پوست خود باشید.

پوست چرب

افرادی که پوست چرب دارند معمولا همیشه از پوست براق صورت، آکنه و جوش گلایه دارند. علت پوست چرب می تواند به عوامل ارثی و تغییرات هورمونی در سنین مختلف مرتبط باشد. در صورتی که فرد به طور ارثی و ژنتیکی داری پوستی با منافذ چربی خیلی فعال است به طور خودکار پوست چربی طبیعی بیشتری تولید می کند.

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

افزایش میزان ترشح هورمون ها در بدن نشانگر تولید بیش از اندازه آندروژن می باشد که هم در بدن خانم ها و هم آقایان وجود دارد. تولید آندروژن بر میزان تولید سبوم تاثیر مستقیم می گذارد. هنگامی که مقدار تولید چربی پوست افزایش یابد، منافذ پوست بزرگتر شده و جوش و دانه های ریز پوستی بیشتری نمایان می شوند.

پوست چرب شدیدا مستعد جوش، آکنه و دانه های ریز پوستی سر سیاه می باشد. منافذ پوست چرب به طور معمول بیشتر از دیگر اقسام پوست قابل مشاهده بوده و علت آن بزرگتر شدن منافذ است. معمولا پوست چرب از دیگر انواع پوست براق تر است و ممکن است آرایش شما را خیلی زود به هم بریزد.

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

برای مراقبت از پوست چرب محصولات زیادی تولید شده است که تضمین می کنند چربی پوست را برطرف می کنند. به طور مثال داروهای درمان آکنه دارای ترکیبات بسیار قوی هستند ولی استفاده از این محصولات ممکن است تاثیر منفی داشته باشد. موادی که پوست چرب را خشک کرده و در حقیقت آن را به تولید و ترشح چربی بیشتر روی پوست تحریک می کنند.

اهمیت دارد که پوست چرب به شکل کنترل شده و ملایمی لایه برداری شود زیرا تولید بیشتر چربی می تواند به علت سلول های پوستی مرده باشد. بهتر است شوینده های صورت و پاک کننده های قوی آرایشی یا لیف های قوی را انتخاب نکنید. باید از محصولات لایه بردار ملایم نظیر ماسک های لایه بردار ملایم یا لیف نرم صورت استفاده نمایید.

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

کرم مرطوب کننده و آبرسان فاقد چربی هم فراموش نشود. انواع پوست به نرم کننده و آبرسان نیاز دارند. برای پاک کردن پوست چرب به جای استفاده از روغن پاک کننده یا شیرپاک کن از آب پاک کننده و تونر کمک بگیرید تا چربی صورت متعادل شود. تمیز کردن پوست صورت در رفع چربی پوست و کاستن جوش صورت موثر است.

ضمنا افراد با پوست چرب از دستکاری و فشردن جوش های صورت خودداری کنند. زیرا حتی لمس جوش و آکنه نیز می تواند وضعیت آن ها را بدتر نماید. ضمنا شستن پوست چرب اصول خاص خود را دارد.

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

پوست ترکیبی یا مختلط

پوست ترکیبی دو یا چند نوع پوست را شامل می شود. در این نوع پوست معمولا بخش هایی از صورت خشک و پوست پوست و بخش های دیگر چرب و براق می شوند. از این رو اکثر افراد به اشتباه پوست خود را چرب یا خشک می دانند. پوست ترکیبی یا مختلط رایج ترین نوع پوست در بین انواع پوست می باشد و مراقبت آن دشوارتر است.

این نوع پوست اغلب در ناحیه T صورت (بینی و پیشانی) و چانه دارای ظاهر چرب و براق است. این نواحی از صورت دارای غدد چربی فعال تری نسبت به سایر نواحی صورت مانند گونه ها هستند. داشتن پوست خشک و پوست چرب به طور همزمان به این مفهوم است که به مراقبت ویژه و دقیق پوستی نیاز است.

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

عادات روزانه و استفاده از انواع مواد آرایشی بهداشتی به صورتی باشد که چربی بخش های چرب پوست را بیشتر و نواحی خشک را خشک تر نسازند. توصیه می شود افراد با پوست ترکیبی از محصولات دارای آبرسان با عصاره طبیعی ماند خیار، چای سبز و بابونه استفاده که می توانند رطوبت لازم پوست را تامین کنند.

به این ترتیب هم پوست تحریک نمی شود و هم آرامش بیشتری ایجاد می شود. در ضمن این افراد سراغ محصولات آرایشی بهداشتی حاوی عطر و رایحه نروند زیرا این مواد رطوبت طبیعی پوست را از بین می برد. به جای آن از محصولات حاوی عصاره طبیعی و فاقد الکل استفاده نمایند.

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

در پوست ترکیبی همانند سایر انواع پوست پاکسازی نیز ضروری است. با پاکسازی و اسکراب ملایم پوست به طور مرتب می توان اطمینان یافت که سلول های مرده پوست از منافذ آن جدا و چربی و آلودگی در منفذهای پوستی حبس نمی شود. در ضمن مرطوب کننده پوست نیز اهمیت دارد ولی یافتن مرطوب کننده برای پوست های ترکیبی دشوار است.

از این رو توصیه می شود در روز دو نوع مرطوب کننده متفاوت استفاده یکی مناسب نواحی خشک که حاوی آبرسان قوی و ترکیبات مغذی است و دیگری مرطوب کننده آبرسان فاقد چربی برای نواحی چرب صورت.

پوست حساس

در حقیقت هر یک از انواع پوست که به آن ها اشاره شد می توانند خصوصیات پوست حساس را نیز داشته باشند. پوست حساس همواره کمی قرمز و ملتهب می باشد خیلی از مواد آرایشی و بهداشتی را نمی توان استفاده کرد. در این نوع پوست نباید از محصولات با ترکیبات شیمیایی قوی استفاده زیرا ممکن است به پوست آسیب جدی وارد شود.

برای چنین پوستی که به راحتی تحریک می شود خیلی مهم است که از مواد طبیعی و بدون اسانس استفاده شود. عصاره های طبیعی آلوئه ورا و بابونه برای پوست حساس مناسب هستند و می توانید از محصولات حاوی این نوع عصاره ها استفاده نمایید. ضمنا ماسک های خانگی نیز در رفع حساسیت پوست موثر هستند.

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

در صورتی که می خواهید از محصولات آماده استفاده کنید حتما دقت کنید که مخصوص پوست حساس باشد. موقع شستشوی پوست حساس نیز دقت کنید که این کار به آرامی صورت گیرد و اصلا لیف یا برس صورت زبر استفاده نشود. پاک کننده های روغنی می توانند برای پوست حساس مناسب باشند.

برای پاکسازی و تمیز کردن آرایش صورت نیز از محصولات خیلی ملایم، بی رنگ، فاقد اسانس و الکل استفاده در ضمن بدانید شستشوی زیاد پوست سبب خشکی شدید و حساسیت زیاد پوست می شود. همچنین پوست حساس در مقابل آفتاب می تواند شدیدا آسیب پذیر باشد.

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

از این رو اطمینان یابید که ضد آفتاب بالای ۵۰ درصد با بافت سبک استفاده کنید. برای پوست حساس کرم ضد آفتاب و لوازم آرایشی با بافت سنگین اصلا مناسب نیستند.

دو روش تشخیص نوع پوست در منزل

برای تشخیص نوع پوست در منزل می توانید از دو روش زیر کمک بگیرید:

۱. ابتدا صورت را با یک پاک کننده ملایم کاملا تمیز نموده و با چند ضربه خیلی آرام حوله خشک نمایید. بعد نیم ساعت پوست را به حال خود رها و هیچ کرم یا محصول دیگری استفاده نکنید حتی به پوست دست هم نزنید. بعد از نیم ساعت اول به پیشانی، بینی، گونه ها و چانه دقت کرده که آیا برق می زند یا خیر؟

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

نیم ساعت دیگر صبر کرده و احساس خود را در قسمت های مختلف پوست بیان کنید. به ویژه موقع خندیدن یا بالا بردن ابروها. اگر احساس خشکی و کشیدگی دارید احتمالا پوست شما خشک است و اگر تنها بخش هایی مانند بینی، پیشانی و چانه براق هستند پوست شما ترکیبی است و اگر خیلی براق نیستند پوست معمولی دارید.

چنانچه گونه های شما همانند سایر بخش ها براق هستند پوست شما چرب است.

معرفی انواع پوست و نحوه مراقبت از آن ها

۲. این روش تفاوت پوست چرب و غیر چرب را نشان می دهد. بعد از تمیز کردن پوست با حوله ای نرم تنها آب اضافی آن را گرفته و حدود ۴۵-۶۰ دقیقه صبر کنید. همانند روش قبل در این مدت هیچ کرم، لوسیون و … استفاده نشود. سپس با یک دستمال کاغذی تمیز روی بخش های مختلف صورت کشیده و برای هر بخش یک دستمال مجزا استفاده و هر مرتبه دستمال کاغذی را زیر نور بررسی کنید.

اگر دستمال کاغذی لک های چربی داشت پوست آن قسمت چرب است. اگر هم چرب نبود یعنی پوست خشک است. در صورتی که همه دستمال کاغذی ها چرب شده یا به رنگ زرد ملایمی بودند پوست چرب است. ولی اگر برخی از دستمال ها مثلا قسمت پیشانی یا بینی چرب هستند و سایر بخش های صورت تنها مقداری رطوبت به دستمال داده اند، پوست ترکیبی یا معمولی است.

در تشخیص لکه های رطوبت از چربی دقت کنید. هر یک از انواع پوست دارای نیاز ها و رفتار خاص خود می باشد و مراقبت خاص خود را می طلبد.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آرایش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا