حداکثر قیمت دلار در سال 1402 چقدر است؟


حداکثر قیمت دلار در سال 1402 چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته قیمت دلار با سیگنال آزادسازی ارزهای بلوکه شده از عراق بر مدار کاهش قیمت قرار گرفت و در کف کانال ۵۰ هزار تومانی بسته شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند متغیرهای اقتصادی کشورها تحت...

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته قیمت دلار با سیگنال آزادسازی ارزهای بلوکه شده از عراق بر مدار کاهش قیمت قرار گرفت و در کف کانال ۵۰ هزار تومانی بسته شد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند متغیرهای اقتصادی کشورها تحت تاثیر شرایط یا استراتژی‌های بلندمدت تغییر می‌کند. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم که با یک خبر مساعد، همه چیز تغییر کند و بعید است که دلار با سناریوسازی سیاستگذار در بلندمدت کنترل شود.

فردین آقابزرگی، کارشناس اقتصادی به تجارت‌نیوز گفته بود: «بخشی از متغیرهای اصلی تعیین‌‌کننده نرخ ارز مربوط به هیجانات و وقایع غیراقتصادی، سیاسی و مذاکرات است. مابقی به متغیرهای اقتصادی مانند نرخ تورم، نرخ رشد حجم نقدینگی، حجم نقدینگی و رشد تولید ناخالص ملی مربوط است. اما هیجانات ناشی از اخبار، در کوتاه‌مدت تاثیر کوچکی بر بازارها دارد. عمق این بازار به مولفه‌های کلان اقتصادی مربوط می‌شود. باید دید نرخ کالاها، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، خودرو و سایر محصولات وارداتی با چه نرخی تسعیر می‌شوند. نرخ واقعی آنجاست. بنابراین تنش‌های‌ منفی و مثبت، حرکت و روند بازار ارز محسوب نمی‌شود. در خوشبینانه‌ترین حالت، تورم تا پایان سال در محدوده ۴۰ درصدی بماند؛ با این مقدار تورم، دلار پایان سال به قیمت ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان می‌رسد.»

با این حال سازمان برنامه و بودجه پیش‌بینی جدیدی از قیمت دلار برای امسال ارائه کرده است.

بر اساس مدل‌سازی جدید سازمان برنامه و بودجه که بر اساس مفروضات فعلی اقتصاد ایران انجام شده است، نرخ ارز در سال ۱۴۰۲ حداکثر ۵۲ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

محمد جعفری رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه در خصوص گزارش غیررسمی سازمان برنامه و بودجه که برای سال 1406 پیش‌بینی‌های نامتعارف برای نرخ ارز مطرح کرده بود، گفت: این گزارش براساس یک مدل‌سازی در سال 1399 انجام شده بود اما باید توجه داشت که این گزارش براساس سناریوی فروش 200 هزار بشکه‌ای نفت تدوین شده بود و با تغییر این فروض نتیجه تغییر پیدا کرد.

وی با تأکید بر اینکه فرض این گزارش فروش تنها روزانه 200 هزار بشکه نفت بود، گفت: این میزان فروش کمترین رقم فروش نفت طی سال‌های اخیر است که در سال 1399 رخ داد، طبیعتاً با تغییر این فروش پیش‌بینی‌ها تغییر پیدا خواهد کرد. در زمان حاضر مجموع فروش نفت و میعانات نزدیک 2 میلیون بشکه در روز است، بنابراین با توجه به این میزان صادرات نفت و میعانات گازی پیش‌بینی‌ها متفاوت خواهد شد.

رئیس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سؤالی در مورد پیش‌بینی‌های جدید این سازمان گفت: براساس مدل‌سازی جدیدی که براساس شرایط کنونی انجام شده است، نرخ ارز در سال 1402، حداکثر 52 هزار تومان است. خروجی مدل تهیه‌شده نشان می‌دهد در سال 1406، قیمت ارز یک‌سوم نرخ گزارش قبلی خواهد بود، البته یک ضریب خطای حدود 5درصدی را نیز باید در این خصوص در نظر گرفت.

وی گفت: باید در نظر داشت که این محاسبات با ادامه شرایط کنونی تحریم ولیکن افزایش بهره‌وری و اجرای الزامات رشد 8درصدی و مهار تورم انجام شده است.

منبع: تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش تند مرکز پژوهش‌های مجلس در رسانه دولت!/چرا قیمت دلار را بین 65 تا 75 هزار تومان ن...