حوزه نوسازی تاکسی رانی نیازمند حمایت دولت است


حوزه نوسازی تاکسی رانی نیازمند حمایت دولت است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، آقای مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسی رانی‌های شهری کشوردر برنامه صبح و گفت و گو رادیو گفتگو، نیازمندی های ناوگان تاکسی رانی شهری برای نوسازی را برشمرد.سوال: طرحی را دارید دنبال می‌کنید برای نوسازی ناوگان تاکسی...

حوزه نوسازی تاکسی رانی نیازمند حمایت دولت استبه گزارش خبرگزاری صداوسیما ، آقای مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسی رانی‌های شهری کشوردر برنامه صبح و گفت و گو رادیو گفتگو، نیازمندی های ناوگان تاکسی رانی شهری برای نوسازی را برشمرد.
سوال: طرحی را دارید دنبال می‌کنید برای نوسازی ناوگان تاکسی رانی شهری درست است؟
ضامنی: ما در هر سال طرح نوسازی ناوگان تاکسی رانی را داریم امسال هم همانند سنوات قبل یک هدف گذاری ده هزار دستگاهی را در دستور کار داریم که مشکلات بسیاری هم البته پیش رو داریم که اگر وقت آن‌ها را هم توضیح می‌دهم، یکی از چالش‌های جدی ما افزایش قیمت بی رویه خودرو هست ما در انتهای سال گذشته خودروی مناسب برای تاکسی رانی با قیمتی حدود ۲۷۰ میلیون تومان به حوزه تاکسی رانی عرضه می‌شد ، قیمت جدید که اعلام شده حدود ۳۷۰ میلیون تومان است یکی این مشکل واقعا حوزه تاکسی رانی را آزار میدهد و نکته دوم این است که از ابتدای سال تا الان متاسفانه به علت این که هنوز قیمت خودرو تعیین تکلیف نشده فرایند نوسازی متوقف شده این فرایند‌ها باعث می‌شود که به آن هدف گذاری که ما تعریف کردیم قاعدتا نرسیم و خودروساز هم با توجه به آن برنامه زمان بندی که دارد آن ناوگان ما را در چارچوب قراردادی که داریم به تعداد ده هزار تا قاعدتا نتواند به ما تحویل بدهد این دو تا مشکل جدی هست که در حال حاضر دست به گریبانش هستیم و لازم هست که از یک طرف دولت تکالیف قانونی که دارد تعریف شده در بحث تسهیلات به ما کمک کند و یکی هم در مجموعه خودروساز‌ها و وزارت صمت در بحث این تغییر قیمت‌های مداوم در حوزه خودرو برای بخش حمل و نقل عمومی قاعدتا مساعدت‌های لازم را انجام بدهد.
سوال: میشود گفت که یک وقفه‌ای هم ایجاد شده همین اشاره‌ای که شما هم داشتید شرایط قیمتی خودرو یک وقفه‌ای برای نوسازی ناوگان اتفاق افتاد؟
ضامنی: بله خوب قبلا یک قیمتی مشخص می‌شد برای خودرو ما می‌دانستیم که این قیمت تا پایان سال ثبات دارد و فرایند انجام می‌شد الان در پایان هرماه باید قیمت گذاری شکل بگیرد و برای ابلاغ این قیمت جدید حتی اگر قیمت قیمت ثابتی هم باشد تا این فرایند کارسازی آن در سیستم‌ها اتفاق بیفتد وقفه‌های متعدد در طی سال داریم در ابتدای سال هم که همیشه طولانی‌ترین وققه داریم که عرض کردم که از ابتدای سال تا الا هنوز قاعدتا این فرایند شروع نشده به علت این که اصلاح قیمت در حوزه خودرو ساز هنوز اتفاق نیفتاده است.
سوال: خوب تا کی قرار است منتظر بمانیم؟
ضامنی: قول دادند به ما که در نیمه اول همین ماه انشالله این را اعلام کنند و بتوانند فرایند نوسازی را عملیاتی کنند.
سوال:خوب روند نوسازی را به طول کامل بفرمایید؟
ضامنی: یک سامانه‌ای است به نام سامانه نوسازی ناوگان فرسوده که کلیه شهرداری‌ها درگاهی دارند در خصوص این نوسازی متقاضیان به شهرداری شهر مربوطه شان مراجعه می‌کنند و ثبت نام شان را انجام می‌دهند نهایتا منجر خواهد شد به صدور پیش فاکتور از سمت خودروساز در شهر‌هایی که تسهیلات بانکی فراهم باشد ترکیبی تسهیلات بانکی و آورده متقاضی در بانک مربوطه تجمیع خواهد شدبعد از این که خودروی جدید آماده شد راننده موظف هست که خودروی قدیمی خوش را اسقاط کند وقتی فرایند اسقاط انجام شد ظرف مدت یک هفته خودروی جدید به متقاضی تحویل می‌شود.
سوال: همان طرح کلید به کلید که از قبل مطرح بود الان هم همان روند را انجام می‌دهید درست است؟
ضامنی: بله.
سوال:طرح اسقاط را توضیح می‌فرمایید برای شنوندگان که چگونه است؟
ضامنی: عرض کردم زمانی که وجه را واریز می‌کند راننده تا زمانی که خودروی جدید آماده شود خودروی قدیمی دست خودش است یک هفته قبل پیامک می‌رود راننده به مرکز اسقاطی که خودش در سامانه انتخاب کرده است مراجعه میکند فرایند اسقاط خودرو آنجا انجام خواهد شد و تاییدیه اسقاط خودرو از طریق سامانه بارگذاری می‌شودو بعد از این که آن دستگاهی که مسئولیت تایید نوسازی ر ا دارد تایید کرد نوسازی را خودروی جدید آماده تحویل می‌شود و به متقاضی تحویل می‌شود.
سوال: آورده راننده باید چه قدر باشد و چه قدر تسهیلات بهشان می‌دهید؟
ضامنی: متفاوت است در برخی از شهر‌ها، شهرداری‌ها همکاری لازم را انجام دادند تسهیلاتی فراهم کردند متناسب با تسهیلاتی که فراهم شده شما تسهیلات در شهر‌ها از ۵۰ میلیون تا ۲۵۰ میلیون شهرداری‌ها تسهیلات فراهم کردند متناسب با آن ما به التفاوت قیمت را حدود یک ۶۰، ۷۰ تومان بحث اسقاط خودرو می‌شود و ما به التفاوت آن را آورده راننده می‌شود که باید پرداخت کنند.
سوال: اگر نکته‌ای مانده بفرمایید؟
ضامنی: نکته آخر من درخواستی است که به نمایندگی از جامعه تاکسیرانی عرض می‌کنم حوزه نوسازی تاکسی رانی نیازمن حمایت دولت است دولت تکلیفی دارد در قانون هوای پاک که تسهیلات ارزان قیمت پرداخت کند ما از تاکسی انتظار حمل ونقل عمومی را داریم وقتی انتظار حمل و نقل عمومی را داریم از این طرف هم حوزه تاکسی رانی انتظار این را دارد که حمایت‌های دولت در راستای تامین خودرو قاعدتا اتفاق بیفتد که این هزینه سفر هزینه مناسبی باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعجب مردم در فضای مجازی از مدل گوشی بهرام رادان