فواید مکمل bcaa برای ورزش کاران و نکات مصرف این مکمل


اگر برای شما نیز جای سوال است که فواید مکمل  bcaa دقیقا چیست و آیا لازم است که همه از این مکمل مصرف کنند. با این مطلب از آرگا همراه ما باشید تا اطلاعات کاملی در این زمینه کسب نمایید.

مکمل bcaa این روزها بسیار پرطرفدار شده و همه مایلند تا درباره آن اطلاع کافی و کامل کسب نمایند. بدن برای عضله سازی به ۸ اسید آمینه نیاز دارد که سه نوع آن در این مکمل یافت می شود. در ادامه به فواید مکمل bcaa می پردازیم.

آشنایی با فواید مکمل bcaa

این روزها از مکمل bcaa بسیار صحبت می شود و افراد زیادی مایلند تا از آن اطلاعات کافی به دست آورند. اگر برای شما نیز جای سوال است که مکمل bcaa دقیقا چیست و با فواید آن آشنا شوید در ادامه قصد داریم پیرامون این مکمل به صحبت بپردازیم. و همه نکات مثبت و منفی استفاده از مکمل bcaa را بیان نماییم.

فواید مکمل bcaa برای ورزش کاران و نکات مصرف این مکمل

قابل ذکر است سه اسید آمینه لوسین، ایزولوسین و والین زنجیره شاخه ای مکمل bcaa بوده که به خاطر داشتن ساختار اتم کربن غیر خطی، شاخه دار نامیده شده اند. اسیدهای آمینه از واحدهای سازنده پروتئین ها می باشند و همان طور که آگاهید پروتئین ها ساختار بدن را تشکیل داده اند.

اسیدهای آمینه یا در بدن به تولید می رسند که به آن ها اسید آمینه غیر ضروری گفته می شود و یا باید از رژیم غذایی تامین گردند که به آن ها اسید آمینه ضروری اطلاق می شود. به این ترتیب مکمل bcaa حاوی اسیدآمینه های ضروری می باشد. به این معنی که آن ها در بدن ساخته نشده ولی یک سوم از پروتئین در بافت عضله انسان ها را تشکیل می دهند.

فواید مکمل bcaa برای ورزش کاران و نکات مصرف این مکمل

منابع غنی از bcaa شامل تخم مرغ، لبنیات، گوشت، مرغ و ماهی می باشد. مکمل bcaa به وفور در بازار وجود دارد و اغلب در زمینه تغذیه ورزشکاران استفاده می شود. مکمل bcaa حاوی مواد منحصر به فردی است زیرا برخلاف بیشتر اسید آمینه ها که متابولیسم شان در کبد روی می دهد متابولیسم آن ها در خود عضله انسان روی می دهد.

از نکات مهم عملکرد این اسید آمینه عبارت است از:

  • جذب سریع: bcaa سریعا وارد جریان خون شده و بدون این که در کبد شکسته و تجزیه شوند به راحتی جذب بافت های فعال و عمدتا عضلات می شوند.
  • انرژی بیشتر : bcaa ها انرژی بیشتری را برای عضله در حال کار تامین می کنند. شکسته شدن bcaa برای تولید انرژی در طول ورزش طولانی بیشتر می شود. bcaa ها نقش موثری در متابولیسم پروتئین دارند. به طوری که سبب تنظیم بافت سازی (حالت بهبود بدن) و شکسته شدن بافت (حالت کاتابولیک) کمک می نمایند.

فواید مکمل bcaa برای ورزش کاران و نکات مصرف این مکمل

از میان bcaa ها اسید آمینه لوسین می تواند ساخت پروتئین عضله را آغاز نماید و از شکسته شدن پروتئین جلوگیری کند. این نکته مهمی است که قصد دارید عضله سازی نموده و توده کم چرب بدن را در طی محدود کردن کالری حفظ نمایید یا این که می خواهید شکسته شدن عضله را در طی ورزش های شدید یا طولانی بکاهید.

مفهوم bcaa

منظور از bcaa اسید آمینه های شاخه دار می باشند. ساختار مولکولی این آمینو اسیدها شاخه شاخه بوده از این رو آن را به این اسم می شناسند. به طور کلی بدن برای ساخت عضله به ۸ اسید آمینه ضروری نیاز دارد که سه مورد آن در مکمل bcaa حضور دارند. به این سه آمینو اسید پیشتر اشاره شد.

والین در بالا بردن سنتز پروتئین و تسریع ریکاوری عضلات بعد از تمرین موثر است. لوسین در بیوسنتز پروتئین استفاده می شود. ضمنا برای بالا بردن توده عضلانی موثر است. و اسید آمینه ایزولوسین به افزایش رشد تارچه های عضلانی و سنتز پروتئین کمک می کند. این سه اسید آمینه به عضله سازی کمک می کنند.

فواید مکمل bcaa برای ورزش کاران و نکات مصرف این مکمل

اهمیت مصرف مکمل bcaa

تامین bcaa از طریق غذایی

فواید مکمل bcaa برای ورزش کاران و نکات مصرف این مکمل

مزایای مکمل bcaa

از جمله فواید مکمل bcaa عبارت است از:

۱. تقویت رشد عضلانی

از مهمترین فواید مکمل bcaa تقویت رشد عضلانی است. لوسین موجود در این مکمل سنتز پروتئین عضلانی را تحریک نموده و به روند عضله سازی کمک می کند. در مطالعه ای که روی ورزشکاران و بدنسازان انجام شد، کسانی که بعد از تمرین شدتی، ۵.۶ گرم از این مکمل را مصرف نمودند حدود ۲۲ درصد سنتز پروتئین عضلانی بیشتری نسبت به افرادی که هیچ اطلاعی از مکمل bcaa نداشتند دیده شد.

فواید مکمل bcaa برای ورزش کاران و نکات مصرف این مکمل

برخی از مطالعات انجام شده نشان می دهد مصرف مکمل bcaa موجب کاهش گرفتگی و دردهای عضلانی پس از تمرین می گردد. اصلا جای تعجب نیست که تا یک الی دو روز پس از تمرین بدن درد وجود نداشته باشد. پژوهش ها نشان می دهد با مصرف این مکمل میزان آسیب دیدگی عضلات در حین تمرین کاسته شده و بدن درد هم برای فرد کوتاه و قابل تحمل تر می شود.

۳. پیشگیری از عضله سوزی

از مزیت های دیگر مصرف مکمل bcaa پیشگیری از عضله سوزی یا هدر رفت عضلات می باشد. پروتئین های عضلانی دایما در حال تجزیه شدن و دوباره ساخته شدن هستند. تعادل میان این دو یعنی تجزیه و سنتز، میزان پروتئین موجود در عضله را معین می کند. هر وقت میزان تجزیه پروتئینی از سنتز آن بیشتر شود، بی شک عضلات سوخته و اصطلاحا هدر رفته است. به این ترتیب با مصرف مکمل bcaa تعادل میان تجزیه و سنتز یکسان شده و لازم نیست نگران عضله سوزی شد.

فواید مکمل bcaa برای ورزش کاران و نکات مصرف این مکمل

۴. کاستن خستگی عضلانی

تمام ورزشکاران در مقطعی خستگی عضلانی ناشی از تمرین را تجربه دارند. این که چه اندازه سریع بعد از شروع ورزش خسته شوند به عوامل متعددی از جمله شدت ورزش و مدت زمان آن، نوع تغذیه، شرایط محیطی و سطح آمادگی بدن بستگی دارد. عضلات در حین ورزش از اسید آمینه های شاخه دار بهره برده بنابراین میزان آن ها در خون کاسته می شود.

وقتی آمینو اسیدهای شاخه دار استفاده شود و در خون میزان آن کاهش یابد سطح اسید آمینه تریپتوفان در مغز بالا می رود. این اسید آمینه موجب ترشح هورمون خستگی می گردد در نتیجه خستگی عضلانی را تجربه می کنید. اما با مصرف مکمل bcaa این اسید آمینه ها با تریپتوفان مقابله نموده و به آن چیره می شوند.

با کاهش تریپتوفان در مغز هورمون خستگی کمتر می شود. اگر از خستگی زودهنگام حین ورزش رنج می برید مصرف مکمل bcaa فواید خوبی در رفع آن دارد. لازم به ذکر است bcaa شروع خستگی مرکزی و محیطی را در طی ورزش به تعویق می اندازد. از این رو می توانید ورزش های طولانی تر را انجام دهید.

فواید مکمل bcaa برای ورزش کاران و نکات مصرف این مکمل

خستگی محیطی هنگامی که عضلات خسته می شوند به این علت تاخیر پیدا می کند که bcaa ها به عنوان منبع انرژی در طی ورزش طولانی مورد استفاده قرار می گیرند. حتی پس از این که بدن از ذخایر گلیکوژن بهره برد، می توان از نیروی به دست آمده از bcaa ها در عضلات استفاده نمود. خستگی مرکزی هنگامی که مغز خسته می شود نیز می تواند توسط bcaa به تعویق افتد. این امر به علت پیشگیری از جذب اسید آمینه تریپتوفان در مغز روی می دهد.

۵. کاهش علائم بیماری سیروز کبدی

۶. تقویت سیستم ایمنی

تمرین شدید با حجم زیاد که طی روزها و هفته ها تکرار گردد. در صورتی که ورزشکار به اندازه کافی بین دوره های تمرینی استراحت نداشته باشد می تواند به خستگی و سرکوب سیستم ایمنی و فشار بیش از حد عضلات منجر شود. پژوهش ها نشان می دهد مصرف دائمی و طولانی ۱۲ گرم مکمل bcaa سبب بهبود پاسخ ایمنی به چندین هفته تمرین استقامتی شدید در دوچرخه سواری می شود.

فواید مکمل bcaa برای ورزش کاران و نکات مصرف این مکمل

محققان دریافتند که bcaa ها منبع انرژی بوده و به واسطه سلول های ایمنی در روده استفاده می شوند که این به سیستم ایمنی اجازه داده تا خود رااحیا نماید. به این ترتیب از خود در مقابل پاتوژن های مضر حفاظت می کند. یک سیستم ایمنی قدرتمند می تواند به بهبود و کاهش دفعات بیماری کمک نماید.

۷. حفاظت از عضلات کم چرب

از دیگر مزایای مکمل bcaa این است که از توده عضله تحت شرایط کاتابولیکی که با شکسته شدن پروتئین و از بین رفتن عضله همراه است مانند ورزشکار دو ماراتن و کوهنوردی که به ارتفاعات بالا صعود می کند، حفاظت می کند. در طول ورزش، شکسته شدن پروتئین عضله به ویژه شکسته شدن bcaa برای تولید انرژی ارتقا می یابد.

به این ترتیب با مصرف مکمل bcaa بدن ذخایر اسید آمینه را کمتر مصرف نموده از این رو به مکمل bcaa می توان به عنوان سیاستی جهت بیمه کردن عضلات نگاه کرد.

در صورت تمایل برای آشنایی با فواید مکمل بتاآلانین و فواید مکمل مالتودکسترین روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)