آیا موی کراتین شده را می توان دکلره کرد؟


کراتینه کردن مو روش پرطرفداری برای صاف‌تر، درخشان‌تر و زیباتر کردن موهاست. در این ‌بین سؤال مشترک بسیاری از خانم‌هایی که قصد کراتینه کردن موهای‌شان را دارند این است که آیا موی کراتین شده را می‌توان دکلره کرد یا خیر. اگرچه دکلره...

کراتینه کردن مو روش پرطرفداری برای صاف‌تر، درخشان‌تر و زیباتر کردن موهاست. در این ‌بین سؤال مشترک بسیاری از خانم‌هایی که قصد کراتینه کردن موهای‌شان را دارند این است که آیا موی کراتین شده را می‌توان دکلره کرد یا خیر. اگرچه دکلره کردن روش فوق‌العاده‌ای برای تغییر ظاهر و متفاوت کردن رنگ موهاست، لازم است ابتدا بدانید که مواد دکلره چه واکنش‌هایی با موی کراتینه شده می‌دهد. به طور کلی می‌توان گفت که دکلره کردن موی کراتین شده قابل انجام است، اما چند نکته مهم وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

آیا موی کراتین شده را می توان دکلره کرد؟

آیا موی کراتین شده را می‌توان دکلره کرد؟

خیال‌تان را راحت کنیم که بله، امکانش هست؛ اما محدودیت‌ها و زمان‌بندی خاصی را باید رعایت کنید تا موهای‌تان آسیب نبیند. کراتینه موها را تقویت و صاف می‌کند، اما در عین‌ حال ساختار موها را تغییر می‌دهد. در نتیجه موها در برابر مواد شیمیایی قوی مانند دکلره آسیب‌پذیرتر می‌شود. به‌علاوه دکلره باعث خشک و شکننده شدن موها می‌شود و آسیب‌های دیگری را به موها وارد می‌کند. حال اگر موهایی را که پس از کراتینه شدن ضعیف شده‌اند، در معرض چنین آسیب‌هایی قرار بدهید، ممکن است آسیب‌ دیدگی‌شان شدیدتر شود.

چند وقت بعد از کراتینه می‌توان موها را دکلره کرد؟

برای دکلره کردن موی کراتین شده باید حداقل دو هفته صبر کنید تا مواد کراتینه به خوبی جذب موهای‌تان شود و موها کاملاً ترمیم شود.

موی کراتین شده را چطور می‌توان دکلره کرد؟

آیا موی کراتین شده را می توان دکلره کرد؟

پس از گذشت دو هفته از کراتینه همچنان باید قوانین و دستورالعمل‌هایی را رعایت کنید تا نتیجه درمان کراتین از بین نرود. مهم‌ترین عامل برای حفظ سلامت موهای‌تان این است که به آرایشگر ماهری مراجعه کنید که در زمینه کراتینه و دکلره کردن مو تجربه داشته باشد. آرایشگر باتجربه کمک‌تان می‌کند تا مواد مناسب را انتخاب کنید و به گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کند که حداقل آسیب به موهای‌تان وارد شود. توصیه‌های مهم زیر را هنگام دکلره کردن موهای کراتینه مدّ نظر داشته باشید:

  • از مقدار کمی دکلره استفاده کنید. مقدار زیاد دکلره به موها آسیب می‌زند.
  • از اکسیدان و مواد دکلره ملایم و باکیفیتی استفاده کنید که مخصوص موهای کراتینه تولید می‌شود. بعضی برندها ترکیب کرم اکسیدان و پودر دکلره را با فرمولاسیون ویژه تولید می‌کنند تا میزان آسیب‌ دیدگی و شکنندگی موها به حداقل برسد.
  • پس از دکلره از وسایلی مانند سشوار و اتوی مو استفاده نکنید که با گرما به موها حالت می‌دهند. اگر بلافاصله پس از دکلره از سشوار و اتوی مو استفاده کنید، موهایی که از قبل ضعیف شده است، بیشتر آسیب می‌بیند و احتمال شکننده شدن موها افزایش می‌یابد.
  • پس از دکلره از نرم کننده عمیق استفاده کنید. نرم کننده عمیق به بازیابی رطوبت و جلوگیری از شکننده شدن موها کمک می‌کند. به این ترتیب موهای‌تان، حتی پس از دکلره کردن سالم و قوی می‌ماند. از ماسک مو و روغن آرگان برای مرطوب نگه داشتن موها استفاده کنید.

مواد دکلره طبق دستورالعمل اکثر محصولات دکلره کننده مو باید ۲۰ تا ۴۵ دقیقه روی موها بماند و بعد آرایشگر موها را بشوید. اگر توصیه‌ها و دستورالعمل‌های فوق را رعایت کنید، مطمئن باشید که دکلره پس از کراتینه آسیبی به موهای‌تان نخواهد زد.

عوارض جانبی و خطرهای احتمالی دکلره پس از کراتینه

هر چند می‌توان موهای کراتینه را دکلره کرد، لازم است از عوارض جانبی و خطرهای احتمالی دکلره موی کراتینه آگاهی داشته باشید. پیش از دکلره موهای کراتینه حتماً به نکته‌های زیر توجه کنید:

  • آسیب دیدن موها: دکلره مو می‌تواند آسیب‌زننده باشد، به‌ویژه وقتی پس از کراتینه انجام شود. ترکیب مواد شیمیایی باعث خشک و شکننده شدن موها می‌شود و زمینه‌ساز موخوره و شکستن موها می‌شود.
  • کدر شدن موها: کراتینه غالباً برای درخشان‌تر کردن موها انجام می‌شود. اما دکلره باعث می‌شود درخشندگی طبیعی موها کمتر شود. در نتیجه دکلره پس از کراتینه، عمر نتایج کراتینه را کوتاه و موها را کدر می‌کند.
  • یکدست نبودن رنگ مو: دکلره گاهی باعث یکدست نشدن رنگ موها می‌شود، به‌خصوص اگر موها قبل از دکلره کراتینه شده باشد. در نتیجه موها لکه‌لکه، پررنگ و کم‌رنگ می‌شود.
  • حساسیت و سوزش: مواد شیمیایی مورد استفاده برای دکلره باعث حساسیت و تحریک فولیکول‌های مو و پوست سر می‌شود. در نتیجه عوارضی مانند خارش، قرمزی و حتی ریزش مو ایجاد می‌شود.
  • از بین رفتن اثر صاف‌کنندگی کراتین: دکلره اثر صاف‌کنندگی اولیه کراتین مو را از بین می‌برد و باعث وز و مجعدتر شدن موها می‌شود.

می‌توان موها را هم‌زمان دکلره و کراتینه کرد؟

شاید به نظر برسد که ترکیب دکلره و کراتینه و استفاده هم‌زمان از آن‌ها فکر خوبی است، اما این کار ممکن نیست. در هر روش از مواد شیمیایی بسیار قوی‌ای استفاده می‌شود که به دو روش کاملاً متفاوت عمل می‌کنند. نتیجه ترکیب دکلره و کراتینه وحشتناک خواهد بود و ضررش بسیار بیشتر از منفعتش خواهد بود.

آیا می‌توان قبل از کراتینه موها را دکلره کرد؟

بله، می‌توانید موها را قبل از کراتینه دکلره کنید، اما توصیه می‌شود که بین کراتینه و دکلره حداقل دو هفته فاصله بیاندازید.

بعد از دکلره موهای کراتینه شده از چه رنگ مویی استفاده کنیم؟

پس از دکلره موها نوبت به رنگ کردن موها می‌رسد، البته برای انتخاب رنگ موهای کراتینه شده باید توصیه‌های خاصی را رعایت کنید:

  1. انتخاب رنگ موی بدون آمونیاک: آمونیاک ماده شیمیایی آسیب‌زننده‌ای است که به موها آسیب می‌زند و چربی طبیعی موها را از بین می‌برد. پس رنگ موی بدون آمونیاکی انتخاب کنید که برای پوست سر و موهای‌تان ملایم‌تر باشد.
  2. انتخاب رنگ موی نیمه‌موقت (Semi-permanent): رنگ موی نیمه‌موقت حاوی مواد آسیب‌زننده‌ای مانند آمونیاک یا پراکسید نیست و به همین دلیل گزینه خوبی برای موهای کراتنیه محسوب می‌شود. به‌علاوه چون رنگ نیمه‌موقت به تدریج محو می‌شود، وقتی موها رشد می‌کند، رنگ طبیعی ریشه‌ها جلب توجه نمی‌کند.
  3. انتخاب رنگ موی نیمه‌دائم (Demi-permanent): رنگ موی نیمه‌دائمی حاوی مقدار اندکی پراکسید است، با این ‌حال این نوع رنگ مو همچنان ملایم است. ماندگاری رنگ موی نیمه‌دائم بیشتر از نیمه‌موقت است، اما به اندازه رنگ موی دائم به موها آسیب نمی‌زند.
  4. انتخاب رنگ موی گیاهی: رنگ موهای گیاهی، مانند حنا یا نیل جایگزین‌هایی طبیعی برای رنگ موهای شیمیایی هستند. رنگ موی گیاهی با پوست سر و موها ملایم است، اما استفاده از آن شگرد خاصی دارد و ممکن است مانند رنگ شیمیایی همان رنگی را که می‌خواهید، به دست نیاورید.
  5. استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌های رنگساژ (Color depositing): نرم‌کننده یا شامپوی رنگساژ انتخاب خوبی است برای این‌ که رنگ موهای‌تان را بدون استفاده از رنگ موهای دائمی یا نیمه‌موقت بهتر کنید. رنگ موهای‌تان با هر بار استفاده از شامپوی رنگساژ پررنگ‌تر می‌شود، البته این رنگ به تدریج محو می‌شود و به موهای کراتینه شده آسیب نمی‌زند.

کلام آخر

آیا موی کراتین شده را می توان دکلره کرد؟

موی کراتینه شده را می‌توان دکلره کرد، اما دکلره کردن موها پس از کراتینه باید با برنامه‌ریزی و رعایت احتیاط‌های خاص انجام شود. اگر از اثر کراتینه بر ساختار مو اطلاع داشته باشید، صبر کنید تا مو مواد کراتینه را جذب کند و نکته‌های احتیاطی لازم را حین دکلره رعایت کنید، می‌توانید موهای‌تان را به رنگ دلخواه دربیاورید، بدون ‌آن‌که سلامت موها را به خطر بیاندازید. اگر توصیه‌های ذکر شده در این مقاله را رعایت کنید، می‌توانید موهای‌ صاف و درخشان‌تان را بدون آسیب زدن به آن‌ها دکلره کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آرایش و سلامت مو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساخت کاردستی ورزشی برای کودکان با روش های ساده و راحت