بلایی که مصرف بیش از حد ویتامین ب 12 سرتان می‌آورد


بلایی که مصرف بیش از حد ویتامین ب 12 سرتان می‌آورد

میزان مصرف روزانه توصیه شده (RDA) ویتامین b۱۲ برای افراد بالای ۱۴ سال برابر ۲.۴ میکروگرم (mcg) است. با وجود این، بسته به سن، سبک زندگی و شرایط خاص ممکن است لازم باشد که دوز بیشتر یا کمتری مصرف کنید.

مصرف بیش از حد هر ویتامین یا ماده معدنی می‌تواند مشکل‌ساز شود و ویتامین ب ۱۲ نیز از این قاعده مستثنی نیست. همانطور که گفته شد، این ویتامین برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون، تولید DNA و عملکرد اعصاب و مغز ضروری است. اما مصرف بیش از حد نیاز می‌تواند عوارض جانبی مختلفی را ایجاد کند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

مکمل‌های ب ۱۲ در اشکال مختلفی مثل کپسول، قرص، آمپول، قرص‌های ژلاتینی، قطره و حتی اسپری به بازار عرضه می‌شوند. چنانچه کمبود نداشته باشید، مصرف این مکمل‌ها ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی زیر شود.

حالت تهوع

استفراغ

سردرد

اسهال

خستگی

احساس ضعف

احساس سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی در اندام‌ها

همچنین، علائم زیر نیز می‌تواند با مصرف مکمل‌های b12 با دوز بالا در زمانی که کمبود ندارید مرتبط باشد. البته لازم به ذکر است که این عوارض جانبی کاملاً اثبات نشده‌اند.

مشکلات پوستی: یک تحقیق که در سال 2015 انجام شد نشان داد که مصرف بیش از حد ویتامین B12 می‌تواند با بروز مشکلات پوستی مانند آکنه، روزاسه، ویتیلیگو و درماتیت آتوپیک مرتبط باشد.

خطر سرطان روده بزرگ: در سال 2019 یک مطالعه نشان داد که مصرف دوز بالای این ویتامین در افراد مسن می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ شود.

زمان بستری طولانی: یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که افراد دارای سطح بالای ویتامین ب ۱۲ به زمان بستری طولانی‌تری در بیمارستان نیاز داشتند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه شامل افراد مسن و بدحال مبتلا به بیماری کبد، بیماری‌های کلیوی و سرطان بودند.

شیمی‌درمانی ناموفق: یک مطالعه در سال 2019 بر روی افراد مبتلا به سرطان سینه انجام شد. این مطالعه نشان داد که نتایج شیمی‌درمانی افرادی که مکمل‌های ویتامین b12 مصرف می‌کردند نامطلوب‌تر است.

منبع: صد آنلاین

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نمونه سوالات علوم اول دبستان همه فصلها