سنگ عقیقی که تخم دایناسور 60 میلیون ساله از آب درآمد!


سنگ عقیقی که تخم دایناسور 60 میلیون ساله از آب درآمد!

در یک یافته‌ی حیرت‌انگیز، محققان دریافتند یک ماده معدنی درخشان درون تخم فسیل‌شده‌ی یک تیتانوسور شکل گرفته است.

فرادید| ۱۴۰ سال پیش، نمونه‌ی عقیقی از هند در کلکسیون کان‌شناسی موزه تاریخ طبیعی لندن ثبت شد. حالا، تیمی از محققان می‌گویند این عقیق کروی در اصل درون یک تخم دایناسور ۶۰ میلیون ساله شکل گرفته است. این تخم عقیق‌نما احتمالاً به یک تیتانوسور تعلق دارد که در دوران کرتاسه در هند امروزی میزیسته است. اوایل امسال نزدیک به ۱۰۰ لانه تیتانوسور در هند به طور کامل شناسایی و مستند شدند.

به گزارش فرادید، رابین هانسِن، متصدی مواد معدنی موزه این نمونه را نزد پل بَرِت و سوزانا مِیدمِنت برد که هر دو کارشناسان دایناسور موزه هستند. این گروه به توافق رسیدند که این تخم عقیق‌نما تقریباً از نظر شکل و اندازه مشابه تخم دایناسور است و اشاره کردند که بافت بیرونی این ماده معدنی مشابه یافت تخم دایناسور است. افزون بر این، لبه‌های بیرونی نمونه نشانگر این است که اشیاء دیگر مشابه زمانی مجاور عقیق ۶ اینچی بودند، مانند کپه‌ای از تخم‌های دایناسور.

سنگ عقیقی که تخم دایناسور 60 میلیون ساله از آب درآمد!

هانسن می‌گوید: «این نمونه، نمونه‌ی کاملی است که نشان می‌دهد کلکسیون‌های موزه چرا اینقدر اهمیت دارند. این نمونه سال ۱۸۸۳ با استفاده از دانش علمی موجود آن زمان به درستی به عنوان یک عقیق شناسایی و فهرست شد. اما حالا محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این نمونه ویژگی خاص‌تری دارد: عقیق این ساختار کروی را پر کرده و حالا ما میدانیم این ساختار کروی تخم دایناسور است.»

تیتانوسور به رغم اینکه بزرگ‌ترین حیوان خشکی است که تاکنون زیسته، تخم‌هایی از خود بجا گذاشته که زیاد بزرگ نیستند. شاید دلیلش این باشد که این حیوان چند ده تخم می‌گذاشته نه یک تخم. این موضوع عجیب نیست، چون بین بزرگ‌جانداران پستاندار، گذاشتن یک تخم رایج است، در حالی که مدل تولیدمثل بزرگ‌جانداران خزنده کپه‌ای از تخم هاست.

سنگ عقیقی که تخم دایناسور 60 میلیون ساله از آب درآمد!

بنا به گزارش موزه، این احتمال وجود دارد که این تخم عقیق مانند به واسطه‌ی فعالیت آتشفشانی منطقه شکل گرفته باشد: شاید مدت‌زمان کوتاهی پس از تخم‌گذاری، فوران آتشفشانی کپه‌ی تخم‌ها را پوشانده باشد و محتوای غنی از آب همراه با سیلیکات به درون پوست تخم مرغ نشت کرده باشد و منجر به تولید یک ماده عقیق‌مانند شده باشد.

این نمونه فسیل جالب‌توجه، نسخه‌ی تجملی فسیل صدف نرم‌تنان است که تحت شرایط خاص فسیل شدن، درخشان شده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تاریخی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ بفرمایید شام