زندگیم به بن بست رسیده چیکار کنم؟


زندگیم به بن بست رسیده چیکار کنم؟

روابط، مانند بسیاری از چیزهای دیگر در زندگی نیاز به مراقبت دارند اما متأسفانه بسیاری از ما از این موضوع با بی‌­توجهی عبور می‌­کنیم و همین امر باعث می­‌شود رابطه­‌ای عاشقانه و شاد پس از مدتی تبدیل به رابطه­‌ای سرد و شکست­ خورده شود بدون این که خودمان متوجه این روند شکست و آسیب شده باشیم.

اگه زندگی مشترکت به بن بست رسیده، این کارو انجام بده

به گزارش اقتصاد آنلاین، برای جلوگیری از این اتفاق یا اصلاح آن هر زوجی نیاز دارند نقاط قوت و ضعف رابطه خود را بررسی کرده و با راهکارهای مطمئن روانشناسی به ترمیم خرابی­‌های روابط بینشان بپردازند.

تغییراتی سالم را در روابط خود ایجاد کنید

ایجاد تغییر در زندگی همیشه به جسارت و همت بالایی نیاز دارد. هنگامی که رابطه شما با همسرتان دچار دگرگونی­‌هایی نسبت به روزهای اول شده و نتوانسته­‌اید طراوت و شادی آن را مانند روزهای اول حفظ نمایید، پس یعنی هر دو یا یکی از شما در برخی عملکردهای خود ضعیف بوده­‌اید و باید پس از شناسایی این ضعف­‌ها تغییر را آغاز کنید. باید با دیدی باز به جستجوی این عملکرد نادرست بپردازید و پس از پیدا کردن آن با روش­‌های صحیح و کاربردی به خود و همسرتان برای ایجاد تغییر ات مثبت در رابطه‌تان کمک کنید.

برای شناسایی مشکلات و بهبود روابط خود برنامه­ ریزی کنید

حتی اگر همسرتان علاقه‌مند نباشد، با ایجاد تغییرهای متعدد، حتی تحولاتی کوچک می‌توانید رابطه‌تان را بهبود دهید و حتی احیاء کنید. ما در این راهنمای مختصر یک برنامه پنج نکته‌ای را برای شما آماده کرده‌ایم تا با توجه به آنها بتوانید رابطه‌ی عاطفی آسیب دیده‌ی خود را ترمیم کنید. لطفاً این توصیه‌ها را در زندگی‌تان پیاده کنید و یک ماه به آنها متعهد باشید تا خودتان از پیشرفت به دست آمده شگفت‌زده شوید.

از محتاج بودن و التماس کردن دست بردارید

خنجر خوردن از پشت، طرد شدن، مورد خیانت و بی‌توجهی قرار گرفتن و به عبارت دیگر آزرده شدن و آسیب دیدن باعث می‌شود که بسیار عاطفی شوید. تحمل این شرایط هر چقدر هم که سخت باشد، از عهده یک انسان عادی برمی‌آید. هرچند برای کمک کردن به خودتان و بهبود وضعیت‌تان کارهای مختلفی می‌توانید انجام دهید، اما باید مراقب باشید به روش‌هایی متوسل نشوید که شما را به عمق بیشتری از دریای اندوه و ناامیدی فروببرد. برای مثال هرچه هیجان‌زده‌تر و عاطفی‌تر باشید، محتاج‌تر یا گوشه‌گیرتر می‌شوید. چنین خصوصیاتی همسرتان را بیشتر از شما دور می‌کند. از طرفی این بی‌توجهی‌ها باعث می‌شود که کج‌خلق و زودرنج شوید، سخت‌تر ببخشید و کمتر با خودتان و همسرتان مهربان باشید. پژوهش‌ها نشان داده است که دلجویی کردن از خود و توجه به خود یکی از بهترین روش‌های آرام کردن خود، منطقی و عقلانی کردن عواطف و در نتیجه بهبود رابطه‌ی سرد شده است. بنابراین اگر بتوانید به وضع و خودتان سروسامان بدهید، موفقیت بیشتری برای احیاء رابطه‌تان خواهید داشت. اما برای تغییر این حالت روش هایی نیز وجود دارد.

از همین لحظه آغاز کنید

می­‌توانید برای ایجاد تغییر در شخصیت خود با سه گام زیر پیش بروید:

مرحله اول

از خودتان بپرسید …

آیا به خودم بیش از حد سخت می‌گیرم؟

آیا خودم را سرزنش می‌کنم؟

آیا خودم را دست‌کم می‌گیرم؟

آیا به خودم فرصت دوباره می‌دهم؟

آیا متوجه نشده‌اید که هنگامی که به گذشته نگاه می‌کنید و همسرتان را به باد سرزنش می‌گیرید، برای خودتان نیز جهنمی را ایجاد می‌کنید.

مرحله دوم

بررسی کنید که چه زمانی شرایط را بیشتر برای خودتان سخت می‌کنید.

مرحله سوم

یک تا سه پیشنهاد در این زمینه تهیه کنید که چه زمانی و به چه روشی نیاز دارید که به بهترین دوست خودتان یعنی آدم کمیابی تبدیل شوید که مهربان و بخشنده است و اهل قضاوت نیست. مسئولیت افکار و اعمال خودتان را بدون قضاوت کردن و زیر سوال بردن خودتان تعیین کنید، توبیخ و سرزنش کردن خودتان فقط شما را هیجان‌زده‌تر و عاطفی‌تر می‌کند. اگر قرار است که به قضاوت درباره خودتان بنشینید، کمبودها، نقص‌ها و ناکامی‌های خود را بپذیرید.

مسئولیت‌ خودتان را به عهده بگیرید

همسرتان نمی‌تواند تمام نیازهای عاطفی اساسی شما را برآورده کند، هیچ کس نمی‌تواند. همگی ما مسئولیت رفاه و سلامت خود و سلامت و خوشبختی رابطه‌مان را به عهده داریم. زمانی که به بررسی نقش خود در فراز و نشیب‌های رابطه‌تان می‌نشینید، با خودتان کاملاً صادق باشید. لازمه صادق بودن این است که خودتان را به جای افرادی قرار دهید که به نحوی در رابطه عاطفی شما درگیرند یا از آن تاثیر می‌پذیرند. به کارآمدی این فرایند ایمان داشته باشید و دقت کنید که تمام افرادی را که دوست ندارید و دوست‌تان ندارند، نیز مدنظر قرار دهید. به این ترتیب می‌توانید تلویحاً اطلاعات باارزشی درباره خودتان و روابط‌تان با دیگران و همسرتان به دست بیاورید.

از همین لحظه آغاز کنید

شجاع باشید و از خودتان بپرسید: “اطرافیانم درباره برخورد من با آشنایان، دوستان نزدیک، خانواده و همسرم چه نظری دارند؟” پاسخ این سوال به طور ضمنی اطلاعات باارزشی را درباره وضعیت زندگی زناشویی‌تان در اختیارتان قرار می‌دهد. پرسیدن این سوال‌های معنی‌دار از آشنایان و اطرافیان به پیشبرد این فرایند و ترمیم رابطه‌تان کمک می‌کند.

نقش خودتان را در فراز و نشیب‌های رابطه‌تان تعیین کنید

قبل و بعد از یک رخداد مهم و در طول آن، در یک روز معمولی و در یک موقعیت خاص از خودتان بپرسید: “نقش من در این اتفاق چه بوده یا چیست یا چه خواهد بود؟” بدون آن که قضاوت کنید، خودتان را نقد کنید، نقش خود را در فراز و نشیب‌های رابطه‌تان بپذیرید و زمانی که متوجه کناره‌گیری و بی‌توجهی همسرتان شدید، سعی کنید قلبی بخشنده و سخاوتمند داشته باشید. از دستاوردهای تلاش‌های خود و دیگران لذت ببرید و بدون تنبیه و توبیخ خود یا همسرتان از اشتباهات‌ گذشته درس بگیرید.

از همین لحظه آغاز کنید

قدم به قدم با دستورالعمل زیر پیش بروید:

مرحله اول

جواب سوال‌های زیر را بررسی کنید:

چه اموری در زندگی زناشویی‌مان ایده‌آل پیش رفته است؟

چه اموری قابل قبول بوده است؟

من کجا کار را خراب کرده‌ام؟

آیا می‌خواهم همسرم را از این بابت سرزنش کنم؟

آیا چیزی هست که لازم باشد به خاطرش عذرخواهی کنم؟

چه کارهایی می‌توانم انجام دهم تا کارها دفعه بعد بهتر پیش برود؟

مرحله دوم

مسئولیت و تاثیر نقش خودتان را بدون قضاوت، سرزنش یا شرمساری قبول کنید.

مرحله سوم

یک تا سه پیشنهاد را برای به روز کردن خودتان در این رابطه بنویسید.

چگونه همسرتان را تغییر دهید

شاید همسرتان قابلیت تبدیل شدن به آدم بهتری را داشته باشد، همان طور که شما و در واقع همگی ما می‌توانیم بهتر شویم. از طرفی فکر می‌کنیم که پیش از این سعی کرده‌اید که همسرتان را تغییر دهید. آیا موفق بوده‌اید؟ حتی اگر در کوتاه مدت به موفقیت‌هایی دست یافته باشید، بعید است که این تحولات سطحی مدت طولانی دوام بیاورد. آیا خودتان متوجه شوید که دوباره همه چیز مانند سابق شده است؟ اگر همسرتان روش خود را تغییر داده است، احتمالاً این تغییر را یا به خاطر نق زدن شما ایجاد کرده یا این که با اولتیماتوم دادن مستقیم یا غیرمستقیم به همسرتان، او را به این کار وادار کرده‌اید. شاید هم همسرتان براساس نتایج ارزیابی‌های خود و بر مبنای انگیزه شخصی‌اش تصمیم گرفته است که متفاوت عمل کند. این انگیزه‌ از درون او نشأت گرفته و احتمالاً همسرتان صرفاً از روی عشق به شما یا به دلیل لازم دانستن این تغییرات برای ترمیم رابطه‌تان پیشقدم شده است. جان کلام آن که تغییر ناشی از افکار و اعمال همسرتان همان تغییری است که می‌توان به پایدار بودن آن امیدوار بود.

از همین لحظه آغاز کنید

با قدم‌­های زیر جلو بروید:

مرحله اول

از خودتان بپرسید که:

نیازهایتان در دوران جوانی چگونه برآورده شده یا نادیده گرفته شده است؟

آیا قشقرق‌هایی که به پا کرده‌اید و ناله‌های مداوم باعث می‌شده که دیگران به شما توجه کنند؟

یا بالعکس مجبور بوده‌اید که خودتان به تنهایی و بدون کمک دیگران راهی برای تامین اساسی‌ترین نیازهای خود پیدا کنید؟

آیا از دوران جوانی یاد گرفته‌اید که چگونه از خودتان مراقبت کنید؟

چه کسی همواره در هر شرایطی به دادتان رسیده است؟

مرحله دوم

روش‌های برآورده کردن نیازهای خود در سن جوانی را با روش فعلی تامین نیازها و خواسته‌هایتان مقایسه کنید. لازم است که به تمام نکات منفی توجه کنید و اثر آنها بر همسرتان و روش ارتباط برقرار کردن با هم را بررسی کنید.

مرحله سوم

یک تا سه پیشنهاد را بر اساس این ارزیابی مجدد برای به روز کردن خود بنویسید.

باقیمانده رابطه خود را اصلاح و از آن محافظت کنید

وقتی مدتی را با هم زندگی کنید، به این نتیجه می‌رسید که یکدیگر را به خوبی می‌شناسید. اما واقعیت این است که ما هر روز نکات تازه‌ای درباره زندگی و روابط‌مان یاد می‌گیریم. به عبارت دیگر ما دائماً در حال تغییر هستیم. هر گفتگو، هر فکر و هر عمل امروز ما مبتنی بر تجربیات گذشته‌مان است. اگر آن‌قدر از هم آزرده و رنجیده خاطر شده‌اید که حتی نمی‌توانید مانند دو انسان بالغ با هم گفتگو کنید، دیگر درباره روحیات و نیازهای یکدیگر کنجکاوی نخواهید کرد. هرچه رابطه‌تان بیشتر در سراشیبی سقوط می‌غلتد و به لبه پرتگاه نابودی نزدیکتر می‌شود، علاقه‌تان به هم کمرنگ‌تر و بی‌رمق‌تر می‌شود و در عوض نقاط منفی او را در ذهن‌تان پررنگ‌تر می‌کنید. در چنین شرایطی باید تلاش زیادی بکنید تا ویژگی‌های مثبت و محاسن همسرتان را به یاد بیاورید.

از همین لحظه آغاز کنید

با راهکارهای زیر مرحله به مرحله پیش بروید:

مرحله اول

در برنامه روزانه خود وقتی را به صحبت با هم همسرتان اختصاص دهید، تاریخ و ساعت مشخصی را تعیین کنید.

مرحله دوم

درباره برنامه‌ها، و نه مشکلات، هفته آینده صحبت کنید. چه کارهایی را می‌خواهید برای فرزندتان، در حیاط یا خانه انجام دهید. لطفاً دست از سرزنش کردن یا خجالت کشیدن بردارید، شرایط فعلی را بپذیرید. سپس شروع به صحبت کردن درباره رابطه‌تان بکنید، سعی کنید که تمرکز اصلی‌تان بر احساسات و کارهای خودتان باشد. سه لطفی را که همسرتان در حق‌تان کرده است، ذکر کنید. بله، فکر می‌کنید که این کار دشوار است، اما راهکار “قانون دو ثانیه‌ای” به زوجین کمک می‌کند تا مکالمه‌ای معنادار و حتی مفرح داشته باشند.

مرحله سوم

تاریخی را برای گفتگوی هفته بعد مشخص کنید و همین روند را در هفته‌های آتی ادامه دهید.

۱۰ راهکار کوتاه ولی مؤثر روانشناسان برای ترمیم روابط آسیب دیده

بعد از بررسی و برنامه ­ریزی برای پیدا کردن منشاء مشکلاتی که رابطه شما را هدف قرار داده و ایجاد تغییر برای اصلاح این وضعیت، می­‌توانید از این ۱۰ توصیه ساده ولی کاربردی بهره ببرید:

بین دعوا به خودتان وقت استراحت بدهید: هر وقت دعوا بالا گرفت، ناامیدی، خشم و ناراحتی بر وجودتان مستولی شد و از فکر این همه آزار و اذیت به ستوه آمدید، قبل از آن که شروع به داد زدن کنید، ساکت شوید. مطمئن باشید که اگر در این وضعیت احساسی سعی کنید که برای موضوع مورد بحث‌تان چاره‌ای بیاندیشید، فقط خودتان را در دردسر بزرگتری خواهید انداخت.

فهرستی از محاسن همسرتان تهیه کنید: این فهرست خوبی‌ها را به دیوار بزنید و آن را هر روز صبح، وقتی از دستش عصبانی شدید یا قبل از خوابیدن با دقت بخوانید. بگذارید همسرتان بداند که قدردان خوبی‌های او هستید و به او توجه دارید.

از سرزنش کردن خود یا همسرتان دست بردارید: به قول معروف آب رفته به جوی بازنمی‌گردد. زمانی که لازم است در یک مقطع بحرانی و مشکل‌آفرین یا پس از آن بر حل مشکلات‌تان متمرکز شوید، متهم کردن همسرتان هیچ فایده‌ای به جز هدر دادن وقت و انرژی ندارد.

مشکلات، امیدها و آرزوهای خود را با همسرتان در میان بگذارید.

آنچه برای خود نمی‌پسندید، در حق همسرتان روا ندارید.

خطاهای خود را خالصانه و از صمیم قلب بپذیرید و بابت آنها عذرخواهی کنید.

هر روز مهربان، باتوجه و باملاحظه باشید، بدون آن که به یک بله قربان‌گو تبدیل شوید.

در لحظه زندگی کنید و حتی از کارهای معمولی و پیش پاافتاده لذت ببرید: برای آنچه که دارید شکرگزار باشید و درک کنید که چه مواهب خاصی در اختیار دارید.

عشق، همدلی و ایمان خود به همسرتان را بدون چشمداشت به او نشان دهید. ابراز احساسات برای ترمیم رابطه شکست خورده لازم است. حواس‌تان جمع باشد که همسرتان چه زمانی عشق‌اش را به شما ابراز می‌کند و به نحو مناسبی به آن پاسخ دهید.

منبع: همیار عشق

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زناشویی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری