آموزش آسان دوخت چادر سرخپوستی برای کودکان


چادر بازی سرخ پوستی به دلیل شکل متفاوت و طراحی خاصی که دارد و به خاطر این که اغلب کودکان در انیمیشن ها و کارتون ها مشابه آن را زیاد دیده اند علاقه خاصی به داشتن یک مدل از آن و بازی در آن دارند در نتیجه می توان با دوخت چادر سرخپوستی به راحتی برای کودک خود این سازه زیبا را ساخت و او را هیجان زده نمود.

یکی از انواع مکان های دنج و جذابی که اغلب کودکان به بازی کردن در آن علاقه مند بوده و از آن لذت می برند بازی در چادر سرخ پوستی می باشد که می توانید آن را به شکل حاضری از بیرون برای کودک خود تهیه کنید و یا این که در صورت تمایل و مهارت داشتن با صرف هزینه کمی در منزل مدل زیبایی از آن را بدوزید و مورد استفاده قرار دهید. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب به آموزش دوخت چادر سرخپوستی بپردازیم.

آموزش آسان دوخت چادر سرخپوستی برای کودکان

نحوه دوخت چادر سرخپوستی

کودکان همواره به دنبال بازی های هیجان انگیز و متفاوت هستند و تمایل دارند اوقات فراغت خود را به خوبی سپری کنند و در محلی خاص به بازی و سرگرمی بپردازند در نتیجه دوخت چادر سرخپوستی در خانه برای فرزندتان می تواند بسیار مفید باشد و او را ذوق زده نماید.

این نوع چادرها به آسانی قابلیت جمع شدن داشته و کودکان از بازی کردن در آن لذت می برند. برای درست کردن چادر می توانید از هر نوع پارچه طرح داری که در اختیار دارید استفاده نمایید. شما حتی می توانید در صورت مهارت داشتن در رشته خیاطی با دوخت این نوع چادرها شغلی مناسب برای خود راه انداخته و به راحتی از آن کسب درآمد کنید.

آموزش آسان دوخت چادر سرخپوستی برای کودکان

چادر سرخپوستی در واقع برای بچه ها نوعی پناهگاه مخروطی شکل ساده بوده که احساس امنیت و استقلال را در کودکان القا می کند و می توان گفت وجود این وسیله در دکوراسیون اتاق کودکان باعث ذوق و اشتیاق در آن ها می شود. این نوع چادر بازی برای والدین یک مدل کاردستی و سازه جالب به حساب آمده و با توجه به این که الگوریتم و مراحل دوخت ساده ای دارد و همچنین بخاطر هزینه کمی که داشته ساخت آن بسیار راحت و مفید می باشد.

در بسیاری از مواقع که والدین فرصت طراحی و دوخت آن را ندارند می توانند یک مدل از آن را سفارش داده و خریداری نمایند. در صورتی که تمایل دارید برای کودک خود این نوع چادر بازی را درست کنید بایستی حتما از مقاومت و مقدار استحکام آن مطمئن شوید تا در زمان بازی برای فرزندتان خطرناک نباشد. در ادامه نحوه و مراحل دوخت این نوع چادر بازی را شرح داده ایم.

آموزش آسان دوخت چادر سرخپوستی برای کودکان

وسایل مورد احتیاج

  • ۴ متر پارچه با طرح دلخواه با مقدار عرض دو متر
  • پارچه برای قسمت کف چادر به میزان یک متر و ۲۰ سانتی متر
  • ۴ عدد چوب استوانه ای شکل یا مربعی به میزان قطر ۲ یا دو و نیم سانتی متر و مقدار ارتفاع دو متر
  • چرخ خیاطی
  • سنجاق
  • متر
  • قیچی

آموزش آسان دوخت چادر سرخپوستی برای کودکان

مراحل انجام کار

دو بخش چپ و راست به جلوی چادر مربوط می شود. سه بخش ذوزنقه ای شکل پهلوها و پشت چادر را تشکیل می دهد. بهتر است قسمت بالای ذوزنقه های پشت و پهلوها را به جای ۲۰ سانتی متر به اندازه ۱۰ سانتی متر و برای قسمت جلو ۷ سانتی متر در نظر بگیرید. در صورتی که فضای مناسب برای چادر ندارید می توانید قسمت پایینی ذوزنقه ها را به جای ۱۲۰ سانتی متر حدود ۹۰ سانتی متر در نظر بگیرید.

اکنون نوبت به برش زدن الگوها و قطعه های مورد احتیاج بر روی پارچه می رسد. براساس الگو اندازه های ۶۲، ۲۰، ۱۲۰، ۲۰ و ۶۲ سانتی متر را در یک سمت عرض پارچه نشانه گذاری کنید. حدود ۱۶۰ سانتی متر برای قسمت طول چادر در نظر بگیرید و سمت دیگر را اندازه های ۱۲، ۱۲۰، ۲۰، ۱۲۰ و ۱۲ سانتی متر نشانه بزنید.

نقاط مشخص شده را با کمک متر و یا با استفاده از خط کش بلند به هم متصل نمایید. بدون گذاشتن محل درز پارچه را قیچی بزنید. برای بندهای قسمت کننده پنجره دو نوار با ابعاد ۴۰ در ۷ سانتی متر و برای بندهای پرده پنجره نوار با ابعاد ۳۵ در ۵ سانتی متر قیچی بزنید.

برای بند در ۴ نوار با ابعاد ۷۰ در ۸ سانتی متر و برای نوار چوب ۴ نوار با ابعاد ۱۷۰ در ۱۰ سانتی متر برش بزنید. باید توجه نمایید که حتما دور چوب را اندازه بگیرید و عرض نوار چوب را با در نظر گرفتن دو سانتی متر اضافی قیچی بزنید. برای قسمت پرده پنجره باید دو عدد مستطیل ۴۴ در ۳۰ سانتی متر قیچی بزنید. سپس حدود ۳۵ سانتی متر بالای بخش های جلوی چادر را قیچی زده و یا پارچه دیگری جانشین آن کنید. قسمت تزیینات پنجره، بخش بالایی جلوی چادر و نوار چوب ها را می توانید از طرح پارچه ای دیگر برش بزنید.

اکنون نوبت به دوخت چادر سرخپوستی می رسد. در ابتدا یکی از سه بخش پهلوها و پشت را برداشته و بعد حدود ۷۵ سانتی متر از پایین اندازه گیری کنید. یک مربع به ابعاد ۳۰ در ۳۰ سانتی متر وسط کار کشیده و درون آن را خالی نمایید. به صورت دقیق بر روی خط کشی صابون بگذارید. همان مربع را با حدود ۷ سانتی متر اضافی بر روی پارچه طرح دیگر قیچی بزنید.

آموزش آسان دوخت چادر سرخپوستی برای کودکان

قسمت داخلی آن را به ابعاد مربع ۳۰ در ۳۰ سانتی متر خالی کنید. این کادر دور پنجره را تشکیل می دهد. کادر را بر روی پنجره بگذارید به گونه ای که قسمت رویی کادر به آستر بخش پهلوی چادر باشد. سپس کوک زده و یا سنجاق بزنید.

آموزش آسان دوخت چادر سرخپوستی برای کودکان

بندهای جمع کننده پرده را دوخت بزنید. قسمت کننده پنجره را نیز دوخت زده و بر روی کادر بگذارید و دو سمت پهنای آن ها را نشانه گذاری کنید.

آموزش آسان دوخت چادر سرخپوستی برای کودکان

دور تا دور کادر را با یک درز یک سانتی متری دوخت بزنید. قسمت گوشه های کار را چرت بزنید. سپس کار را به طرف رویه برگردانده و اتو بکشید.

قسمت کننده های پنجره را از درزها به طور دقیق عبور دهید. کار را بر روی سطح صافی بگذارید و با کمک سنجاق ثابت نمایید تا در ادامه کار بندها شل و بد فرم نشوند. دو بند جمع کننده پرده پنجره را نیز درون همان درزها قرار دهید. اکنون دور تا دور کادر پنجره را به صورت رو دوزی دوخت بزنید. حاشیه های کادر را نیز به طرف داخل تا بزنید و بدوزید.

آموزش آسان دوخت چادر سرخپوستی برای کودکان

اندازه عرض و طول پنجره حدود ۴۰ سانتی متر می باشد. برای پرده پیلی دار دو عدد مستطیل ۳۰ در ۴۰ سانتی متر قیچی بزنید. چهار لبه کار را دوخت بزنید. سپس پیله دار کرده تا عرض پرده به حدود ۲۰ سانتی متر برسد.

آموزش آسان دوخت چادر سرخپوستی برای کودکان

بعد از آن پرده را در قسمت بالای پنجره دوخت بزنید. دو سمت پرده را نزدیک به ۱۰ سانتی متر به پنجره دوخت بزنید.

آموزش آسان دوخت چادر سرخپوستی برای کودکان

پرده را با استفاده از نوار پرده جمع کن ببندید و گره بزنید.

آموزش آسان دوخت چادر سرخپوستی برای کودکان

حاشیه های در ورودی را به پهنای یک سانتی متر به طرف داخل قرار داده و بدوزید. به میزان یک سانتی متر محل دوخت دو در را روی هم قرار داده و قطعه بالایی را به آن دوخت بزنید.

در گام بعدی دوخت چادر سرخپوستی بندهای در ورودی را بدوزید و بعد برگردانده و اتو بکشید. نوارها را حدود ۸۰ سانتی متر پایین تر از درز بالایی به در سنجاق زده و دوخت بزنید. یک نوار در قسمت زیر آستر قرار گرفته و یکی در رو بگذارید. دو نوار چوب را به هر یک از بخش های در بدوزید. پهلوها را به سمت دیگر نوار دوخت بزنید.

آموزش آسان دوخت چادر سرخپوستی برای کودکان

دو نوار دیگر میان پهلوها و در قسمت پشت کار بوده و دوخته می شوند. شکاف نوارها را به سمت داخلی نوار اتو بکشید.

آموزش آسان دوخت چادر سرخپوستی برای کودکان

سپس بالای چادر را دوخت زده و اتو بکشید. بعد از آن باید پایین چادر را نیز دوخت بزنید. در مرحله بعد نوارها را تا زده تا دوخت های متصل به قسمت پهلو و پشت بر روی هم قرار گرفته شوند. باید نحوه دوخت به شکلی باشد که از طرف داخلی چادر شکاف مشاهده نشود.

آموزش آسان دوخت چادر سرخپوستی برای کودکان

چوب ها را از درون نوارها عبور دهید. قسمت بالای آن ها را کنار یکدیگر بگذارید و با کمک طناب ببندید. می توانید چوب ها را سوراخ کنید و بعد از آن قیطان رد کنید. برای سر پا کردن چادر در اولین قدم باید چوب ها را از نوار عبور دهید.

آموزش آسان دوخت چادر سرخپوستی برای کودکان

با استفاده از طناب چهار چوب را سفت ببندید و در قسمت کف چادر یک موکت، فرش یا تشک قرار دهید. در اینجا دوخت چادر سرخپوستی به اتمام رسیده و می توانید از آن استفاده کنید.

آموزش آسان دوخت چادر سرخپوستی برای کودکان

ضمن سپاس و قدردانی از همراهی شما تا پایان این مطلب، می توانید برای یادگیری آموزش های بیشتر از مطالبی همچون آموزش دوخت جاکارتی و دوخت سبد سبزی بازدید نمایید.

منبع : آرگا

برچسب : آموزش خیاطی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سبک زندگی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی