اصول ترمیم ترک گچ با آموزش مرحله به مرحله


دیوارهای گچی ضمن استحکام و تاثیر زیادی که در عدم انتقال صدا و عایق سازی دارند به مرور زمان ممکن است به دلیل تغییرات آب و هوایی و عوامل دیگری دچار صدمات مختلف همچون خرابی و ترک خوردن قرار بگیرند بنابراین نیاز است به ترمیم ترک گچ و آسیب های ایجاد شده بپردازید و راهکارهایی که در این زمینه موثر است را بکار گیرید.

یکی از مشکلاتی که امکان دارد به دلایل مختلفی بر روی دیوارهای ساختمان ایجاد گردد وجود ترک گچ می باشد که باعث از بین رفتن نمای زیبای خانه شده و نیاز است که با کمک راهکارهایی که وجود دارد در صورت ایجاد هر چه سریعتر رفع و تعمیر شود. در همین راستا تصمیم داریم در این مطلب برای راهنمایی شما عزیزان بهترین روش های ترمیم ترک گچ را مورد بررسی قرار دهیم.

اصول ترمیم ترک گچ با آموزش مرحله به مرحله

نحوه ترمیم ترک گچ

به طور کلی با گذشت مدت زمانی از ساخت ساختمان دیوارهای گچی دچار آسیب و ترک خوردگی می شوند که این موضوع می تواند به دلایلی همچون وجود رطوبت، روی دادن زمین لرزه و یا رنگ کردن زودهنگام دیوار باشد. بدین ترتیب آشنایی و بکارگیری روش های موثر ترمیم ترک گچ می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری نماید.

در واقع باید گفت اگر هنوز دلیل اصلی ترک های موجود بر روی دیوارها از بین نرفته است نمی توان برای رفع ترک ها عملی را انجام داد و بایستی در آغاز کار دلیل به وجود آورنده آن را رفع نمود تا مجددا این مشکل بروز پیدا نکند. ممانعت از ایجاد چنین ترک هایی به گونه ای ناممکن بوده و نمی توان مانع از آن شد ولی می توان با انجام اعمالی آن ها را از بین برد.

اصول ترمیم ترک گچ با آموزش مرحله به مرحله

اغلب منازلی که دیوار گچی دارند در آخر با معظلاتی همچون ترک خوردگی و ریختن گچ دیوار مواجه خواهند شد. قطعا تعمیرات ساختمان به جهت ممانعت از به هدر رفتن منابعی که هزینه زیادی را نیز به همراه داشته و از سویی امنیت جانی و مالی ساکنین را نیز با خطر رو به رو می سازد انجام می گیرد.

اصلی ترین عوامل ایجاد خرابی در ساختمان به طور معمول به نشست بنا بر می گردد، از ساده ترین این آسیب ها ترک های روی دیوار بوده که با آگاهی از چند نکته می توان به آسانی آن ها را تعمیر نمود. البته در رابطه با ترک های عمیق بهتر است با یک فرد کارشناس و مهندس سازه مشورت نمایید و در مورد ترک های کم عمق و سطحی با کمک راهکارهایی می توانید از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کنید که در ادامه بهترین شیوه رفع این نوع ترک ها را شرح داده ایم.

اصول ترمیم ترک گچ با آموزش مرحله به مرحله

برداشتن مقداری از گچ اطراف ترک

پیش از برداشتن نخستین قدم بایستی بدانید که قدم صفر در بازسازی ترک گچ دیوار این است که پیش از تراشیدن گچ برای امتحان کردن مقدار مقاومت دیوار صدمه دیده به آهستگی روی گچ های اطراف ترک را بفشارید تا آن را تست کنید. در صورتی که بستر ضعیف و سست باشد باید حتما ثابت و محکم شود. با فرض این که بستر ترک ایجاد شده مستحکم می باشد این شیوه بسیار مناسب می باشد.

در ابتدا شروع به تراشیدن گچ کنید و برای برش زدن در راستای حاشیه های ترک از چاقو یا وسیله ای تیز ویژه این کار استفاده نمایید. ترک را مقداری باز کنید و گچ سست را بردارید. با وجود این که امکان دارد باز کردن ترک و بزرگ کردن آن کمی ترسناک باشد و خیال کنید که با این اوضاع را بدتر کردید ولی نگران نباشید. بایستی این عمل را انجام بدهید تا بستر چسبندگی گچ را به دیوار بالا ببرید. البته سعی کنید در تراش دادن زیاده روی نکنید. با حرکت آرام دست کار را دنبال کنید. در آخر با کمک جاروبرقی مکان مورد نظر را تمیزکاری کنید.

اصول ترمیم ترک گچ با آموزش مرحله به مرحله

چسباندن نوار درزگیر گچ

نوار درزگیر گچ را به مقداری که احتیاج دارید اندازه گیری کنید و برش بزنید تا مطابق با اندازه ترک ایجاد شده باشد. گچ روی دیوار خیلی زود خشک می شود. آماده سازی نوار موجب شده این عمل زودتر صورت گیرد و از به وجود آمدن چین و چروک یا برجستگی ممانعت شود. به منظور بریدن نوار از قیچی یا چاقوی ابزار بهره مند شوید و با کمک دست آن را پاره نکنید چرا که موجب به وجود آمدن حاشیه نامناسبی می شود.

اصول ترمیم ترک گچ با آموزش مرحله به مرحله

زدن ملات گچ روی دیوار

ملات گچ را آماده نمایید. لایه ای نازک از مواد را با استفاده از ماله بر روی ترک موردنظر صاف کنید و بر روی نقطه ای مقداری بزرگتر از نوار درزگیر را گچ بزنید. فورا گام بعدی را انجام بدهید چرا که گچ خیلی سریع خشک می شود.

چسباندن نوار به ترک

نوار را با کمک دست بر روی گل قرار دهید، بعد با استفاده از ابزار به حالت صاف در آورید. هدف از این کار این است که نوار کاملا صاف شود بدین ترتیب از تماس داشتن کامل نوار با ملات، عدم وجود چین و چروک و نبود حباب هوا کاملا مطمئن شوید. مواظب باشید نوار را زیاد کش ندهید و آن را پاره نکنید و بعد صبر کنید تا به طور کامل خشک شود.

اصول ترمیم ترک گچ با آموزش مرحله به مرحله

گچ کاری مجدد

با کمک ماله یک لایه گچ بر روی نوار چسب اضافه نمایید و تا حاشیه های نوار آن را وسعت دهید. گچ را صاف کرده تا با بستر اطراف دیوار یکدست شود و منتظر بمانید تا به طور کامل خشک شود.

کشیدن سمباده

مرحله بعدی ترمیم ترک گچ که باید به انجام آن بپردازید سمباده کاری می باشد. به منظور صاف کردن برآمدگی ها باید از سمباده کمک بگیرید. توجه نمایید بیش از حد سمباده نکشید که نوار درزگیر پاره شود.

بکار بردن لایه ای از گچ اضافه

یک مرتبه دیگر بخش موردنظر را گچ کاری نمایید و حتی در قسمت حاشیه ها مقداری جلوتر بروید. انجام این مرحله کاملا اختیاری می باشد که در بازسازی طبیعی ترک دیوار کمک کننده می باشد. فقط باید توجه نمایید که اگر دیوار ساده نبود و از بافتی طرح دار برخوردار می باشد نباید خیلی زیاد از محل ترک جلوتر بروید چرا که یکدست کردن ظاهر آن با دیگر نقاط مشکل می باشد.

اصول ترمیم ترک گچ با آموزش مرحله به مرحله

تمیزکاری محل گچ کاری شده

مرحله نهایی در بازسازی و ترمیم ترک گچ دیوار تمیزکاری می باشد. محل بازسازی شده و اطراف آن را با کمک جاروبرقی تمیز کنید و آن را با یک پارچه خشک تمیز نمایید.

از این که تا پایان این مطلب همراه ما بودید بسیار سپاس گزاریم. در صورت علاقه مندی به یادگیری و آشنایی با انواع راهکارها و ترفندهای کاربردی می توانید از مطالبی همچون نوسازی کابینت آشپزخانه و مراحل بازسازی کم هزینه خانه بازدید نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان