مزایای استفاده از ورق ck45 را بدانیم


ورق ck45 یک ورق آلیاژی است که در دسته آلیاژهای کربن متوسط قرار گرفته است. از ترکیبات اصلی این آلیاژ می‌توان به Mo،cr, Ni اشاره کرد که در یک ورق استاند...

ورق ck45 یک ورق آلیاژی است که در دسته آلیاژهای کربن متوسط قرار گرفته است. از ترکیبات اصلی این آلیاژ می‌توان به Mo،cr, Ni اشاره کرد که در یک ورق استاندارد نباید بیشتر از 0.63 باشد. به دلیل پایین بودن مقدار کردم در این ورق، نسبت به خوردگی مقاومت ندارد. در صنایع گوناگونی از این ورق استفاده می‌شود و این کاربرد فراوان به دلیل مزایای بسیار زیاد آن‌هاست. در ادامه به مزایا ورق ck45 می‌پردازیم.

مزایای استفاده از ورق ck45 را بدانیم

Figure 1مزایای ورقه‌ای ck45

مزایای ورقه‌ای ck45

اگر بخواهیم به‌صورت کلی از مزایای ورق ck45 بگوییم باید ابتدا به مقاومت این ورق در برابر درجه حرارت بالا اشاره کنیم. حتی در برابر درجه حرارت‌های پایین نیز این ورق از مقاومت بالایی برخوردار است. مقاومت در برابر خوردگی از جمله ویژگی‌هایی است که در ورق ck45 به‌خوبی دیده می‌شود.

از مزایا ورق ck45 می‌توان به مقاومت این محصول در برابر خوردگی هوا، نمک‌های دریایی و زنگ‌زدگی اشاره کرد. این ورق‌ها در مخازن تحت ‌فشار تولید می‌شوند و به همین دلیل است که بسیار مقاوم هستند. به‌خاطر همین مزایایی که این ورق دارد در صنایع گوناگونی مانند راه‌سازی، پل‌سازی، شهرسازی و صنایع هواپیمایی بیش‌ترین کاربرد را دارد. از مهم‌ترین مزایا ورق ck45 می‌توان به مقاومت بالای این محصول در برابر اسید اشاره کرد.

یکی از مزایای مهم استفاده از این ورق‌ها این است که می‌توان آن‌ها را به قطعات و ضخامت‌های موردنیاز برش زد و محدودیتی در سایز آن وجود ندارد. این نکته باعث شده است که کاربردهای این ورق بسیار گسترده باشد. بیش‌ترین ابعادی که مورداستفاده قرار می‌گیرد 600*200 سانتی‌متر است.

خواص مکانیکی

هدف از ساخت برخی از قطعات آلیاژی به‌گونه‌ای است که در هنگام تولید در کوره‌های حرارتی با زیاد و کم کردن مقداری از عناصر موجود، می‌توان خواص آن را تغییر داد. با افزایش دادن مقدار بعضی عناصر در تولید ورق ck45 می‌توان آن را استانداردتر و کاربردی‌تر کرد. همچنین مزایا ورق ck45 در بعضی موارد بیش‌تر می‌شود. به ورق ck45 ورق ضدسایش نیز می‌گویند؛ زیرا به دلیل خواص مکانیکی خاصی که دارد، در برابر خوردگی مقاوم است. میزان کرومی که در این ورق به‌کاررفته است می‌تواند روی خاصیت خوردگی آن تأثیرگذار باشد؛ به‌گونه‌ای که هر چه میزان کروم بالاتر باشد، مقاومت در برابر خوردگی نیز افزایش می‌یابد.

میزان کربن و منگنز نیز در خاصیت ضدسایشی آن تأثیرگذار است و هرچه این دو فاکتور بالاتر باشد، کم‌تر دچار سایش می‌شود. به دلیل مقاومت بالایی که این ورق‌ها دارند از آن در شهرسازی و یا راه‌سازی نیز استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از ورق ck45 را بدانیم

Figure 2خواص ترمودینامیکی

خواص ترمودینامیکی

دمای حرارت‌دهی و دمای آهنگری می‌تواند روی خواص و مزایا ورق ck45 تأثیرگذار باشد. دمایی که این ورق احتیاج دارد 680 تا 710 درجه سانتی‌گراد و دمای آهنگری آن 850 تا 1000 درجه سانتی‌گراد است. دمای آهنگری تحت فرآیندهای چکش‌کاری به ورق اعمال شده است و دمایی که ورق ck45 در آن سرد می‌شود 820 تا 855 درجه سانتی‌گراد است.

فرآیند سرد شدن بسیار حائز اهمیت است و باید دقت شود که حرارت از ورق به طور کامل خارج شده است. در عملیات رفع خستگی ورق ck45 ورق به حالت استراحت در دمای ۵۵۰ تا ۶۶۰ در می‌آید و میزان سختی و سایر موارد در این قسمت قابل تغییر است. همچنین عملیات حرارتی ویژه‌ای روی آن انجام شده تا خواص ضدسایشی بودن آن نمایان شود. مقاومت سایشی بالا این ورق‌ها در برابر نمک و حتی اسید باعث شده است که در سازه‌هایی مانند پل نیز مورداستفاده قرار گیرند.

کربنی که در تولید این آلیاژ فولاد به‌کاررفته، باعث شده است که در جوش‌کاری رعایت یک‌سری نکات حائز اهمیت باشد. جوشکاری که روی این ورق انجام می‌گیرد باید در دمای 200 تا 300 درجه سانتی‌گراد انجام شده و بعد از تمام شدن کار نیز روی آن ماسه و یا خاکستر ریخته شود و به‌آرامی فرآیند سرد شدن انجام گیرد. توجه به این نکته باعث تولید ورق ck45 استاندارد خواهد شد.

ویژگی‌های کششی ورق ck45

از جمله مزایا ورق ck45 می‌توان به ویژگی‌های کششی آن اشاره کرد. این ورق همان‌طور که گفتیم از ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی خوبی برخوردار است و همچنین ویژگی‌های کششی آن نیز به‌مراتب بالاست. فولادی که برای ساخت ورق ck45 به کار برده می‌شود، همان ابزاری است که در تولید انواع میلگرد، شمش‌های مربعی، شمش فولادی، لوله و صفحات فولادی به کار برده می‌شود.

این ورق بر اساس استانداردهای صنعت فولاد تولید شده و کاربردهای بی‌شماری دارد. از انواع استانداردی که در تولید این ورق به کار گرفته می‌شود، می‌توان به استاندارد DIN اشاره کرد. خاصیت جوش‌پذیری و ماشین‌کاری از جمله مزایا ورق ck45 است که به همین واسطه در تولید مخازن، ابزارآلات و ماشین‌آلات از آن استفاده می‌شود.

خواص ضدسایشی و مقاوم در برابر خوردگی و اسیدها

مهم‌ترین ویژگی که در ورق ck45 وجود دارد خاصیت ضدخوردگی آن است که این خاصیت به دلیل مقاومت بالای این ورق در برابر تغییرات دمایی حاصل می‌شود. کربنی که در این محصولات و قطعات به کار رفته است باعث افزایش سختی در آن‌ها می‌شود و باعث مقاومت در برابر فشار و دما خواهد شد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که هر چه میزان کربن بالاتر برود، شکنندگی آن نیز بیش‌تر می‌شود پس توجه به استانداردها بسیار حائز اهمیت است. برای اطلاع از قیمت ورق ضدسایش CK45 اینجا کلیک کنید.

مقاومت در برابر ضربه و اصطکاک نیز از جمله مزایا ورق ck45 است. به دلیل همین مزایایی که گفته شد و مقاومتی که در برابر تغییرات دمایی دارند، از آن‌ها در استفاده از محصولاتی که با این شرایط سروکار دارند، استفاده می‌شود. به دلیل ضدسایشی بودن در صنایع کشاورزی و تولید ماشین‌آلات صنعتی نیز از این ورق استفاده می‌شود.

استحکام بالا در برابر ضربه از مزایای استفاده از این ورق‌ها در تولیدات مربوط به قطعات خودرو است. در تولید انواع ابزارآلات مانند چکش، میخ، چاقو، پیچ و غیره نیز از این ورق‌ها استفاده می‌شود؛ زیرا در برابر سایش و رطوبت بسیار مقاوم هستند.

مزایای استفاده از ورق ck45 را بدانیم

Figure 3خرید ck45 از پیوان

خرید ck45 از پیوان

اگر به دنبال یک خرید استاندارد و کاربردی هستید بدون شک انتخاب یک فروشگاه معتبر بسیار اهمیت دارد. تمام مراحلی که در تولید این ورق انجام می‌شود، در این فروشگاه به‌خوبی و با رعایت تمامی استانداردها انجام می‌گیرد و محصولات باکیفیتی نیز تولید می‌شود. پیوان بیش از ۴۰ سال است که در زمینه تولیدات صنعتی فعالیت می‌کند و اعتبار بسیار زیادی در تأمین و فروش آهن‌آلات دارد.

فروش آنلاین محصولات در پیوان باعث شده است که کاربران در هر ساعت از شبانه‌روز بتوانند نسبت به خرید محصولات اقدام کنند. قیمتی که برای این محصول در سایت درج شده است، به‌صورت روزانه به‌روز می‌شود و مشتریان برای اطلاع از قیمت‌ها و خرید این محصولات می‌توانند هم به‌صورت تلفنی و هم به‌صورت آنلاین اقدام کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه صنعت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج