علت وابستگی شدید کودک به عروسک ناشی از چیست؟


عروسک‌ها، جزء محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های بچه‌ها هستن و تأثیر خیلی زیادی روی روحیه و اخلاق اون‌ها دارن. این روزها با توجه به رشد صنعت تولید عروسک، به مباحث روانشناسی بازی با عروسک‌ها هم توجه زیادی شده. اما یکی از مواردی که...

عروسک‌ها، جزء محبوب‌ترین اسباب‌بازی‌های بچه‌ها هستن و تأثیر خیلی زیادی روی روحیه و اخلاق اون‌ها دارن. این روزها با توجه به رشد صنعت تولید عروسک، به مباحث روانشناسی بازی با عروسک‌ها هم توجه زیادی شده. اما یکی از مواردی که خانواده‌ها را دل‌نگران می‌کند، نزدیکی بیش از حد بچه‌ها و وابستگی اون‌ها به عروسک‌های پولیشی هست. عروسک‌های پولیشی به خاطر جذابیت‌های ظاهری و ویژگی‌های بهداشتی که دارن، بین بچه‌ها و حتی خانواده‌ها محبوبیت زیادی دارن و بچه‌ها عاشق بازی کردن با اون‌ها هستن. با اینکه این وابستگی در دوران کودکی یک اتفاق کاملاً طبیعیه، اما در صورت تبدیل‌شدن به اعتیاد، می‌تونه خطرناک باشه. درنتیجه بهتره که این مورد در سنین پایین کنترل بشه تا کودک دچار اعتیاد به عروسک پولیشی خودش نشه و این اتفاق، تأثیرات بدی در آیندش ایجاد نکنه. در ادامه دلایل وابستگی کودکان به عروسک‌های پولیشی رو بررسی می‌کنیم.

علت وابستگی شدید کودک به عروسک ناشی از چیست؟

احساسات و عواطف درونی

یکی از دلایلی که می‌تونه باعث شکل‌گیری وابستگی کودکان به عروسک پولیشی بشه، احساسات خود کودک‌ هست. احساسات و عواطف کودک بخش انتسابی او هستن که ریشه در ژن اون‌ها داره. بعضی وقت‌ها بچه‌ها احساسی هستن و در بازی با عروسک‌های پولیشی، احساساتی رو تجربه می‌کنن که در بازی با بزرگ‌ترها، دیگر کودکان، اسباب بازی‌های دیگر و … براشون ممکن نیست. در این شرایط کودک علاقه‌‌منده که همیشه در کنار عروسکش باشه تا بتونه اون احساسات خوب رو همواره با خودش اینور و اونور ببره.

ترس از تنهایی

احساس تنهایی، یکی از احساسات منفی و سنگین هست که افراد در هر سنی از اون فراری هستن. در کودکی، یکی از ترس‌های بزرگ، تنهایی هست. بچه‌ها از تنها موندن، تنهایی خوابیدن و به‌طور کلی فعالیت‌های تنهایی، ترس دارن. پس واسه اینکه این حس رو نداشته‌ باشن، به عروسک‌هایی پناه می‌برن که خود بچه‌ها بهشون جون بخشیدن. از اونجایی که شخصیت عروسک‌ها رو خود بچه‌ها طراحی می‌کنن؛ یه عروسک می‌تونه شخصیتی نترس و شجاع داشته باشه. پس بچه‌ها با زندگی در کنار این عروسک‌ها دیگه احساس تنهایی نمی‌کنن و در ادامه بهشون وابسته می‌شن.

استرس

یکی از فایده‌های بازی با عروسک پولیشی در دوران کودکی، کاهش استرسه. وقت‌گذروندن با عروسک‌های جذاب و دوست‌داشتنی باعث می‌شه تا بچه‌ها از دنیای پرتنش بیرون دور باشن و احساس آرامش رو تجربه کنن. شکل‌گرفتن حس استرس در بچه‌ها می‌تونه عوامل زیادی داشته باشه که از اون‌ها می‌شه به:

  • تنبیه‌های بیش از حد
  • داشتن افکار منفی
  • درگیری‌های مامان؛باباها
  • و…

اشاره کرد.

علت وابستگی شدید کودک به عروسک ناشی از چیست؟

فرار از دنیای اطراف

همونطور که گفتیم، بچه‌ها شخصیت عروسک پولیشی خودشون رو بر اساس اون چیزی که دوست‌دارن تصور می‌کنن. درنتیجه وقتی شرایط خونه مساعد نیست و دعواهای مامان؛باباها زیاد می‌شه، بچه‌ها پیش عروسک‌هاشون می‌رن تا بتونن ذره‌ای آرامش داشته باشن.

جذابیت ظاهری عروسک پولیشی

عروسک پولیشی، یکی از انواع پرطرف‌دار عروسکه. این دسته از عروسک‌ها، از نظر ظاهری جذابیت خیلی زیادی دارن. به طوری که بچه‌ها دوست دارن اون‌ها رو همه جا ببرن و به همه نشون بدن. این اتفاق یکی دیگه از دلیل‌های ایجاد حس وابستگی بین بچه‌ها و عروسک‌شون هست.

تفکیک علاقه و وابستگی

وابستگی به چیزی، به طور کلی می‌تونه آسیب‌زننده باشه اما در زندگی انسان‌ها این موضوع همیشه اجتناب ناپذیره. یکی از مسائلی که در این رابطه اهیمت داره، اینه که حس کودک به عروسکش علاقست یا وابستگی؟ در صورتی که کودک به عروسکش علاقه‌منده، باید خوشحال باشین چراکه عروسکی داره که از بازی باهاش قطعاً لذت می‌بره. اما اگر کودک به عروسک پولیشی که داره وابسته هست، باید یکم بیشتر به کودکتون توجه کنین. چون که این احساس، در صورت پیشرفت می‌تونه به روحیات و اخلاقیات کودکتون صدمه‌های جدی وارد کنه و کودک رو به نوعی معتاد عروسکش کنه.

علت وابستگی شدید کودک به عروسک ناشی از چیست؟

رفع وابستگی کودک به عروسک پولیشی

برای اینکه وابستگی بچه‌ها به عروسک پولیشی رو کاهش بدین، باید در مرحله اول نیازهای کودک رو به خوبی درک کنین و در مرحله دوم تلاش کنین تا برای عروسک‌بازی زمان خاصی تعیین کنین و بقیه زمان‌های کودک رو به تفریحات دیگه‌ای اختصاص بدین. برای نمونه کارهایی مثل:

  • بازی‌های ویدیویی
  • بازی‌های گروهی
  • تماشای فیلم و کارتون
  • تفریحات خانوادگی مانند پیکنیک، رفتن به پارک و …
  • بازی با کودکان همسن
  • مطالعه
  • و …

می‌تونن جایگزین‌های بی‌نظیری برای عروسک‌بازی‌های افراطی کودکان باشن.

جمع‌بندی

همونطور که در این مقاله گفتیم، یکی از مواردی که در کودکان باعث نگرانی خانواده‌ها می‌شه، وابستگی به عروسک پولیشی هست. وابستگی بچه‌ها به عروسک پولیشی اتفاقیه که دلایل بسیاری می‌تونه داشته باشه. برای نمونه، احساسات و عواطف درونی، ترس از تنهایی، استرس، فرار از دنیای اطراف و جذابیت ظاهری عروسک‌های پولیشی از جمله دلایل ایجاد حس وابستگی در کودکان هستن. یکی از نکات بسیار مهم، تفکیک حس علاقه از وابستگیه. اگر کودک حس علاقه نسبت به عروسکش داره، عالیه، اما اگه حسش وابستگیه، باید بهش رسیدگی بشه. چون که وابستگی زیاد و درنتیجه اعتیاد، می‌تونه عواقب جبران ناپذیری داشته باشه. پس مامان؛ باباها باید در همون کودکی به این موضوع توجه داشته باشن.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم جدید کشف آدم کوتوله در ایران ! / دستش را روی دست فیلمبردار گذاشت !