بررسی ادعای کارشناس شبکه افق؛ آیا رئیس جمهور آمریکا می‌تواند اینترنت جهانی را قطع کند؟


بررسی ادعای کارشناس شبکه افق؛ آیا رئیس جمهور آمریکا می‌تواند اینترنت جهانی را قطع کند؟

امروز در فضاهای مجازی ویدیویی از یک مصاحبه‌ی مربوط به کارشناس شبکه افق منتشر شده است که از اعتقاد ایشان مبنی بر توانایی رئیس جمهور آمریکا برای «قطع اینترنت جهانی» با به قول ایشان «Kill Internet» حکایت می‌کند. در این خبر شهر سخت افزار قصد داریم به...

امروز در فضاهای مجازی ویدیویی از یک مصاحبه‌ی مربوط به کارشناس شبکه افق منتشر شده است که از اعتقاد ایشان مبنی بر توانایی رئیس جمهور آمریکا برای «قطع اینترنت جهانی» با به قول ایشان «Kill Internet» حکایت می‌کند. در این خبر شهر سخت افزار قصد داریم به این سوال که آیا رئیس جمهور آمریکا می‌تواند اینترنت جهان را قطع کند پاسخ می‌دهیم.

تئوری‌های توطئه مانند قطعی برق همگانی یا خاموش کردن اینترنت جهانی برای اکثر مردم جوامع پیشرفته بیشتر جنبه‌ی سرگرمی دارد، اما می‌تواند برخی دیگر را به فکر فرو برد. اما متاسفانه برخی افراد و مسئولین از این مسئله سوء استفاده می‌کنند و تئوری‌های توطئه را به عنوان حقایق اثبات شده به افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند می‌فروشند.

بررسی ادعای کارشناس شبکه افق؛ آیا رئیس جمهور آمریکا می‌تواند اینترنت جهانی را قطع کند؟

محمد لسانی، کارشناس شبکه تلویزیونی افق، اخیراً در ادعایی بسیار عجیب از توانایی رئیس جمهور آمریکا برای «قطع اینترنت جهانی» سخن گفت و مدعی شد رئیس جمهور این کشور کلید قطع اینترنت یا به قول وی «پروژه کیل اینترنت» (Project Kill Internet) را همیشه همراه کیف دیگری که مربوط به حمله‌ی نظامی است، حمل می‌کند. برای مشاهده‌ی محتوای بیشتر از این کارشناس تلویزیونی می‌توانید به کانال آپارات وی در این لینک مراجعه کنید.

با توجه به گفته‌های کارشناسانه‌ی وی، اکنون این سوال پیش می‌آید که آیا واقعاً کیف رئیس جمهور آمریکا قابلیت و توانایی قطع اینترنت جهانی را دارد یا خیر؟

آیا رئیس جمهور آمریکا می‌تواند اینترنت جهانی را قطع کند؟

پاسخ این سوال حتی با در دست داشتن اطلاعات بسیار اندکی در حوزه‌ی شبکه، کاملاً منفی است. در نظر داشته باشید که شبکه اینترنت یک موجودیت یا سیستم واحد نیست که بتوان آن را به راحتی با یک کلید خاموش یا روشن کرد. اینترنت یک شبکه‌ی جهانی است که از تعداد بسیار زیادی سیستم‌های کامپیوتری، سرورها و خطوط مخابراتی تشکیل شده است. از این رو قطع جهانی اینترنت در حالت کلی اصلاً عبارتی گنگ و نامفهوم است، چه برسد به اینکه یک فرد توانایی خاموش کردن یا «کشتن» آن را داشته باشد.

بررسی ادعای کارشناس شبکه افق؛ آیا رئیس جمهور آمریکا می‌تواند اینترنت جهانی را قطع کند؟

در بالاترین حالت، مقامات مسئول آمریکا از قبیل رئیس جمهور می‌توانند بخشی از شبکه‌ی رادیویی کشور خود را با اعلام شرایط اضطراری ملی که در قوانین خود دارد قطع کنند. البته حتی این حالت هم از دسترسی نامحدود رئیس جمهور آمریکا خارج است و وی به تنهایی و فقط به پشتوانه‌ی قدرت نام خود نمی‌تواند دست به چنین کاری بزند.

در حالت کلی اکثر قوانین و تنظیمات مربوط به صنعت ارتباطات رادیویی کشور آمریکا توسط کمیسیون ارتباطات فدرال یا همان FCC که احتمالاً شما نیز نام آن را در افشاگری‌های مربوط به گوشی‌های هوشمند شنیده‌اید، کنترل می‌شود.

در همین رابطه بخوانید:

- بررسی تاثیر قطعی اینترنت بر کسب‌ و کارها و زندگی روزمره کاربران
- میزان خسارت ایجاد شده به دلیل قطعی اینترنت کشور چقدر است؟ ابعاد مالی و غیرمالی محدودیت و قطعی اینترنت
- درخواست رئیس سازمان سنجش برای قطع سه ساعته اینترنت در زمان برگزاری کنکور

آیا در حالت کلی قطع اینترنت جهانی امکان‌پذیر است؟

از دید نظری و روی کاغذ می‌توان گفت بله همانطور که در ابتدا اینترنتی وجود نداشت، اکنون نیز با به وقوع پیوستن حادثه‌ای در حد برخورد شهاب‌سنگ با زمین یا توافق تمام کشورهای جهان برای خاموشی اینترنت این کار ممکن است.

بررسی ادعای کارشناس شبکه افق؛ آیا رئیس جمهور آمریکا می‌تواند اینترنت جهانی را قطع کند؟

اینترنت یک شبکه‌ی بسیار غیرمتمرکز و بزرگ است که تعداد بسیار زیادی کامپیوتر و سرور از کشورهای مختلف را در تصرف دارد. از این رو قطع جهانی اینترنت مستلزم قطع کردن همه‌ی شبکه‌های متصل به هم در سرتاسر جهان است و این کاری است بسیار سخت و پیچیده. همچنین با توجه به اینکه اکنون بخش بزرگی از صنعت و اقتصاد جهانی بر مبنای اینترنت است، به سادگی و با اطمینان بالا می‌توان گفت فقط وقوع یک حادثه‌ی فرابشری می‌تواند به قطع جهانی اینترنت منجر شود.

نظر شما در مورد سخنان محمد لسانی، کارشناس تلویزیونی شبکه افق، چیست؟


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد نوزاد | گلچین زیباترین متن تبریک تولد نوزاد پسر و دختر