دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود


دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «محمدجعفر محمدزاده» مدیر شبکه رادیویی ایران در رابطه با دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با ضمن اشاره به اهمیت برگزاری دومین دوره از این رویداد گفت: برگزاری جشنواره مستند رادیویی اتفاق بسیار مفیدی است که برای مرتبه دوم از طرف معاونت صدا برگزار می‌شود. این گردهمایی از آن جهت حائز اهمیت می‌باشد که به طور کلی تولید مستندهای رادیویی کاری بسیار سخت و دشواری است و مخاطب هم به صورت حرفه‌ای این قبیل تولیدات را پیگیری می‌کند، اما علیرغم این موضوع، جشنواره مستند رادیویی پژواک فرصت مغتنمی است که مخاطبان و برنامه‌سازان بیش از هر زمان دیگری به آن توجه کنند.

وی افزود: از مزایای مهم برنامه‌های مستندمحور آن است که در تولید آن صحبت اضافه وجود ندارد و اصل محتوا با ارجاعات واضح ارائه می‌شود؛ یعنی وقتی محتوایی تولید می‌شود صدا و تصویر یا هرکدام مجزا با هم ارسال می‌شود؛ در حقیقت سند موضوع پیوست اثر است.

محمدزاده ادامه داد: مستند زمینه‌سازی می‌کند تا مطالب رسانه‌ها برای مخاطبان باورپذیر باشد. امروز رسانه‌های مستندمحور مخاطبان زیادی دارند زیرا مخاطب در این سطح از سواد رسانه‌ای خود را می‌دانند که اصل مطلب را از این رسانه‌ها دریافت کرده است. امروزه در حقیقت تولید مستند یک ضرورت قطعی است و کمک می کند که مخاطبان و رسانه به هم نزدیکتر شوند.

مدیر شبکه رادیویی ایران در خصوص چالش‌های مربوط به تولید مستندات رادیویی گفت: یک برنامه مجله‌محور نهایت در چند ساعت تولید می‌شود اما یک برنامه مستند در برخی مواقع بیش از چندین هفته برای تولید آن زمان نیاز است و به همین خاطر هزینه‌های جاری تولید آن بسیار زیادتر است. البته معاونت صدا تمهیدات موثری برای تولید و تسهیل فرآیند تولید در نظر گرفته است.

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود

وی تصریح کرد: از نگاه مخاطب علاقه و سلیقه او محور تولید مستندهای رادیویی است. قطعا این سبک از تولید برای شوندگان بسیار جذاب است.

مدیر شبکه رادیویی ایران زمان‌بر بودن برنامه‌های مستندمحور را یکی از چالش‌های اصلی دانست و گفت: مستندهای تاریخی یکی از بهترین نوع این سبک است که در بخش‌های مختلف می‌توان به آن پرداخت. البته در رادیو ایران ما در خصوص اقلیم‌شناسی نیز اقدامات مهمی انجام دادیم به نحوی که در برنامه «ایران یاران» موفق شدیم با بیش از سه هزار نفر از هموطنان علاقمند ارتباط برقرار کنیم و آن‌ها در این رابطه اطلاعات خوب و مفیدی را به ما ارائه می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!