حرکتی که به واسطه جشنواره مستند پژواک در رادیو آغاز شده را باید قدر دانست


حرکتی که به واسطه جشنواره مستند پژواک در رادیو آغاز شده را باید قدر دانست

دومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای حوزه مستند، اردیبهشت 1402 برگزار می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در همین زمینه «مهدی آذرمکان» مدیر شبکه رادیویی ورزش درباره تاثیر برگزاری جشنواره‌های رادیویی بر ارتقاء سطح‌ برنامه‌سازی گفت: جشنواره‌ها انگیزه‌بخش و تقویت کننده ظرفیت‌های مغفولی است که در بدنه تولید وجود دارند و به واسطه جشنواره‌ها این قابلیت‌ها بیدار می‌شوند و به ایفای نقش خواهند پرداخت. برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حاشیه جشنواره‌ها هم بیانگر این مطلب است که جشنواره صرفا یک رویداد مهیج نیست بلکه یک فرآیند است که منجر به ارتقا سطح برنامه‌سازی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که روند رو به رشد جشنواره‌های رادیویی را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: با بررسی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره طی سنوات مختلف می‌توان ارزیابی کرد که برنامه‌ها در جشنواره‌های رادیویی روندی رو به رشد را تجربه کرده‌اند. موید این موضوع موفقیت‌های تولیدات صدای جمهوری اسلامی در جشنواره‌های بین‌المللی به ویژه ABU است. اساسا برنامه‌ای در جشنواره مورد توجه قرار می‌گیرد که هم از منظر سیاستگذاران و مدیران و هم از منظر کارشناسان و مخاطبان دارای جذابیت باشد، بنابراین برنامه‌سازان برای نیل به این هدف نمی‌توانند در خلا به تولید برنامه بپردازند لذا ناگزیر به تعامل و هم افزایی خواهند بود.
آذرمکان، کم توجهی به شغل گزارشگری رادیو به عنوان مهم‌ترین عامل تولید یک برنامه مستند را یکی از دلایلی دانست که با مستند در رسانه رادیو کمتر توجه شده و افزود: امروزه افراد علاقمند هستند به جای گزارشگری، گوینده باشند چرا که دستمزد یک گزارشگر بیش از یک گوینده نیست و علاوه بر آن از سختی کار بیشتری هم برخوردار است، بنابراین برنامه‌های خارج از استودیو به تدریج کمرنگ و جای خود را به برنامه‌های استودیو محور داد. برآورد پایین تولید برنامه‌های مستند خود قصه پر غصه‌ای بوده که همچنان هم به نقطه مطلوب نرسیده است‌، هرچند اقدامات امیدوارکننده‌ای در این راستا شکل گرفته است.
مدیر شبکه رادیویی ورزش همچنین درباره سیاست‌هایی که باعث ترویج مستندسازی در رادیو می‌شود نیز گفت: اینجا فرصتی است که باید از پیگیری معاون محترم صدا در تبدیل وضعیت استخدامی برگزیدگان جشنواره مستند با توجه به عنایت رییس محترم سازمان صداوسیما سپاسگذاری کرد. قطعا این اقدامات شورآفرین خواهد بود. حمایت‌های مالی در واحد طرح و برنامه‌ریزی سازمان نیز می‌تواند موجب توسعه این اقدامات شود. تعیین موظفی نیروهای تعهدی سازمان در تولید برنامه‌های مستند نیز قابل بازنگری است.
وی برای تقویت جریان مستندسازی در رادیو پیشنهاداتی ارائه کرد و گفت: حرکتی که به واسطه جشنواره مستند پژواک از سال گذشته در رادیو آغاز شده است را باید قدر دانست. جشنواره‌ها یکی از جریان‌های مقوم مستندسازی هستند. البته این ایجاد انگیزه در کنار حمایت‌های مادی و تقویت برآورد تولید و انتخاب زمان پخش مناسب برای آن می‌تواند این جریان را تقویت کند. در حال حاضر هم بخش مهمی از تعهدات شبکه‌ها به ساختار مستند اختصاص دارد که می‌توان با تشکیل کارگروه‌های ویژه در درون شبکه‌ها این تعهدات را کیفی سازی کرد. جشنواره‌ها محل جلوه‌گری تولیدات کیفی خواهد بود و هرچه تولیدات کیفی‌تر شوند مخاطب بیشتر به رادیو اقبال خواهد نمود. علاوه بر آن بخش‌های مردمی جشنواره‌ها حضور مخاطبان را در رسانه تسهیل می‌کند و مشارکت آنان را افزایش خواهد داد. چرا که در هر جشنواره ارتباط مخاطبان با رادیو افزایش پیدا می‌کند. همچنین اینگونه جشنواره‌ها با تبلیغات و سهمی که از سبد رسانه کشور به خود اختصاص می‌دهند جایگاه رادیو را در سطوح مختلف کشور ارتقا خواهند داد. به ویژه برای رسانه‌ای همچون رادیو که باید بیشتر دیده شود.
آذرمکان درباره انتظارش از یک مستند رادیویی گفت: انسان تشنه حقیقت است و اگر یک مستند رادیویی بتواند در کشف یک حقیقت تلاش کند می‌تواند انتظار مخاطب را برآورده سازد. بدیهی است شناخت حقیقت جز با تحقیق و پژوهش میسر نخواهد بود و بنابراین یک مستند رادیویی بدون یک پشتوانه تحقیقی نمی‌تواند انتظار را برآورده سازد‌. اگر یک برنامه‌ساز، حقیقت را در یک ظرف هنرمندانه ارائه دهد می‌تواند مخاطب را با خود همراه کند.
مدیر شبکه رادیویی ورزش در پاسخ به این سوال که برای کشف استعدادهای برنامه‌سازی در حوزه مستند رادیویی چه پیشنهاداتی دارید؟ گفت: جشنواره‌ها مهم‌ترین ساز و کار برای شناخت استعدادهای برنامه‌سازی هستند، به ویژه اینکه با اضافه شدن بخش مردمی می‌توان دامنه شناخت را گسترش داد و در اقصی نقاط کشور استعدادهای برنامه‌سازی را کشف کرد. البته صرفا شناخت استعداد کافی نیست بلکه استعداد باید حمایت شود. پیشنهاد می‌کنم بخشی از جوایز جشنواره را حمایت از تولیدات آتی قرار داد.
وی همچنین به بین‌المللی شدن جشنواره و حضور مستندسازان رادیویی خارجی در این جشنواره اشاره کرد و گفت: حضور برنامه‌سازان در عرصه بین‌الملل با توجه به بهره‌گیری آنان در استفاده از دانش به روز رسانه و سوابق طولانی رسانه‌های آنان می‌توانند به بهبود کیفی جشنواره کمک کنند. خلاقیت مرز نمی‌شناسد و می‌توانیم با در نوردیدن مرزها شاهد ظهور خلاقیت‌ها باشیم. تعاملات فرهنگی می‌تواند موجب غنای فرهنگ‌ها شود و این یک اصل ثابت شده است. اضافه شدن بخش بین‌الملل در جشنواره پژواک، هم رسانه جمهوری اسلامی را به جهان می‌شناساند و هم برنامه‌سازان رسانه‌ها دنیای از این طریق با واقعیات ایران آشنا می‌شوند. حضور مدرسان و تولیدکنندگان در کارگاه‌های مشترک آموزشی موجب کیفی‌سازی تولیدات را هم فراهم کرد. حضور داوران خارجی هم می‌تواند ما را با تکنیک‌های روز رسانه‌های دنیا آشنا سازد.
مدیر شبکه رادیویی ورزش در پایان درباره نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی گفت: رادیو به عنوان یک رسانه‌ای که با مخاطب ارتباط صمیمی‌تری برقرار می‌کند نسبت به سایر رسانه‌ها مزیت دارد و همچنین با توجه به ارزان بودن، بیشتر در دسترس قرار می‌گیرد و اگر این مزیت‌ها در کنار سرعت و دقت و صحت در تولید پیام قرار گیرد موجبات تقویت اعتماد عمومی را فراهم کرده و سرمایه اجتماعی را افزایش خواهد داد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل