آقای خاندوزی؛ تولیدکنندگان در انتظار تبدیل حرف به عمل هستند


آقای خاندوزی؛ تولیدکنندگان در انتظار تبدیل حرف به عمل هستند

در صورتی که افزایش سرمایه بانک‌ها به وقوع بپیوندد و وعده وزیر اقتصاد محقق شود، ضمن آن که کفایت سرمایه بیشتر بانک‌ها به بیش از استاندارد ۸ درصد می‌رسد، توان تسهیلات‌دهی به مردم و بنگاه‌های اقتصادی نیز افزایش می‌یابد و اندکی از فشار‌های سنگین اقتصادی از دوش عموم مردم کمتر می‌شود.

آقای خاندوزی؛ تولیدکنندگان در انتظار تبدیل حرف به عمل هستند

به گزارش تابناک اقتصادی؛ این روز‌ها که مشکلات مردم به سبب رشد تورم و وضعیت نامساعد اقتصادی بیش از پیش شده، بانک‌ها نیز چندان روی خوش به سپرده‌گذاران، سرمایه‌گذاران و بنگاه‌های اقتصادی نشان نمی‌دهند و وضعیت تسهیلات دهی بانک‌ها کمتر از گذشته شده که در نتیجه آن، سرمایه در گردش و نقدینگی بنگاه‌ها و سرمایه‌گذاران رو به کاهش است.

در چنین اوضاعی انتظار بر آن است که وضعیت نظام بانکداری کشور به گونه‌ای باشد که با تحمل کمترین ریسک و بار مالی و با خاطری آسوده نسبت به اعطای تسهیلات به متقاضیان اقدام کنند؛ اما در عمل چنین نیست و نه اوضاع مالی بانک‌ها چندان مساعد است و نه دست و دل بانک‌ها به اعطای وام می‌رود.

در آخرین روز آذرماه امسال وزیر اقتصاد قول تصویب افزایش سرمایه ۳۵ هزار میلیارد تومانی بانک‌های دولتی در آینده‌ای نزدیک را داد؛ هر چند مدت‌ها قبل نیز بارها در این خصوص گفته‌هایی به میان آمده بود که تاکنون عملی نشده است.



در همین راستا، در آخرین روز آذرماه امسال بود که وزیر اقتصاد قول تصویب افزایش سرمایه ۳۵ هزار میلیارد تومانی بانک‌های دولتی در آینده‌ای نزدیک را داد؛ هر چند مدت‌ها قبل نیز بارها در این خصوص گفته‌هایی به میان آمده بود که تاکنون عملی نشده است.

آقای خاندوزی؛ تولیدکنندگان در انتظار تبدیل حرف به عمل هستند

در صورتی که افزایش سرمایه بانک‌ها به وقوع بپیوندد و وعده وزیر اقتصاد محقق شود، ضمن آن که کفایت سرمایه بیشتر بانک‌ها به بیش از استاندارد ۸ درصد می‌رسد، توان تسهیلات‌دهی به مردم و بنگاه‌های اقتصادی نیز افزایش می‌یابد و اندکی از فشار‌های سنگین اقتصادی از دوش عموم مردم کمتر می‌شود. علاوه بر این، با انجام افزایش سرمایه، بانک‌ها می‌توانند در مراودات بین‌المللی با قدرت بیشتری ورود پیدا کنند و اعتبار بین‌المللی آن‌ها بهبود می‌یابد.

در صورتی که افزایش سرمایه بانک‌ها به وقوع بپیوندد و وعده وزیر اقتصاد محقق شود، ضمن آن که کفایت سرمایه اغلب بانک‌ها به بیش از استاندارد ۸ درصد می‌رسد، توان تسهیلات‌دهی به مردم و بنگاه‌های اقتصادی نیز افزایش می‌یابد و اندکی از فشار‌های سنگین اقتصادی از دوش عموم مردم کمتر می‌شود.



در شرایط کنونی اقتصاد که سرمایه در گردش و نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی کاهش یافته و جهت تدوام فعالیت‌های خود، نیاز به نقدینگی تازه دارند، انتظار تولیدکنندگان اقدام عملی دولتمردان در هموار کردن مسیر اخذ تسهیلات بانکی است و شنیدن وعده‌های گوناگون دردی از آن‌ها درمان نمی‌کند و باید مدت زمان تبدیل حرف و وعده به عمل و نتیجه بسیار کوتاه‌تر شود.

چندی پیش، شاهد رفت و آمد در اتاق ریاست کل بانک مرکزی بودیم و امید می‌رود با این تغییر، اوضاع نظام بانکی کشور بهبود یابد و پاره‌ای از مشکلات حاکم بر آن حل شود و با توجه به اعتقاد رئیس کل جدید بانک مرکزی به افزایش سرمایه بانک‌ها، این مهم در زمانی کوتاه، محقق و به مطالبه بحق تولیدکنندگان عمل شده و گره از مشکلات تولیدکنندگان باز شود.

از سوی دیگر، فرزین رئیس کل جدید بانک مرکزی بر این باور است که تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها باید کاهش یابد، در صورتی که این اتفاق رخ دهد و در حد حرف نماند، ضمن آن که باعث می‌شود اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی و خلق پول جدید کاهش یابد، قدرت و میزان تسهیلات‌دهی بانک‌ها افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

به طور کلی باید اذعان داشت که نظام بانکداری کشور باید به راه اصلی خود بازگردد و با فراهم کردن و تسهیل شرایط دریافت تسهیلات، فضای کسب و کار و تولید رونق بگیرد و اندکی در راستای شعار سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» اقدامی‌ صورت گیرد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بورس انرژی - 1403/02/16