با این ترفندها شب یلدای 1401 سالم بمانید!


با این ترفندها شب یلدای 1401 سالم بمانید!

شب یلدا یا شب چله یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی است که مثل عید نوروز و چهارشنبه‌سوری از تاریخ و پیشینه‌ قدیم ایران به یادگار مانده.

با این ترفندها شب یلدای 1401 سالم بمانید!
به نقل از مجله دلتا:شب یلدا یا شب چله یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های ایرانی است که مثل عید نوروز و چهارشنبه‌سوری از تاریخ و پیشینه‌ قدیم ایران به یادگار مانده.
چیزی تا شب یلدای ۱۴۰۱ باقی نمانده است. در این شب سعی کنید کمتر از گوشی همراه خود استفاده کنید و زمان بیشتری را با اعضای خانواده خود سپری کنید. یکی از نکات مهمی که باید در شب یلدا به آن توجه کنید موضوع سلامتی است. در این مطلب با موضوع سلامتی در یلدا همراه ما باشید.

سلامتی در یلدا

با این ترفندها شب یلدای 1401 سالم بمانید!

در مطلب خوراکی‌های شب یلدا را سالم مصرف کنید+ طریقه مصرف از ضرورت حفظ سلامتی در شب یلدا گفتیم. در این مطلب به ادامه بررسی بایدها و نبایدهای خوراکی در شب یلدا می‌پردازیم.

کدو را به‌جای هندوانه مصرف کنید

با این ترفندها شب یلدای 1401 سالم بمانید!

مصرف کدو بهتر از هندوانه است. یکی از بهترین اشکال کدو به شکل تنوری پختن آن است. می‌توانید از کدو در غذاها نیز استفاده کنید.

کشمش بخریم یا مویز

متخصصین توصیه می‌کنند برای زمستان که طبع سردتر غالب است، از مویز که رطوبت بخشی کمتری نسبت به کشمش دارد، استفاده کرده و در فصل پاییز که طبع سرد و خشک دارد، مصرف کشمش را که مزاجی گرم و تر دارد توصیه می‌کنند.
با این ترفندها شب یلدای 1401 سالم بمانید!

انگور با دانه‌ریز و پوست نازک بخورید

اگر انگور جزو میوه‌های شب یلدای شما است هنگام خرید آن انگورهایی با دانه‌ریز و پوست نازک را انتخاب نمایید. رازیانه و زیره مصلح خوبی برای انگور بوده و بهتر است پس از خوردن انگور، آب سرد خورده نشود.

با این ترفندها شب یلدای 1401 سالم بمانید!

انجیر خشک سفید بهتر است

به‌جای مصرف انجیر سیاه توصیه می‌شود انجیر خشک سفید استفاده کنید. به‌ازای هر شش دانه انجیر، چهار عدد گردو میل شود؛ زیرا مصلح انجیر، گردو است.
با این ترفندها شب یلدای 1401 سالم بمانید!

به و سیب

اگر به و سیب جزو میوه‌های یلدایی شما هستند، این دو میوه را با مصلح‌هایشان مصرف کنید. سیب مقوی دل، مغز و معده است. مصلح سیب دارچین بوده و توصیه می‌شود سیب را رنده کرده و با گلاب و دارچین میل کنید. میوه به، سنگین است؛ بنابراین بهتر است آن را به‌صورت پرورده با عسل و بخارپز شده مصرف کنید.
با این ترفندها شب یلدای 1401 سالم بمانید!

پرتقال و نارنگی را همراه مویز بخورید

مزاج پرتقال و نارنگی سرد است و بهتر است به همراه مویز مصرف شود. به‌جای خوردن پرتقال می‌توان مرغ را در آب‌پرتقال پخت تا علاوه بر استفاده از مزایای پرتقال، غذا نیز خوشمزه شود و هم سردی این میوه گرفته شود.

از خوردن شیرینی‌های خامه‌دار خودداری کنید

خوردن شکلات و شیرینی‌های خامه‌ای کالری فراوانی وارد بدنتان می‌کند. به‌جای اینکه چای را با شیرینی یا شکلات بخورید آن را با چند عدد کشمش یا توت خشک یا یک عدد انجیر خشک بنوشید. حتی بهتر است در میان انواع شیرینی‌های تر به دنبال کوچک‌ترین‌ها و کم خامه‌ترین‌ها باشید. در این شب چیپس، پفک و انواع اسنک را نخورید.
با این ترفندها شب یلدای 1401 سالم بمانید!

فاصله زمانی بین خوردن شام و میوه را رعایت کنید

شام را سبک و سر شب میل کنید و بین خوردن شام و مواد دیگر فاصله دهید. شام باید در ساعت بعد از ۵ و تا قبل از ساعت ۸ خورده شود که متأسفانه اکثر مردم آن را به ساعات پایانی شب و زمان استراحت موکول می‌کنند. میل‌کردن شام در اول شب و با حجم کمتر سبب می‌شود بتوانید از خوراکی‌های شب چله استفاده کنید. حداقل دو ساعت فاصله زمانی بین خوردن شام یا میوه داشته باشید. خوردن مایعات بافاصله‌ای از غذا یا میوه توصیه نمی‌شود.
با این ترفندها شب یلدای 1401 سالم بمانید!

ماهی غذای مناسبی برای شب یلدا نیست

برای شام یلدا ماهی غذای مناسبی نیست. این غذا به شدت دارای طبع سرد است. به‌جای ماهی خورش‌هایی مانند قورمه سبزی بپزید و غذاهای سبک و کم‌حجم میل کنید. بهتر است از گوشت‌های لطیف مانند گوشت گوسفند استفاده نمایید. برای کم‌شدن غلظت گوشت می‌توانید هنگام پختن گوشت چند قاشق سرکه به آن اضافه کنید و اگر بخواهید لطیف‌تر شود می‌توانید آن را با آب نخود بپزید.

زیاده‌روی نکنید

در خوردن غذا و خوراکی‌های شب یلدا زیاده‌روی نکنید؛ زیرا دچار دردسرهای زیادی خواهید شد. متخصصان طب سنتی، درهم خوری، روی‌هم خوری و پرخوری را در این شب منع کرده‌اند؛ زیرا این کار به‌سلامت کبد، قلب و مغز ضرر می‌رساند.
با این ترفندها شب یلدای 1401 سالم بمانید!

از دمنوش‌ها استفاده کنید

ایرانی‌ها بر حسب عادت در این شب چای زیادی می‌نوشند، به‌جای چای یا در کنار آن می‌توانید از دمنوش استفاده کنید. دمنوش‌ها فواید بسیاری را برای بدن دارند؛ مانند دمنوش‌های بادرنجبویه و یا گل گاوزبان که باعث تقویت و بازسازی قلب، مغز و جلوگیری از سرماخوردگی می‌شود. دمنوش «به» نیز معده و به‌طورکلی دستگاه گوارش را تقویت می‌کند.

سرد مزاجان در شب یلدا مراقب خوردنی‌های خود باشند

از نظر طب سنتی، خوردن یا آشامیدن خنکی جات همچون هندوانه، انار ترش، مرکبات ترش و… توصیه نمی‌شود. در این شب حساب مزاج خود را هم داشته باشید. افراد با مزاج سرد باید مراقب باشند که یا اصلا این خوراکی‌ها را نخورند و یا در صورت میل کردن، از گرمی جاتی مانند چای یا عرق نعناع، چای دارچین یا زعفران شیرین شده با کمی نبات یا عسل شیرین استفاده نمایند یا بعد از غذا از پودر زیره سبز با کمی شکر استفاده کنند.
در صورت سرد بودن مزاج، کسالت و خواب‌آلودگی، مشکلات مفصلی مانند تورم و درد و اختلالات گوارشی مانند نفخ معده و روده و … مخصوصاً با مصرف سردی جات مانند هندوانه، لبنیات، ترشیجات، برگه‌ها و … تشدید می‌شود.
با این ترفندها شب یلدای 1401 سالم بمانید!

گرم‌مزاجان نیز مراقب باشند

گرم‌مزاجان نباید در این شب در خوردن گرمیجات زیاده‌روی کنند و می‌توانند از خنکی‌جات استفاده کنند تا دچار غلبه حرارت، خارش و تحریک پوست، سوزش مقعد، تلخی دهان، سردرد و بی‌خوابی شبانه نشوند.

در آخر برای هضم غذا این کارها را انجام دهید

اگر شب یلدا زیاده‌روی نمودید و خوراکی‌های خوشمزه یلدایی را بیش از حد مصرف کردید، در انتها از مختصری آب‌غوره یا آب‌لیمو یا کمی سرکه رقیق شده در آب جوش خنک شده استفاده نمایید تا به هضم این غذاهای سنگین کمک نماید.
پیاده‌روی بعد از خوردن نیز به هضم غذا کمک می‌کند. برای تقویت هضم و حرکات روده‌ها و سهولت دفع با روغن بادام شیرین یا زیتون شکم را ماساژ دهید، این‌گونه که ابتدا روی شکم چند قطره روغن بادام شیرین یا زیتون بریزید و در جهت عقربه‌های ساعت حول ناف با دوایر متحدالمرکز تدریجاً بزرگ شونده ماساژ دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تغذیه و سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا