لزوم خروج بانک مرکزی از بلاتکلیفی


 لزوم خروج بانک مرکزی از بلاتکلیفی

علی صالح آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به شایعه برکناری و قهر خود از این نهاد اعلام کرد: این شایعات اساساً تکذیب می‌شود و بنده با قدرت در بانک مرکزی در حال انجام وظیفه هستم و هیچ‌گونه موضوعی نیز وجود ندارد. ورای تکذیب برخی شایعه‌ها و شنیده‌ها درباره احتمال تغییر سکاندار بانک مرکزی، ضرورت دارد تا دولت با واکنشی سریع، صریح و شفاف به شایعه‌ها پاسخ دهد و اگر بنا بر تغییر یا تثبیت مدیریت باشد، به سرعت به جمع‌بندی و تصمیم برسد، زیرا اهمیت و سهم نهاد سیاستگذار بانک مرکزی در همه شئون اقتصادی، اعم از سفره مردم، به واسطه تورم، تا ثبات در بازار ارز و البته نظم شبکه بانکی، بر همگان روشن است و هرگونه تزلزل مدیریتی می‌تواند ثبات در اقتصاد و بازار پول و ارز را مخدوش سازد.

نکته این‌جاست که نقطه کانونی انتقادها از وضعیت اقتصادی، به‌ویژه در حوزه تورم و نوسان نرخ ارز، متوجه بانک مرکزی است، درحالی‌که آنچه در کارنامه مدیران بانک مرکزی منعکس می‌شود، نتیجه و ثمره خطاهای سیاستگذاری اقتصادی و البته انحراف در راهبری اقتصاد است، در نتیجه نباید از این منظر سهم دیگر تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان در حوزه اقتصادی به‌ویژه سیاست‌های پولی و ارزی را نادیده گرفت.

در چنین شرایطی حتی اگر رئیس‌کل بانک مرکزی هم تغییر کند، بدون تغییر سیاست‌های بالادستی، بازهم تغییری در معیشت مردم و وضع اقتصاد ایجاد نخواهد شد. یک راه روشن برای برون‌رفت از این وضعیت، احیای استقلال ضعیف شده بانک مرکزی است زیرا جایگاه این نهاد از سیاستگذاری به مجری سیاست‌های دولت و مجلس تقلیل یافته و عملا ابزارهای کنترل تورم را از دست بانک یادشده خارج کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی