معمای بانک‌های قرض‌الحسنه


 معمای بانک‌های قرض‌الحسنه

سعید شمسی‌نژاد، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اعلام کرد: جذب منابع این بانک در یک سال گذشته 38درصد رشد کرده و به 138هزار میلیارد تومان رسیده و نسبت مطالبات معوق هم از 0.6درصد در سال1399 به 406درصد افزایش یافته است.

اما با نگاه نقادانه به گفته‌های این مقام بانکی به وضوح نشان می‌دهد رشد منابع قرض‌الحسنه این بانک در یک سال کمتر از نرخ تورم بوده و از سوی دیگر برخی گیرندگان تسهیلات قرض‌الحسنه ناتوان از بازپرداخت اقساط بوده‌اند زیرا نسبت مطالبات معوق این بانک در حال افزایش است.

با گذشت 15سال از زمان تاسیس این بانک، یک ابهام و چالش جدی مطرح است که آیا بانک‌های قرض‌الحسنه بانکی برای مردم هستند یا بانکی به فرمان دولت‌ها؟ حجم بالای تسهیلات تکلیفی در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نشان می‌دهد با استمرار این روند، بانک در پرداخت تسهیلات و وصول مطالبات با مشکل مواجه خواهد شد و از این روی مدیرعامل جوان بانک ضروری است چاره‌ای بیندیشد.

رشد 250درصدی حجم وام‌های دستوری و تکلیفی نه قابل دفاع نیست. بگذارید این بانک برای مردم نیازمند وام خرد و قرض‌الحسنه باقی بماند؛ غیراز این باشد بانک در آینده دچار ناترازی شدید خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه