کارگردان «6410 روز اسارت»: سینما حقیقت نقاب را از روی سینمای مستند برداشت


کارگردان «6410 روز اسارت»: سینما حقیقت نقاب را از روی سینمای مستند برداشت

کارگردان مستند «۶۴۱۰ روز اسارت» روایتی از زندگی خلبان شهید حسین لشکری می‌گوید اگر سینما حقیقت این همت را در چند ساله نمی‌کرد به دلایل مختلف مستند در ایران هنوز هم مهجور بود اما سینما حقیقت توانست تا حدودی نقاب را از روی سینمای مستند بردارد.

کارگردان «6410 روز اسارت»: سینما حقیقت نقاب را از روی سینمای مستند برداشت

زهره نجف‌زاده که با اثر ۸۴ دقیقه‌ای در بخش جایزه شهید آوینی شانزدهمین دوره برگزاری جشنواره سینما حقیقت حضور دارد در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایران اکونومیست اظهار داشت: این جشنواره یکی از معدود مرجع‌های رسمی مستند در ایران است.

وی که برای نخستین بار است در جشنواره سینما حقیقت شرکت می‌کند در ارزیابی خود از کیفیت ۱۵ دوره برگزاری این رویداد گفت: در ایران سینمای مستند در بخش جنبی قرار دارد که سینما حقیقت توانسته تا حدودی آن را از حالت خیلی مهجور بودن بالا بیاورد و بتواند آثار مستند را به علاقمندان، مردم و مخاطبان ارائه کند.

نجف‌زاده با تأکید بر این که برای من فیلم‌هایی که در سینما حقیقت اکران شود مرجع متقنی است، همچنین درباره فاصله سینمای مستند ایران و جهان گفت: این فاصله نگفتنی است؛ چون سینمای جهان ژانر بسیار قوی در بخش مستند دارد و فعالیت‌هایی می‌کنند که حتی در فکر ما هم نمی‌گنجد.

وی معتقد است سینمای مستند در دنیا خیلی شفاف و راحت عمل می‌کند و سینمای مستقلی است که خیلی راحت حرف می‌زند.

این کارگردان می‌گوید شاید ۵۰ تا ۱۰۰ سال زمان ببرد تا به شرایط استانداردی از مستند برسیم که بخواهیم از این به بعد به ژانرهای آن فکر کنیم.

نجف‌زاده گفت: اکنون بناچار باید آن چیزی را که بضاعت داریم به مخاطب ارائه کنیم. من فیلمساز تلاشم را می‌کنم که بتوانم هویت درونی فیلم و رنگ و بویی که زندگی حسین لشکری دارد را به مخاطب القا کنم تا بتواند یک لایه وارد زندگی شهید شود و او را بشناسد.

وی درباره مضمون و چرایی ساخت ۶۴۱۰ روز اسارت اظهار داشت: این فیلم در ارتباط با زندگی شهید خلبان حسین لشکری است؛ دلیل انتخاب این سوژه در ابتدای امر کتاب‌های ۶۴۱۰ تألیف این شهید و روزهای بی‌آیینه ترسیمی از زندگی منیژه لشکری همسر شهید بود.

روایتی از عشق و انتظار

نجف‌زاده گفت: این فیلم روایتی از عشق و انتظار است؛ عشقی که در جوانی اتفاق می‌افتد. حسینی که خیلی پرشور و شر و عاشق خلبانی است همزمان دلباخته منیژه می‌شود و وقتی با هم ازدواج می‌کنند وصال کوتاهی به اندازه یک سال و چند ماه دارند و پس از آن زمزمه‌های نفوذ عراق به مرزهای ایران به گوش می‌رسد.

کارگردان «6410 روز اسارت»: سینما حقیقت نقاب را از روی سینمای مستند برداشت

وی افزود: این شهید چندین عملیات را از پایگاه هوایی دزفول در خاک عراق انجام می‌دهد و در سیزدهمین عملیات در حالی که ۴، ۵ روز به شروع رسمی جنگ ایران و عراق مانده به دست بعثی ها افتاده و در یک حالت سکوت کاملاً خبری بدون این که کسی از زنده ماندن و یا شهید شدن او مطلع شود حدود ۱۶ سال اسیر بی‌نام و نشان می‌شود.

نجف‌زاده گفت: ۶۴۱۰ روز مجموع روزهایی است که شهید لشکری در خاک عراق اسیر بود.

وی اظهار داشت: شهید لشکری نماد تجاوز جنگی ایران به خاک عراق برای صدام حسین بود و به خاطر همین هم این همه مدت او را زنده نگه داشته بود تا در مجامع بین‌المللی و در نهایت حتی به مردم عراق ثابت کند که ما به ایران حمله نکردیم و اول آن‌ها بودند که به ما حمله کردند و دلیلش هم این خلبانی است که با جنگنده وارد خاک ما شده و در چند کیلومتری خاک ما سقوط کرده و او را اسیر کردیم. اسیر حی و زنده.

نجف‌زاده می‌گوید صدام حسین بارها به شهید لشکری گفته بود که دو خط بنویس من تو را آزاد می‌کنم و شهید هیچ وقت با وجود سختی‌هایی که داشته این کار را نکرده و گفته من فقط به خاطر شناسایی مرزهای عراق و ایران و نه به خاطر بمباران و تجاوز و جنگ پرواز می‌کردم.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت فردا (یکشنبه ۲۰آذرماه) شروع به کار خواهد کرد و ۶۳ فیلم ایرانی و ۲۲ فیلم بین‌الملل در این دوره از جشنواره به نمایش درمی‌آیند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کشورگشایی اسکار در جشن 100سالگی