حقایقی شگفت‌انگیز از تعریق شبانه یائسگی


حقایقی شگفت‌انگیز از تعریق شبانه یائسگی

تعریق شبانه یکی از عوارض ناخوشایند یائسگی است. احساس گرمای ناگهانی و شدید که زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی منبسط می‌شوند، و جریان خون را افزایش می‌دهد و سپس عروق منقبض می‌شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، حدود 75 درصد از زنان یائسه دچار گرگرفتگی و تعریق شبانه می‌شوند. این حالت‌ها می‌توانند سال‌ها قبل از آخرین دوره قاعدگی شروع شوند. متوسط طول مدت گرگرفتگی و تعریق شبانه هفت تا نه سال است و حدود یک سوم زنان به مدت یک دهه یا بیشتر دچار گرگرفتگی خواهند شد.

تعریق شبانه و گرگرفتگی ممکن است موارد مشابهی نباشند

تعریق شبانه در مقایسه با گرگرفتگی به تنهایی، چه در طول روز و چه در شب، سطح استرس بیشتری را ایجاد می‌کند. همچنین زنانی که در شب بیشتر از روز گرگرفتگی داشتند، بیشتر در معرض خطر افسردگی بودند. تعریق شبانه نیز بسیار بیشتر دوام می‌آورد و عرق بیشتری تولید می‌کند.

برخی از زنان بیشتر مستعد تعریق شبانه هستند

تعریق شبانه برای زنان سیاه‌پوست در مقایسه با زنان سفیدپوست زودتر و شدیدتر اتفاق می‌افتد. ممکن است ژنتیکی نباشد. ممکن است شرایط اجتماعی-فرهنگی و دشوارتر زندگی مانند استرس مالی و نژادپرستی باشد.

هیچ کس محرک دقیق تعریق یائسگی را نمی‌داند

تعریق شبانه به دلیل کاهش سطح استروژن ایجاد می‌شود، اما مکانیسم واقعی آن کاملاً شناخته شده نیست. یک تئوری این است که وقتی تخمدان‌ها تولید استروژن را متوقف می‌کنند، هورمون محرک فولیکول (FSH) افزایش می‌یابد و نورون‌های مغزی را که نقطه تنظیم دمای بدن را کنترل می‌کنند، فعال می‌کند. محرک هر چه باشد، پیامد آن محرومیت از خواب است.

تعریق شبانه همیشه ناشی از یائسگی نیست

بیماری‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث تعریق شبانه شوند: سل، ایدز، دیابت، آپنه انسدادی خواب، لوپوس، برخی از سرطان‌ها، بیماری ریفلاکس معده و غیره. همچنین می‌تواند عوارض جانبی درمان‌هایی مانند مهارکننده‌های آروماتاز، تاموکسیفن، استروئیدها، داروهای ضد‌افسردگی، داروهای فشار خون بالا، داروهای دیابت و غیره باشد.

تنفس آهسته می‌تواند به کاهش فراوانی و شدت اپیزودها کمک کند

6 تا 8 تنفس آهسته در دقیقه برای 15 دقیقه دو بار در روز را امتحان کنید و در شروع گرگرفتگی اعمال کنید. می‌تواند در کاهش تعداد و شدت علامت‌های آزاردهنده یائسگی مفید باشد.

همه درمان‌های تعریق شبانه هورمونی نیستند

موثرترین راه برای مقابله با تعریق‌های شبانه مخرب هورمون درمانی است. با این حال، هر زنی این درمان را نمی‌خواهد یا نمی‌تواند آن را تحمل کند. سایر داروهای غیر‌هورمونی، مانند داروهای ضد افسردگی که می‌توانند کمک به درمان علائم یائسگی کنند، در دست توسعه هستند.

منبع: سلامت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت زنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آتش‌سوزی هولناک در روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان