تاکید اردوغان بر لزوم حذف نگرانی‌های امنیتی ترکیه توسط سوئد


تاکید اردوغان بر لزوم حذف نگرانی‌های امنیتی ترکیه توسط سوئد

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد سوئد برای پیوستن به ناتو باید نگرانی‌های امنیتی این کشور را رفع کند. از سوی دیگر سوئد پ ک ک را گروهی تروریستی اعلام کرد.

تاکید اردوغان بر لزوم حذف نگرانی‌های امنیتی ترکیه توسط سوئد

به گزارش راهبرد معاصر، رجب طیب اردوغان پس از دیدار با اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد در کنفرانس خبری مشترک در مجموعه ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا با تاکید بر اینکه کشورش همواره از سیاست در‌های باز ناتو قاطعانه حمایت کرده است، گفت: ما در این راستا در اجلاس اخیر سران ناتو در مادرید با آغاز مذاکرات سوئد و فنلاند با ناتو برای عضویت در ناتو موافقت کردیم. او با ادعای اینکه ترکیه با گروه‌های تروریستی مانند پ ک ک،‌ ی پ گ، فتو و داعش مبارزه می‌کند، افزود: بیش از ۴۰ هزار تن از شهروندان ما از جمله زنان و کودکان نیز در این سال‌ها در حملات تروریستی جان خود را از دست داده اند.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه در کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ میلادی ۲۵۲ نفر از شهروندان ترکیه کشته شدند، گفت: نخست وزیر سوئد از مجلس ترکیه دیدار و در محل مجلس ما این را مشاهده کرد که تروریست‌ها چگونه بر قلب دموکراسی ترکیه خنجر زدند.


اردوغان گفت: سوئد برای تامین امنیت خود خواستار عضویت در ناتو است و ما نیز مایلیم حمایت سوئد از رفع نگرانی‌های امنیتی ترکیه را مشاهده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اصول ناتو همکاری و همبستگی کامل همه اعضا در مبارزه با تروریسم است بر ضرورت همکاری همه اعضای ناتو در مبارزه با تروریسم تاکید کرد و خواستار اجرای کامل تفاهمنامه سه جانبه مادرید برای عضویت سوئد و فنلاند در ناتو شد. از سویی دیگر براساس گزارش پایگاه اینترنتی تی آر تی ترکیه، اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد پس از دیدار با اردوغان گفت: روابط سوئد و ترکیه دارای سابقه چند صد ساله است.

کریسترسون با بیان اینکه سوئد و اتحادیه اروپا پ ک ک را گروه تروریستی می‌دانند، افزود: ما خواستار مبارزه با گروه‌های تروریستی هستیم. سوئد و فنلاند در پی عضویت در ناتو هستند و این موضوع برای ما به لحاظ امنیتی دارای اهمیت حیاتی است.

نخست وزیر سوئد با تاکید بر اینکه کشورش مسئولیت‌های اعضای ناتو را به خوبی درک می‌کند، افزود: تفاهمنامه سه جانبه (ترکیه، سوئد و فنلاند) را به صورت کامل اجرا خواهیم کرد.

در پی حمله روسیه به اوکراین و افزایش تنش‌ها در منطقه، دو کشور سوئد و فنلاند در ماه ژوئن به طور رسمی خواستار عضویت در ائتلاف نظامی ناتو شدند. برای عضویت یک کشور در ائتلاف ناتو، رای مثبت تمامی اعضا الزامی است. در همین حال، ترکیه که یکی از اعضای قدیمی ائتلاف ناتو است، در آن زمان اعلام کرد در صورتی که سوئد و فنلاند به شبه نظامیان گروه پ. ک. ک پناه ندهند، می‌توانند به عضویت ناتو در بیایند./ باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ترکیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سید علی موسوی بی قرار