داوران همه کشورهای اسلامی جز ایران به مسابقات مالزی دعوت می شوند/ آیین نامه رقابت ها به روز نیست


داوران همه کشورهای اسلامی جز ایران به مسابقات مالزی دعوت می شوند/ آیین نامه رقابت ها به روز نیست

ابوالقاسمی با انتقاد از عدم کیفیت مسابقات قرآن مالزی گفت: در مسابقات قرآن مالزی هیچ کارشناس و داوری از ایران دعوت نمی شود که این بزرگترین توهین به کشورمان است. این هم به دلیل شیعه بودن ماست.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی از سال ۱۳۳۹ شمسی (۱۹۶۱ میلادی) به صورت سالیانه در کشور مالزی برگزار می‌شود. نخستین دورۀ این مسابقات در ۱۸ اسفندماه ۱۳۳۹ شمسی (۹ مارس سال ۱۹۶۱ و ۲۱ رمضان ۱۳۸۰ هجری قمری) در مردکا (Merdeka)، کوالالامپور و به همت فردوسی عبدالرحمن، نخستین نخست‌وزیر مالزی برگزار شد.این مسابقات اکنون در مرکز تجارت جهانی پوترا برگزار می‌شود. شصت ودومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی امسال هم همچون رقابت‌های بین‌المللی قرآن ایران در دوران کرونایی به صورت تلفیق غیر حضوری(مرحله مقدماتی) و حضوری(مرحله نهایی) طراحی شده بود. این مسابقات به همت مؤسسه توسعه اسلامی در مالزی در دو نوبت صبح و شب با حضور قاریان و حافظان کشورهای مختلف جهان به مدت یک هفته در کوالالامپور مالزی برگزارشد. از نظر کارشناسان قرآنی کشورمان این مسابقات از لحاظ کمی و کیفی از نقاط ضعف هایی برخوردار است. لذا در خصوص کم و کیف مسابقات قرآنی مالزی با «احمد ابوالقاسمی»، قاری بین‌المللی قرآن و از اساتید و پیشکسوتان عرصه قرآن کریم گفت و گویی انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه تقدیم حضورتان می شود.

داوران همه کشورهای اسلامی جز ایران به مسابقات مالزی دعوت می شوند/ آیین نامه رقابت ها به روز نیست

در خصوص تاریخچه مسابقات قرآنی مالزی توضیح دهید؟

مسابقات قرآنی مالزی اولین و با سابقه ترین مسابقه جهانی است که نزدیک به 60 سال سابقه داشته و برگزار می شود. این مسابقات را به خوبی آغاز کردند ولی بعد از آن کوچکترین تغییری در آن ایجاد نکردند. در حال حاضر برخلاف اینکه تا 20 سال پیش بهترین مسابقات جهان محسوب می شد ولی اکنون دیگر بهترین مسابقه جهان به شمار نمی رود چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمی.

چرا مسابقات قرآنی مالزی دیگر مانند گذشته از لحاظ کمی و کیفی در سطح بالایی برگزار نمی شود؟

اول اینکه توقع این مسابقات بسیار پایین است، در ثانی آیین نامه این مسابقات به روز نیست، مشخصا یک قاری نمی داند که در آنجا چه کار باید بکند، از آیین نامه ضعیفی برخوردار است، یک آیین نامه بسیار مختصر نوشتند که فقط محدود به تلاوت است؛ مثلا آیین نامه ای که ما در خصوص مسابقات قرآنی در کشور داریم به چند زبان ترجمه شده است و انتظارات موجود از قاریان بسیار واضح است ولی آیین نامه مسابقات قرآنی مالزی از نوآوری برخوردار نبوده، همان شیوه ای را که 50 سال پیش می خواندند امروز هم به همان روش می خوانند و بسته بندی های ساده لوحانه ای انجام دادند که مثلا هر مقامی باید چهار تا قسمت داشته باشد که در هیچ کدام از قاریان بزرگ دنیا چنین چیزی سراغ نداریم.

بر همین اساس است که مسابقات قرآنی جمهوری اسلامی ایران از سطح بسیار بالایی برخوردار بوده و اصلا قابل قیاس با کشور مالزی نیست. در حال حاضر بهترین آیین نامه های مسابقات قرآنی را ما در کشور نوشتیم؛ شاید چندین برابر قوی تر، منسجم ترو هدفمندتر از آیین نامه ای است که کشور مالزی آن را نوشته است. در واقع می توان گفت در کشور مالزی به نوعی قاریان باید به صورت ماشینی بخوانند، یعنی ترتیب خواندن باید رعایت شود و کسی نمی تواند نوآوری در این زمینه داشته باشد و از استعدادهای خود استفاده کند، متاسفانه اینها از جمله ضعف هایی است که مسابقات قرآنی مالزی دارد.

از نظر شما راهکار چیست؟

ما هیچ راه ارتباطی هم با آنها نداریم این یک کار دیکته شده توسط آنها است؛ به عنوان مثال از ایران که یکی از قوی ترین کشورهای حوزه مسابقات قرآنی است به هیچ عنوان نه کارشناس و نه داوری دعوت می کند که این بزرگترین توهین به کشورمان ایران است، این در حالی است که بیشترین مقام ها را بعد از خود کشور مالزی، ایران در این مسابقات کسب کرده است. سوال اینجاست که چرا مالزی نباید از کشور ایران داوری دعوت کند؛ این نقطه ضعف این کشور را نشان می دهد.

داوری های مسابقات قرآنی مالزی به چه صورتی انجام می گیرد؟

جای تعجب است که از همه کشورهای اسلامی دنیا برای داوری در مسابقات قرانی مالزی دعوت می شود الا ایران. داوری ها در سطح بسیار ضعیفی انجام می شود، فقط اسم و رسم دارند، حتی بعضی از آنها 2 آیه از قرآن را نمی توانند بخوانند در گزینش ما بسیار بهتر عمل می کنیم. بسیاری از داوران ما خوانندگان خوبی هستند و استاد تلاوت قرآن می باشند ولی آنها بیشتر بر روی اسم و رسم دعوت می کنند.

نتایج مسابقات مالزی توسط داوران آنها بسیار ناعادلانه صورت می گیرد. به این آمار توجه داشته باشید بسیار جالب است از سال 1366 تا 1371 (ظرف 5 سال ) ما چهار مقام بین اللملی کسب کرده ایم، به نام های آقایان منصور قصری زاده، علی گرجی، عباس امام جمعه و بنده، ولی بعد از سال 1371 یعنی طی 30 سال ایران فقط چهار بار حائز رتبه اول می شود. این چه داوری عادلانه ای است، یعنی کشورهای دیگر طی این مدت با این شدت پیشرفت کردند؛ پس باید گفت که در حق ایران بسیار اجحاف شده است. این کاملا بیانگر این است که داوران مسابقات مالزی بسیار دستوری عمل می کنند.

بیشتر داورهایی که در مسابقات قرآنی مالزی دعوت می شوند از کشورهای عربی مانند مصر، عربستان و ... می باشند. همین که از ایران داوری به این مسابقات دعوت نمی شود، جای تاسف است؛ این هم به دلیل شیعه بودن کشور ایران است. مگر می گذارند یک قاری شیعه در آنجا داوری کند، مگر اینکه قاری ایرانی از سطح بسیار بالایی برخوردار باشد که از زمان تلاوت قرآن همه را تحت تاثیر قرار دهد که نتوانند کاری انجام دهند وگرنه هیچ زمانی از داوران ایرانی به دلیل شیعه بودن استفاده نمی کنند.

آیاتی که در قرعه کشی مسابقات قرآنی مالزی انتخاب می شوند، تفاوت بسیاری با هم دارند؛ مثلا برای یک قاری آیه بسیار آسان و برای یکی بسیار سخت انتخاب می شود، انگار که هیچ حوصله ای ندارند که بخواهند بنشینند و این آیات را بررسی کنند که این خود بزرگترین اشکال است. شاید برای ما هم با هم تفاوت داشته باشند ولی به اندازه آنها تفاوت ندارند.

داوران همه کشورهای اسلامی جز ایران به مسابقات مالزی دعوت می شوند/ آیین نامه رقابت ها به روز نیست

به قدری با بی حوصلگی این قرعه کشی ها را انجام می دهند که فردی باید از ابتدای سوره معروف انتخاب کند و همه آیات به صورت خطی خوانده می شود، سپس یک قاری دیگر باید به صورت سه خطی بخواند که بیانگر تفاوت کیفیت می باشد؛ ضمن اینکه صوت قاریان نیز به هیچ عنوان زیبا نیست و فرد به راحتی نمی تواند بخواند؛ حتی آنها یک پرسش نامه هم تنظیم نکرده اند که نظر افراد را در رابطه با مسابقات جویا شوند؛ مثلا اگر بخواهیم آیین نامه را برای ما توضیح دهند هیچ فردی وجود ندارد که این کار را انجام دهد.

مسابقات قرآنی مالزی برای ما مانند ضرب المثل مرغ همسایه غاز است، و تعاریفی که توسط همکاران دیگر صورت می گیرد، اصلا به جا نبوده و واقعیت ندارد. بعضی از افراد می گویند مسابقات قرآنی مالزی برای خود عظمتی دارد در صورتی که اصلا این طور نیست. جالب است که ما در سال 76 که به مسابقات قرآنی مالزی دعوت شده بودیم، حتی هیچ کس برای استقبال از ما در فرودگاه نیامد به طوری که ما خودمان تاکسی گرفتیم و به هتل رفتیم.

نظر شما در خصوص افراد اعزامی به مسابقات قرآنی مالزی چیست؟

ما یک مسابقه ای داریم که بر اساس آن مسابقات این افراد انتخاب و به مسابقات مالزی اعزام می شوند، مثلا نفر دوم مسابقات به کشور مالزی اعزام می شود. جالب اینکه در طول همه این مسابقاتی که در مالزی صورت گرفته، اتفاق جدیدی رخ نمی دهد؛ ضمن اینکه یک شام بسیار بی کیفیت و بی مزه به افراد می دهند. من چهار بار به مسابقات قرآنی مالزی رفتم. همه دنیا می دانند که قاریان ایران بسیار قوی هستند و آن شبی که قرار است قاری ایران بخواند، کل سالن پر می شود. جالب اینجاست که حتی در سال های اخیر هیچ مقامی هم کسب نکردند ولی همه می دانند که قاری ایرانی خوب می خواند؛ خودم می توانم این را ثابت کنم.

آیا نمایندگان کشور ما نمی توانند به آیین نامه مسابقات مالزی دست پیدا کنند؟

چرا می توانند ولی محتوای آیین نامه بسیار ساده و خلاصه است و اجازه دسترسی به این آیین نامه را به کشور ما نمی دهند. وقتی داوری از ما دعوت نمی کنند، پس باید بپذیریم که اجازه این کار را هم به ما نمی دهند. حکومت مالزی به شدت ضد شیعه است.

چند نفر قاری در مسابقات قرآنی مالزی شرکت می کنند؟

از هر کشوری فقط یک نفر دعوت می شود. در مجموع 35 الی 40 نفر از کشورهای اسلامی در این مسابقات شرکت می کنند.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!