جشنواره فیلم کوتاه تهران فرصتی برای بیان نقدها/ فشار یک جریان خاص به فیلمسازان جوان برای انصراف از مهمترین جشنواره فیلم کوتاه ایران


جشنواره فیلم کوتاه تهران فرصتی برای بیان نقدها/ فشار یک جریان خاص به فیلمسازان جوان برای انصراف از مهمترین جشنواره فیلم کوتاه ایران

فضای متشنج شکل گرفته، بیش از همه به جریان فیلم کوتاه آسیب میزند. فیلم‌کوتاه به خودی خود در سینمای ایران مهجور است. حال با حواشی ایجاد شده اندک فرصت موجود برای دیده شدن و رشد فیلم‌سازان این حوزه از آنها گرفته می‌شود.

گروه فرهنگ-رجانیوز: جشنواره بین‌‌المللی فیلم کوتاه تهران از مهم‌ترین رخداد‌های سینمایی کشور است که پاییز هر سال از سوی انجمن سینمای جوان برگزار می‌شود. این رویداد از مطرح‌ترین فستیوال‌های فیلم در آسیا و مهم‌ترین جشنواره فیلم کوتاه در ایران است. امسال نیز سی و نهمین دوره‌‌ی این جشنواره از بیست و هفتم مهرماه تا دوم آبان ماه برگزار خواهد شد.

این رویداد مهم فرصت مناسبی را برای بسیاری از سینماگران جوان فراهم می‌کند تا با شرکت در این جشنواره، علاوه بر کسب تجربه، با دیده شدن آثارشان، مسیر فیلم‌سازی خود را جدی‌تر از پیش دنبال کنند. با این وجود اما در آستانه برگزاری این جشنواره، بدنبال فضای ملتهب ایجاد شده در کشور، شاهد به وجود آمدن حواشی‌ از سوی عده‌ای هستیم که می‌تواند اثرگذاری این رویداد مهم را تحت‌الشعاع قرار دهد. اتفاقی که نه تنها به بهبود شرایط موجود کمکی نمی‌کند بلکه باعث تشدید فضای متشنج در کشور و دلسرد شدن بسیاری از فیلم‌سازان جوانی می‌شود که این جشنواره می‌تواند نقش مهمی را در ادامه حیات هنری آنان ایفا کند.

این حواشی از جایی آغاز شد که چهار تن از هنرمندانی که قرار بود در این رویداد، نشست‌های تخصصی برگزار کنند به بهانه شرایط خاص کشور از شرکت در این جشنواره انصراف دادند. فردین خلعتبری(آهنگساز)، حسن حسینی(منتقد)، پویان صدقی(فیلمساز) و حمید نجفی راد(تدوین‌گر) از جمله این افراد هستند. در ادامه و به دنبال شیطنت و اعمال فشار عده‌ای، این وضعیت تشدید شده و اخیرا خبرهایی از تصمیم به انصراف تعداد قابل توجهی از فیلم‌سازان شرکت‌کننده در این جشنواره به گوش می‌رسد و دو تن از آنها درخواست کتبی خود مبنی بر انصراف از حضور در جشنواره را ارائه کرده‌اند.

این اقدامات به نوعی در ادامه اعتراضاتی است که بدنبال حادثه تلخ فوت مهسا امینی و اتفاقات بعد از آن در روزهای اخیر در فضای رسانه‌ای کشور شکل گرفته است. حال آن که رویداد مهمی چون جشنواره فیلم کوتاه تهران خود بستر مناسبی برای مطرح کردن اختلافات و بیان دغدغه‌های مردم است. از فیلم‌سازان انتظار می‌رود به جای انصراف و تحریم جشنواره که اقدامی منفعلانه است؛ با حضور در رخداد‌های این‌چنینی صدای مردمی شوند که دغدغه‌شان را دارند. همچنانکه هنرمندان و نخبگان در سراسر دنیا از فرصت‌های این‌چنینی برای بیان مواضع خود بهره می‌گیرند. تریبون رویداد مهمی چون جشنواره فیلم کوتاه تهران، فرصت مناسبی برای شنیده شدن اعتراضات مردم است و فیلم‌سازان با عدم حضور خود این فرصت را از آنها دریغ میکنند.

از طرفی مهدی آذرپندار، دبیر این دوره از جشنواره در نشست خبری اخیر خود از تحت فشار بودن بسیاری از فیلم‌سازان برای انصراف از جشنواره خبر داد. فشارهایی که در مواردی با تهدید همراه بوده و بسیاری از فیلم‌سازان از ترس تحت الشعاع قرار گرفتن آینده کاری خود، علی رغم میل باطنی خویش قصد کنار کشیدن از این رخداد مهم را دارند.

واضح است که این فضای متشنج به وجود آمده تنها به سود عده‌‌ی خاصی است که از دوقطبی شدن فضای کشور سود می‌برند. انتظار می‌رود فیلم‌سازان به عنوان نخبگان عرصه هنر هوشیارانه عمل کرده و به جای تحریم جشنواره فضا را به سمت گفتگو ببرند. راه حل برون رفت از وضع موجود و شنیده شدن اعتراضات، گفتگو است و جامعه هنری باید در این امر پیشگام باشد.

از طرفی باید به این نکته توجه کرد که این فضای متشنج شکل گرفته، بیش از همه به جریان فیلم کوتاه و فیلم‌سازان این حوزه آسیب میزند. فیلم‌کوتاه به خودی خود در سینمای ایران مهجور است. حال با حواشی ایجاد شده اندک فرصت موجود برای دیده شدن و رشد فیلم‌سازان این حوزه از آنها گرفته می‌شود. فیلم‌سازان جوانی که با انگیزه فراوان در این جشنواره شرکت کرده و رونق و اعتبار این جشنواره کمک شایانی به آینده‌ی حرفه‌ای آنان می‌کند. آینده‌ای که در این کشمکش‌ها و موج‌سواری‌های سیاسی صورت گرفته از سوی عده‌ای، به بازی گرفته شده است و هدف اصلی این جشنواره که اعتلای هنر و رشد فیلم‌سازان جوان است به حاشیه برده شده است.

در آخر باید به این نکته اشاره کرد که طبق اظهارات اخیر دبیر جشنواره، این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران، طبق روال هر ساله در تاریخ معین برگزار خواهد شد و او زیر بار فشارها برای تعطیلی آن نخواهد رفت. تصمیمی درست که امید است با همراهی فیلم‌سازان، به رویکرد غلط تحریم به بهانه اعتراض پایان دهد و گفتگو جایگزین قهر و کناره‌گیری شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد نوزاد | گلچین زیباترین متن تبریک تولد نوزاد پسر و دختر