سایه سنگین «سیمرغ» بر سر «سیما فیلم»/ آیا ساختار صداوسیما ثقیل‌تر از قبل می‌شود؟


سایه سنگین «سیمرغ» بر سر «سیما فیلم»/ آیا ساختار صداوسیما ثقیل‌تر از قبل می‌شود؟

تاسیس «سیمرغ» به عنوان یک نهاد جدید ذیل معاونت سیما را، فارغ از اینکه نسبت به موفقیت آن‌ ابهامات جدی‌ای وجود دارد، می‌توان اقدامی در راستای ثقیل کردن ساختار صداوسیما دانست؛ درحالی که «چابک‌سازی ساختاری» یکی از اهدافی‌ست که در دوره تحول باید پیگیری می‌شد.

گروه فرهنگی-رجانیوز: ۱۱ مهر ماه مرکز سیمرغ رسما کار خود را آغاز کرد. با تاسیس این نهاد جدید عملا «سیما فیلم» که وظیفه تامین نیاز سریال شبکه‌های سیما را برعهده داشت به حاشیه رانده شد؛ چراکه از این به بعد تولید سریال‌های صداوسیما(به جز سریال‌های الف ویژه) بر عهده مرکز سیمرغ خواهد بود و تصویب و نگارش فیلمنامه‌ها نیز توسط دفتر فیلمنامه سیما صورت خواهد گرفت.
به گزارش رجانیوز؛ ۱۱ مهر ماه مراسم افتتاح مرکز «سیمرغ» توسط رییس صداوسیما برگزار شد. البته پیش از این در تاریخ ۲ شهریور محسن برمهانی، معاون سیما، در احکامی «مجید اکبرشاهی» را به ریاست مرکز سیمرغ، «حسین اسدی‌زاده» را به مدیریت «دفتر فیلمنامه سیما» و «محسن یوسفی» را به مدیریت «تولید آثار کوتاه سیما» منصوب کرده بود.
تاسیس «سیمرغ» به عنوان یک نهاد جدید ذیل معاونت سیما را، فارغ از اینکه نسبت به موفقیت آن‌ ابهامات جدی‌ای وجود دارد، می‌توان اقدامی در راستای ثقیل کردن ساختار صداوسیما دانست؛ درحالی که «چابک‌سازی ساختاری» یکی از اهدافی‌ست که در دوره تحول باید پیگیری می‌شد نه اینکه با تاسیس نهادهای جدید درست در خلاف مسیر آن قدم برداشته شود.
در واقع باوجود نهاد قدیمی «سیما فیلم» که از طرفی دارای «مدیریت کل فیلمنامه‌نویسی» به ریاست «سعید معدن‌کن» است که همه فیلمنامه‌های سریال‌ها و تله فیلم‌های سیما باید در آن بررسی و تصویب شود و از طرفی دیگر وظیفه تامین نیاز سریال شبکه‌های سیما را برعهده دارد، تاسیس یک نهاد جدید دیگر چه ضرورتی دارد؟
سایه سنگین «سیمرغ» بر سر «سیما فیلم»/ آیا ساختار صداوسیما ثقیل‌تر از قبل می‌شود؟
آنچه که از تاسیس «سیمرغ» و «دفتر فیلمنامه سیما» بنظر می‌رسد به حاشیه رانده شدن سیما فیلم در دوره تحول است. اما چرا سیما فیلم، باوجود همه نقدهایی که به مدیریت فعلی آن وارد است، به حاشیه رانده می‌شود؟
براساس کسب اطلاع خبرنگار رجانیوز، عدم امکان تغییر جواد رمضان‌نژاد، رئیس سیما فیلم، دلیل اصلی ایجاد نهادهای جدید ذیل معاونت سیما و به حاشیه راندن شدن سیما فیلم است؛ نهادهایی که کارکرد «سیما فیلم» را تنها به پیگیری پروژه‌های «الف ویژه» که اکنون تنها دو پروژه «حضرت موسی(ع)» و «سلمان فارسی» است و اندک پروژه‌های «الف فاخر»، محدود می‌کند‌.
بنابراین تمام فیلم‌ و سریال‌های شبکه‌های سیما ابتدا فیلمنامه‌اش در دفتر فیلمنامه سیما تهیه و تصویب می‌شود و سپس در مرکز «سیمرغ» تولید می‌شود.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 24 اسفند 1402 با معنی و تفسیر دقیق