اختلاف مسلمانان، آزادی قدس اشغالی را به تأخیر می‌اندازد/ راهکارهای جلوگیری از درگیری فرقه‌ای


اختلاف مسلمانان، آزادی قدس اشغالی را به تأخیر می‌اندازد/ راهکارهای جلوگیری از درگیری فرقه‌ای

برخی از علمای اسلام از کشورهای مختلف با اشاره به اینکه اختلاف بین مسلمانان آزادسازی قدس اشغالی را به تأخیر می‌ندازد، به ارائه راهکارهای عملیاتی برای جلوگیری از درگیری فرقه‌ای و رسیدن به وحدت اسلامی پرداختند.

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، سی و ششمین دوره کنفرانس وحدت اسلامی روز گذشته با حضور رئیس جمهور در بخش حضوری افتتاح شد و جمعی از فرهیختگان و علمای اسلام در این کنفرانس شرکت کردند.

در کنار بخش حضوری این دوره از کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، بخش وبیناری این کنفرانس نیز در حال برگزاری است و علمای شیعه و سنی از ۶۰ کشور دنیا به ارائه راهکارهای عملیاتی برای تحقق وحدت و دوری از فتنه‌ها در بین جوامع اسلامی اشاره می‌کنند که در ادامه بخشی از سخنان علما و اندیشمندان خارجی این دوره از کنفرانس وحدت را می‌خوانید:

۸ راه رسیدن به وحدت اسلامی از نظر معاون بین‌الملل مجلس وحدت مسلمین

حجت‌الاسلام سید شفقت حسین شیرازی، معاون بین‌الملل مجلس وحدت مسلمین گفت: دشمنان همواره در طول تاریخ از تفرقه‌افکنی میان مذاهب مختلف اسلامی به عنوان یک روش اصلی و اساسی برای پیشبرد اهداف خود بهره برده‌اند و طبیعی است امتی که از توطئه‌ها علیه خود غفلت کند، در واقع راه را برای دشمن جهت سیطره بر سرنوشتش باز کرده است. وحدت اسلامی، یکی از مهمترین و بزرگترین مسائلی است که حتی در دوران اولیه اسلام نیز مطرح بوده است. پیامبر اکرم (ص) همواره مسلمانان را به وحدت اسلامی دعوت می‌کردند. ایشان هیچ‌گاه میان رنگ‌ها، جنسیت‌ها، زبان‌ها و قوم‌ها و نژادها تفاوت و تمایز قائل نشدند.

وی راهکارهای رسول خدا (ص) برای رسیدن به وحدت اسلامی را برشمرد که بخشی از آنها به شرح ذیل است:

۱ـ حکمت و موعظه حسنه. راهکار اول حکمت و موعظه حسنه است. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید:«ادعُ إِلىٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ» (با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت نما و با آن‌ها به روشی که نیکوتر است، استدلال و مناظره کن)

۲ـ تکیه بر صلح و تلاش‌های نیکو. دومین راهکار در مسیر تحقق وحدت اسلامی، تکیه بر صلح و تلاش‌های نیکو است. این راهکاری است که افراد عاقل، حکیم و مخلص به کار می‌گیرند تا میان مسلمانان صلح و همبستگی و انسجام ایجاد کنند.

۳ـ گذشت و بخشش. از دیگر راهکارها، گذشت و بخشش است. با این راهکار می‌توان زمینه را برای تحقق وحدت اسلامی فراهم کرد. تکیه بر گذشت و بخشش موجب می‌شود تا مسلمانان، منازعه و مسائل اختلافی را کنار بگذارند و به تقویت هرچه بیشتر وحدت در صفوف خود بپردازند.

۴ـ مقابله با تجاوزگری. راهکار چهارم ایستادن در برابر تجاوزگری و مقابله با آن است. طغیان و تجاوزگری یکی از مهمترین علل و عوامل ایجاد اختلاف و تفرقه در صفوف امت اسلامی است؛ به ویژه اینکه این طغیان در جامعه بسط پیدا کند. این طغیان و تجاوز ممکن است از سوی حاکم ظالم، یک ارتش قدرتمند و یا طرف‌های دیگر انجام بشود.در این شرایط، امت اسلامی دچار شکاف و جدایی می‌شود.

۵ـ تکیه بر علم و استدلالات متقن و نه احتمالی. پنجمین راهکار تکیه بر علم و استدلالات متقن است. یکی از علل و عوامل ظهور و بروز منازعه و تفرقه میان مسلمانان به اجتهادات اشتباه و تکیه بر استدلالات احتمالی و غیر متقن، بازمی‌شود. قرآن کریم با دعوت از مسلمانان برای تکیه بر علم و آگاهی و بصیرت، یکی از منافذ ایجاد تفرقه در صفوف امت اسلامی را مسدود ساخته است.

۶ـ تعامل بر اساس ظاهر اسلام. یکی دیگر از راهکارها، تعامل بر اساس ظاهر اسلام است. اسلام، تجسس در امور مسلمانان را نهی کرده است. تجسس به معنای تلاش برای یافتن عیوب مؤمنان و اسرارشان است. بنابراین، ما باید بر اساس ظاهرِ آنچه که در مؤمنان وجود دارد، با آنها تعامل کنیم و به دنبال یافتن عیوب آنها نباشیم. تا زمانی که این عیوب و نواقص به انجام اقدامات تخریبی در جوامع اسلامی منجر نشده‌اند، نباید درباره آنها مکاشفه کرد.

۷ـ ایثار. پیامبر اکرم (ص) مصداق ایثار و فداکاری بودند. پیامبر (ص) حتی به ملاقات آن فرد یهودی که ایشان را آزرده کرده و دشنام داده بود، رفتند. از همین روی، ملاقات‌های دوره‌ای علمای مذاهب مختلف اسلامی با یکدیگر، برگزاری کنفرانس‌های بزرگ و مشارکت علمای شیعی و سنی در این کنفرانس‌ها، نقش مهمی در تقویت وحدت اسلامی دارند. این اقدامات موجب می‌شود تا اگر شک و شبهه‌ای میان برخی مذاهب اسلامی نسبت به یکدیگر وجود داشته باشد، از بین برود؛ کما اینکه تا به امروز نیز این اتفاق رخ داده است.

۸ـ همزیستی مسالمت‌آمیز. همزیستی مسالمت‌آمیز در جوامع اسلامی نیز یکی از مهمترین راهکارهای تحقق وحدت و برادری اسلامی است. قرآن کریم نیز از همزیستی مسالمت‌آمیز میان تمامی مردم فارغ از نوع ادیان، مذاهب، قومیت‌ها، زبان‌ها، رنگ‌ها، کشورها و گرایش‌های سیاسی و عقیدتی آنها، سخن گفته است.

برخی نهادها و سازمان‌ها علی رغم سر دادن شعارهای وحدت‌آفرین، به رژیم‌های فرقه‌گرا خدمت می‌کنند

شیخ محمود محمد الزعبی، اندیشمند لبنانی با بیان اینکه فلسطین، یک مسئله اصلی و محوری در جهان اسلام به شمار می‌رود و همه ما در امت اسلامی را به یکدیگر پیوند می‌دهد، گفت: اگر مسئله فلسطین نبود، پروژه وحدت اسلامی تا این حد پیشرفت نمی‌کرد. در حال حاضر، شاهد آن هستیم که هجمه گسترده‌ای علیه اتحاد مسلمانان وجود دارد و بسیاری از شبکه‌های ماهواره‌ای در این زمینه فعالیت می‌کنند.

الزعبی با اشاره به ضرورت فعال کردن گفتمان وحدت اسلامی نزد آحاد مردم خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد، گفتمان وحدت اسلامی، نزد نخبگان سیاسی دیده می‌شود؛ در صورتی که ما باید این گفتمان را به سمت مردم و مراکز مردمی سوق دهیم. همچنین تاسیس پایگاه‌های اینترنتی با موضوع وحدت، انتشار کتاب در خصوص پروژه اتحاد اسلامی، برگزاری مسابقات پژوهشی و علمی، تأسیس شبکه‌های تلویزیونیِ ترویج‌کننده وحدت، ایجاد مراکز پژوهشی مشترک به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل اختلافی به صورت عمیق و البته صادقانه از دیگر راهکارهای تبلیغ و ترویج وحدت است.

وی با بیان اینکه برخی نهادها و سازمان‌ها علی رغم سردادن شعارهای وحدت‌آفرین، به رژیم‌های فرقه‌گرا خدمت می‌کنند، تصریح کرد: همکاری با این دست از سازمان‌ها هم اتلاف وقت است و هم ایده پاک وحدت اسلامی را آلوده می‌سازد. از سوی دیگر، ما می‌توانیم با پارلمان‌های مختلف در جهان اسلام و یا برخی از اعضای آن‌ها ارتباط برقرار کرده و آنها را به حمایت از وحدت اسلامی فرابخوانیم.

مساجد محلی برای جمع شدن همه مسلمانان است، نه مکانی برای تفرقه بین مذاهب اسلامی

شیخ جواد خالصی روحانی شیعه عراقی وحدت را تنها راه اقامه دین خواند و اظهار داشت: بسیاری از افراد در گفتار از وحدت اسلامی سخن گفته و در کنفرانس‌ها و نشست‌ها شرکت می‌کنند، اما در عمل به آن پایبند نیستند.

این روحانی عراقی با تاکید بر لزوم بازگشت بر اصل دین بدون در نظر گرفتن اسم‌‌ها و طایفه‌ها، گفت: همه این اختلاف‌ها وجود دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را انکار کند اما همه این اسم‌ها باید تحت لوای اسلام جمع شود. مساجد برای این ایجاد شدند که محل جمع شدن همه مسلمانان باشند. بر همین اساس، نباید با تخصیص آنها به فرقه‌ها و مذاهب مختلف به مکانی برای تفرقه تبدیل شوند.

ارائه ۹ راهکار برای جلوگیری از درگیری فرقه‌ای

شیخ محمد عبد الحمید، رئیس گروه معارف اسلامی دانشکده نمونه جورانپور بنگلادش با بیان اینکه دشمنان از تفرقه مسلمانان سود می‌برند، گفت: آن‌ها با درس گرفتن از اشتباهات مسلمانان، دست به تأسیس دولت غیرقانونی صهیونیستی اسرائیل و محاصره خاورمیانه زدند. حال آن که اختلافات مسلمانان بر سر مسائل جزیی و قدرت سیاسی است، اما در نتیجه تفرقه روز به روز ضعیف‌ و ضعیف‌تر شده و به نیروهای امپریالیستی اسلامی تبدیل می‌شوند. باید توجه داشت که درگیری و اختلافات از قدرت کشورها می‌کاهد و موجودیت ملت‌ها را به خطر می‌اندازد.

وی به ارائه چند برنامه عملی برای جلوگیری از درگیری‌های فرقه‌ای در جهان اسلام اشاره و برخی از راهکارهای عملیاتی برای تحقق این امر را این‌گونه معرفی کرد.

۱- جامعه‌ای متخصص متشکل از رهبران، جناح‌ها و گروه‌های مسلمان شیعه و سنی تشکیل شود که این کمیته ایده‌های اساسی همه جناح‌های مسلمانان را بررسی کند و مقدمات وحدت جهانی را مشخص نماید.

۲- همه فرقه‌های مسلمان باید تضمین کنند که هیچ فرد یا جامعه‌ای که به وحدانیت خدا اعتقاد دارد، حضرت محمد (ص) را به عنوان آخرین پیامبر و رسول می‌شناسد و معتقد به سلسله وراثت پس از اوست، نباید کافر نامید.

۳- حتی اگر عمل یک گروه از مسلمانان بدعت تلقی شود، قابل نقد علنی نیست و نباید در فضای خصوصی و صمیمانه در این بحث غیرضروری بحث و جدل کرد.

۴- یک هسته پژوهشی برای مطالعه برنامه‌های آموزشی همه فرقه‌های مسلمین تدوین گشته و یکسان‌سازی برنامه‌های آموزشی در پرتو قرآن و سنت ایجاد شود.

۵- نظام مالی براساس زکات و قرض بدون بهره در جوامع و کشورهای مسلمان معرفی شود.

۶- مسلمانان باید از آثار سوء تربیت و فرهنگ ضد اسلامی آگاه باشند. به ویژه، جوامع و کشورهای مسلمان باید از تعلیم و تربیت یهودی، مسیحی و کفار رها شوند.

۷- صندوق مالی بین‌المللی از جمله زکات، عشر، خمس و صدقه توسط مسلمانان ایجاد شود.

۸- این کنفرانس محدود به تهران نباشد و به پایتخت هر کشور مسلمان گسترش یابد.

۹- برای اتحاد مسلمانان در کوتاه مدت و بلند مدت در دانشگاه‌های کشورهای مختلف مسلمان، دوره‌های مختلف آموزشی ارائه شود.

وحدت اسلامی موجب پیشرفت می‌شود

عمار محمد عبدالرحمن نائب مسجد انور آدیس آبابا با بیان اینکه صلح، دُرست در نقطه مقابل جنگ و خونریزی قرار دارد، گفت: بسیاری از آیات و احادیث در دین اسلام، بر لزوم تحقق وحدت در صفوف امت اسلامی تأکید کرده‌اند. علت هم آن است که وحدت، عامل اصلی قدرت و تمدن‌سازی است و هرآن کس که به ریسمان وحدت چنگ زند، از قدرت و عزت بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی به لزوم تقویت روابط برادرانه و گسترش محبت در میان مسلمانان اشاره کرد و افزود: اهمیت وحدت در زندگی مسلمانان کمتر از اهمیت نماز، روزه، حج، زکات و صدقه نیست و تحقق وحدت یکی از اهداف اصلی دین اسلام به شمار می‌رود. اتحاد و دوری جستن از تفرقه و منازعه از واجبات دینی و از ضرورت‌های اجتماعی است و اگر در سلسله آیات و روایات مختلف تأمل کنیم، خواهیم دید که دین اسلام، مسلمانان را به برادری، محبت و همکاری و اصلاح میان مؤمنان، فراخوانده است. بنابراین توجه و اهتمام به وحدت در صفوف امت اسلامی یک واجب شرعی است و آثار بسیار بزرگی برای مسلمانان دارد و به پیشرفت و ترقی آنها کمک می‌کند.

اختلاف مسلمانان عامل به تأخیر افتادن آزادسازی قدس اشغالی و مسجدالاقصی است

علی ابوالخیر نویسنده و پژوهشگر مصری با بیان اینکه هدف اصلی و اساسی دشمنان این است که امت اسلامی قدرتمند نشود و قادر به مواجهه با طرح‌ها و نقشه‌هایشان نباشد، تصریح کرد: ما باید روی این اشتراکات متمرکز شویم تا بتوانیم صفوف امت اسلامی را متحد گردانیم. اما متأسفانه گاهی اوقات برخی جدایی‌ها در صفوف مسلمانان به چشم می‌خورد که این خود عامل به تأخیر افتادن آزادسازی «قدس اشغالی» و «مسجدالاقصی» است. همه ما باید به خوبی بدانیم که راه آزادسازی «قدس» از «وحدت اسلامی» میان تمامی مذاهب می‌گذرد.

وی با اشاره به فتنه‌انگیزی و توطئه چینی بیگانگان و تلاش شبانه روزی رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: دشمنان و بیگانگان یک هدف اصلی را دنبال می‌کنند و آن، جلوگیری از تحقق «وحدت اسلامی» و «برادری اسلامی» است. در چنین شرایطی ما باید سطح آگاهی و بصیرت خود را افزایش دهیم. این آگاهی و بصیرت تنها راه تحقق «وحدت اسلامی» است و طرح‌ها و نقشه‌های دشمنان را با شکست مواجه می‌سازد.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک روستا به طور کامل تخلیه شد