استاندارد 85‌گانه خودرو در ایران در مقایسه با سایر کشورها سخت‌گیرانه نیست/ اجازه واردات بنزین غیر استاندارد نمی‌دهیم


استاندارد 85‌گانه خودرو در ایران در مقایسه با سایر کشورها سخت‌گیرانه نیست/  اجازه واردات بنزین غیر استاندارد  نمی‌دهیم

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: استانداردهای 85‌گانه خودرو در کشور ما نسبت به استانداردهای خودرو در سایر کشورها سخت‌گیرانه نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مهدی اسلام‌پناه امروز در نشست خبری به مناسبت هفته استاندارد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مدیرعامل یکی از شرکت‌های خودروساز اعلام کرده است که استانداردهای 85‌گانه در کشور ما بسیار وقت‌گیرانه است و آیا این مسأله به این صورت است،‌گفت:‌ ما درباره خودرو مطابق با قانون عمل می‌کنیم و اتکای ما به قانون است و خیلی هم درصدد این نیستیم که پاسخ هر فردی را که صحبتی داشته بدهیم، زیرا جایگاه‌ ما این گونه نیست، لذا سیاست‌گذاری و نظارت انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد بیان داشت: در کشور ما استانداردهای خودرو سخت‌گیرانه نیست و در کشورهای دیگر استانداردهای خودرو سخت گیرانه است، هم از جهت شمارگان و هم از جهت استاندارد کارخانه‌ای، به طوری که ممکن است هر خودروسازی استانداردهای خودش را داشته باشد، لذا درصدد پاسخگویی به این گونه صحبت‌ها نیستیم و مطابق قانون عمل می‌کنیم و هدف ما کسب رضایت مردم است.

وی گفت:‌بر اساس اقدامات انجام شده 5 خودروی ضعیف پر عیب غیرایمن دیگر تولید نمی‌شود.

اسلام‌پناه همچنین درباره خودروهای وارداتی و استانداردهای در نظر گرفته برای آن بیان داشت: خودرویی باید به کشور وارد شود که استاندارد داشته باشد، ما به جزئیات اینکه خودرو به چه قیمتی وارد کشور شود و از چه شرکتی وارد شود، کاری نداریم، اما تأکید ما به واردات خودروهای اقتصادی و غیراقتصادی استاندارد است و اگر غیر از این باشد برابر قانون عمل خواهیم کرد.

اسلام پناه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا صحت دارد که شرکت پخش و پالایش اجازه نمونه‌برداری از بنزین را به سازمان ملی استاندارد نمی‌دهد و آیا تولید بنزین آلاینده در کشور صحت دارد، گفت: ما وظیفه قانونی داریم و براساس این وظیفه کنترل، نظارت و پایش بنزین تولید داخلی و وارداتی بر عهده سازمان استاندارد است و هیچ دری برای ما بسته نیست و هیچ قدرتی نمی‌تواند یارای مقابله با قانون را در جمهوری اسلامی داشته باشد، این مطالبه مردم است و دستور حاکمیت و فرمان ریاست جمهوری است و همه ما تابع قانون هستیم و هیچ کس نمی‌تواند در مقابل قانون گردنکشی کند.

* اجازه واردات بنزین غیر استاندارد نمی‌دهیم

وی افزود: در نظامات اجتماعی ما قائل به قانون هستیم، طبق قانون هوای پاک وزارت نفت مکلف به رعایت استانداردهای ملی بنزین است چه تولید داخل و چه وارداتی و باید استاندارد ملی بنزین یورو 5 را تدوین کند. لذا این اخباری که بیان شد را خبر ندارم اما ما کنترل لازم را درباره بنزین انجام می‌دهیم، اخیرا محموله‌های بنزین وارداتی را بطور کامل کنترل کرده‌ایم و این بنزین‌ها از چند مقصد وارد شده و در مواردی که ایراداتی داشته اجازه واردات نداده ایم و لذا این مساله دستورالعمل دارد و ما نیز براساس دستورالعمل و در بازه‌ای که قانون به ما اجازه داده است اعمال قانون می‌کنیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: گزارشات از نمونه گیری بنزین بصورت فصلی به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.

اسلام پناه با بیان اینکه سند یکپارچه غذا تدوین شده است گفت: این سند ناظر بر اصالت، کیفیت، سلامت و ایمنی غذا با هدف بهره مندی آحاد مردم از غذای سالم است.

وی بیان داشت: در نخستین جلسه شورای عالی استاندارد این سند مطرح می‌شود و در مرحله بعدی نیز به تصویب خواهد رسید.

رئیس سازمان ملی استاندارد در رابطه با استاندارد آرد و گندم بیان داشت: در خصوص آرد استاندارد اجباری وجود دارد و درباره استاندارد کشت گندم نیز در جلسه شورای عالی استاندارد مباحثی مطرح شده است.

اسلام پناه با بیان اینکه من جزء اولین مسئولانی بودم که اعلام کردم کم فروشی داریم گفت: ورود ما به موضوع کم فروشی بازدارنده بود البته همچنان با این مساله روبرو هستیم اما نه به میزان قبل و براساس رصد سازمان استاندارد از صنایع مختلف کشور که پیوست تکنیکال و آزمایشگاهی دارد مشخص شد که میزان کم فروشی محصولات مختلف کاهش داشته است و اثر این اقدام در تناژهای سنگین وارداتی به کشور نیز موثر واقع شده است. با اقدامات انجام شده کم فروشی در برخی از برندها صفر شده و در برخی نیز در حال کنترل هستیم بطوری که دیگر نمی‌توان گفت، کم فروشی قابل توجهی وجود دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری کنترل و پایش وزنی فرآوردهای تولیدی در سطح وسیع و در ابتدا از 14 استان در محصولات غذایی و محصولات مرتبط با یارانه اجرا شد، گفت: براساس نمونه‌گیری‌های انجام شده در قالب خرید از بازار از 365 نمونه برد کالایی 41.6 درصد کم فروشی برای کالاها احصا شد.

اسلام پناه اظهار داشت: در مرحله دوم که در محل کارخانه‌ها انجام شد، گستردگی کالا بیشتر شد و در نمونه‌برداری از 699 نمونه برند کم فروشی 39.6 درصد حاصل شد که این مساله نشان می‌دهد که کم فروشی کاهش یافته است، ضمن اینکه این طرح متوقف نشده و ادامه دارد.

اسلام پناه با اشاره به اجلاسیه بین‌المللی سازمان جهانی استاندارد (ایزو) که اخیرا برگزار شد، گفت: به گفته دبیرکل ایزو امسال هیئت ایرانی متفاوت و متمایز در این نشست شرکت کرد.

وی افزود: در این اجلاسیه با بیش از 28 کشور ملاقات‌های رسمی انجام شد که باعث قراردادهای خوبی درباره زمینه‌ تجاری سازی آزمایشگاه‌های مرجع انجام شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به پرداخت بدهی چهار و نیم ساله ایران به سازمان بین‌المللی تابعه ایزو گفت: حق عضویت‌ها و پرداختی‌ها پیش از این به بهانه تحریم‌ها پرداخت نشده بود که ما به صورت کامل و اتفاقا به بهانه تحریم‌ها آن را به صورت کام و یکجا پرداخت کردیم.

* ارتقا 4 پله‌ای سازمان استاندارد در رتبه‌بندی جهانی

وی بیان داشت: در بحث استانداردسازی در بین 167 کشور سازمان استاندارد ایران از رتبه 26 به 22 ارتقا پیدا کرده است.

اسلام پناه با بیان اینکه تعداد استانداردهای ملی به 34 هزار و 800 مورد رسیده است، گفت: بازنگری استاندارد بنزین یورو 5، نفت کوره، گاز طبیعی، به روز رسانی 10 استاندارد از استانداردهای 85 گانه خودرو و همچنین بازنگری استاندارد ملی برنج از اقدامات انجام شده سازمان در ماه‌های اخیر بوده است.

وی درباره استاندارد خدمات پس از فروش اظهار داشت: خدمات پس از فروش خودرو اجباری است و این موضوع در جلسه اخیر شورای عالی استاندارد به تصویب رسید و در جلسه بعدی شورای عالی استاندارد که تا قبل از پایان سال برگزار خواهد شد، خدمات پس از فروش لوازم خانگی نیز مشمول استاندارد اجباری می‌شود.

پایان پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شرایط فروش اقساطی KMC X5 با تحویل 30 روزه اعلام شد + جدول اردیبهشت 1403