سه ماده موثر در حفاظت از کبد چرب در این گیاه وجود دارد


سه ماده موثر در حفاظت از کبد چرب در این گیاه وجود دارد

کبد چرب ،بیماری شایعی در جامعه است ودر نتیجه بسیاری از بیماریها و یا حالت های بد تغذیه ای در بدن ایجاد می شود.

به گزارش بهداشت نیوز، یکی از فعالیت های مهم کبد، ذخیره سازی و سوخت و ساز چربی ها در بدن است.

کبد طبیعی حاوی حدود 5 گرم چربی خالص در 100 گرم وزن خود می باشد. هرگاه مقدار چربی در کبد بیش از 5 درصد وزن آن افزایش یابد، به این حالت (کبد چرب) گفته می شود.

کبد چرب ،بیماری شایعی در جامعه است ودر نتیجه بسیاری از بیماریها و یا حالت‎های بد تغذیه‎ای در بدن ایجاد می‎شود. انباشته شدن چربی در سلولهای کبدی می‎تواند به التهاب این سلول‎ها منجر شود.

مصرف برخی داروها، چاقی و یا اضافه وزن ، کم تحرکی و مصرف مشروبات الکلی منجر به بروز کبد چرب می‎شوند. شکل غیرالکلی کبد چرب به دلیل تغییر در شیوه زندگی،تحرک و تغذیه مردم در حال افزایش است.

کبد چرب غیرالکلی بیماری خاموشی است که در بسیاری از موارد در مراحل ابتدائی علائم خاصی ندارد ولی وجود کبد چرب نشان‎دهنده وجود یک نقص متابولیک در بدن آدمی است و خطر بروز بیماری دیابت قندی،سکته‎های قلبی و مغزی در آینده بیشتر خواهد بود.

آگاهی داشتن درباره کبد چرب،علل و عوام خطر تاثیرگذار در ایجاد و پیشرفت آن می تواند در کاهش ابتلا و یا درمان بموقع نقش داشته باشد.

کبد بزرگترین غده بدن است و آن را می توان به کارخانه ای شیمیایی تشبیه کرد که وظیفه تولید،تغییر،انبار کردن و دفع مواد را به عهده دارد. محل کبد در شکم از نظر عمل آن بسیار مهم است. وزن کبد در فرد بالغ حدود 1500گرم و معادل یک پنجاهم وزن کل بدن می باشد.

در سال 1968 دانشمندان 3 ماده موثر در حفاظت کبد را از گیاه خارمریم به نام‎های سیلیبینین، سیلیدیانین و سیلیکریستین را جدا کرده اند که امروزه مجموعه آنها را سیلیمارین می نامند.

این گیاه در بسیاری از نقاط دنیا و از جمله کشور ایران به صورت بومی رشد می کند.

از گیاه خارمریم و ترکیبات آن به عنوان داروی کمکی و محافظت کننده کبدی در انواع بیماریهای کبدی،دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی و کبدچرب استفاده می شود.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست سیگار به دستِ سحر دولتشاهی در کنار پیمان معادی در پشت صحنه افعی + عکس