خلقت عباس‌بن‌علی(ع) برای علمداری حکومت جهانی اسلام است/ در عصر ظهور رجعت می‌کند


خلقت عباس‌بن‌علی(ع) برای علمداری حکومت جهانی اسلام است/ در عصر ظهور رجعت می‌کند

حجت‌الاسلام باقی با شرح پیوست‌های مهدوی در سیره حضرت ابوالفضل العباس(ع)، گفت: ایشان از بزرگ‌ترین رجعت‌کنندگان هستند. همان علاقه‌ای که امام حسین(ع) به برادر داشتند، امام زمان(عج) به عمویشان دارند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، نهمین روز از محرم که تاسوعای حسینی نام گرفته، به پاس رشادت ها، فداکاری ها و ایثار حضرت عباس‌بن علی(ع) در قیام عاشورای حسینی به بزرگداشت آن حضرت(ع) که به باب الحوائج شهره هستند، اختصاص دارد. از این رو، به مناسبت فرا رسیدن این روز و به منظور بررسی پیوست های مهدوی در سیره حضرت ابوالفضل العباس(ع) با حجت الاسلام علی‌محمد باقی، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام باقی با بیان اینکه بررسی نقش حضرت عباس(ع) در کربلا نیازمند بازبینی اهداف قیام عاشورا است، اظهار کرد: تا هدف قیام امام حسین(ع) را درک نکنیم نمی توانیم اجزا و اضلاع آن را بررسی کنیم؛ لذا اساس بحث آن است که بفهمیم نقش عاشورا و حرکت حسینی در ظهور امام مهدی(عج) چیست؟ آنگاه می توان پیوست های مهدوی را در آن جستجو و بررسی کرد.

این کارشناس مهدوی با اشاره به اهداف قیام حسینی، بیان کرد: این قیام درصدد تشکیل حکومت دینی بود یعنی حضرت سیدالشهداء(ع) برای آن از مدینه به مکه و از آنجا به کوفه حرکت کردند تا قدرت سیاسی اسلام محقق شود، لذا آنها که به حضرت(ع) نامه نوشتند و 18 هزار نفری که نامه را امضا کردند در پی بیعت با امام حسین(ع) بودند؛ و این بیعت برای تشکیل حکومت دینی بود.

وی ادامه داد: همراه بردن خانواده با خود توسط امام حسین(ع)، نیز نشانی دیگر بر این مسئله است چون اگر قرار بود سفری کوتاه باشد دلیلی بر این همراهی نبود!، در کلام سیدالشهداء(ع) هم تصریحاتی نسبت به تشکیل حکومت دینی وجود دارد چنان که ایشان می فرمایند: من برای احیای امر به معروف و نهی از منکر و احیای سنت جدم رسول خدا(ص) قیام می کنم. تعابیر حضرت(ع) اهتمام به تشکیل حکومت دینی را در قیام حسینی نشان می دهد.

بیش از دوسوم آیات قرآن، آیات سیاسی است

حجت الاسلام باقی با بیان اینکه در آیات متعدد قرآن نیز سیاست و حاکمیت سیاسی اسلام مطرح شده است، گفت: امام خمینی(ره) می فرمایند: بیش از دوسوم آیات قرآن، آیات سیاسی است یعنی برای احیاء و اجرای احکام اجتماعی اسلام مثل قصاص، دیات، حج و زکات و خمس و حتی اقامه نماز به حکومت سیاسی نیاز است.

وی تاکید کرد: قمر بنی‌هاشم(ع) با این نگاه و به منظور تشکیل حکومت دینی امام حسین(ع) را همراهی کردند تا حاکمیت سیاسی اسلام محقق شود، اما به دلیل بیعت‌شکنی و عدم پایبندی مردم به عهد خویش، این هدف محقق شد.

این کارشناس مهدوی در ادامه بیان کرد: اصول کافی حدیثی از امام صادق(ع) نقل می کند که حضرت(ع) فرمودند: قرار بود دولت ما اهل بیت(ع) در سال 70 هجری محقق شود(یعنی تقریبا 9 سال پس از عاشورا)، اما وقتی سیدالشهداء(ع) کشته شد این امر به سال 140 هجری موکول شد(اما باز هم شرایط محقق نشد) لذا این دولت به تاخیر افتاد و دیگر زمانی برای آن مشخص نشد!

علمداری تشکیل حکومت خدا در زمین ...

وی تاکید کرد: یعنی حکومت جهانی اسلام قرار بوده در زمان ابااباعبدالله(ع) و از نظر زمانی نزدیک به قیام عاشورا محقق شود؛ به عبارت دیگر اگر امام حسین(ع) به شهادت نمی رسیدند، ایشان آن منجی‌ای بودند که جهان را پر از عدل و داد می کردند. اینجا است که نقش قمر بنی‌هاشم(ع) به عنوان علمدار لشکر سیدالشهداء(ع) در ساخت پایان تاریخ مشخص می شود چراکه ایشان علمدار تشکیل حکومت خدا در زمین بودند.

حجت الاسلام باقی ابراز کرد: بررسی این هدف نشان می دهد که حضرت عباس(ع) به دلیل حبّ برادری و خویشاوندی به دفاع از امام حسین(ع) برنخاستند بلکه از کودکی وجود خویش را وقف امام زمانِ خویش کرده بودند ... اساساً ازدواج امیرالمومنین(ع) با ام البنین(س) برای آن بود که فرزندی متولد و تربیت شود که به تشکیل حکومت جهانی اسلام کمک کند! ... لذا محبت و اطاعت ایشان نسبت به امام حسین(ع)، محبت و اطاعت به ولی خدا بود.

از بزرگ ترین رجعت کنندگان

وی در ادامه بیان کرد: اینکه می گویند قمر بنی‌هاشم(ع) از بزرگ ترین و مهمترین رجعت کنندگان عصر ظهور است، چون اگر در سال 61 هجری نتوانستند حکومت موعود را تشکیل دهند باید این وظیفه و رسالت را در دولت موعود به پایان برسند. چراکه در آن دولت هر عنصری وظیفه منحصربفرد خود را دارد. حضرت عباس(ع) حتماً در عصر ظهور بازمی گردند ... برخی علمای اهل معنا، بیان می کنند وقتی در عالم مکاشفه حضرت عباس(ع) را دیدیم ایشان را آماده همراهی امام زمان(عج) یافتیم.

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه نهضت عاشورای امام حسین(ع) مقدمه ساز ظهور است، گفت: اگر قیام و خون امام حسین(ع) نبود ورود جهان به دوره ظهور غیرممکن بود؛ این ورود مرهون خون سیدالشهداء(ع) است به تعبیر امام خمینی(ره) محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است. مهم آنکه رکن اساسی قیام حسینی وجود مقدس حضرت عباس(ع) است، لذا نقش ایشان در حیات و تکامل اسلام بی‌بدیل است.

وی درباره تعابیر و نظر امام زمان(عج) درباره وجود مقدس حضرت عباس(ع)، گفت: اگر زیارتنامه ایشان را که ماثوره یعنی صادره از زبان معصوم(ع) است، مرور کنیم این را درمی یابیم، چراکه ائمه(ع) همگی نور واحد هستند و قول و فعل‌شان یکی است. وقتی امام صادق(ع) در شان حضرت عباس(ع) می فرمایند: «السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ؛ سلام بر تو ای عبد صالح خدا!» نظر امام زمان(عج) نیز، چنین است.

از وارثان زمین در آخرالزمان

حجت الاسلام باقی اضافه کرد: خدای متعال در آیه 105 سوره مبارکه انبیاء می فرماید: «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ؛ و ما بعد از تورات در زبور (داود) نوشتیم که البته بندگان نیکوکار من ملک زمین را وارث و متصرف خواهند شد.» از اینکه امام معصوم(ع) حضرت عباس(ع) را عبد صالح معرفی می کند و نیز از اینکه قرآن، زمین را ارث صالحان می داند نتیجه می گیریم که حضرت عباس(ع) از وارثان زمین در آخرالزمان هستند.

وی تاکید کرد: علاقه امام زمان(عج) به حضرت عباس(ع) به دلیل مقامات بالای عبودیت است، امام معصوم(ع) به کسی عُلقه می یابد که مانند خود او باشد، همسنخ با همسنخ همراه می شود. در ادامه زیارت حضرت عباس(ع)، ایشان مطیع خدا و امام معرفی می شوند: «الْمُطِیعُ لِلّٰهِ وَ لِرَسُولِهِ».

حجت الاسلام باقی افزود: این تبعیت از خدا و رسول خدا(ص) یعنی اراده خدا و پیامبر(ص) را در عالم جاری کردی ولو اینکه محضر ایشان را درک نکرده بودی! تبعیت از پیامبر(ص) یعنی تبعیت از امام زمان(عج) یعنی حضرت عباس(ع) مطیع همه اهل بیت(ع) بودند. با این اطاعت تام، انسان محبوب خدا، پیامبر(ص) و امام(ع) می شود.

وی تصریح کرد: مقامات کامل حضرت عباس(ع) به دلیل عبودیت تام و تمام است، ایشان اراده کردند که هیچ اراده‌ای نداشته و کاملاً تابع امام زمان خود باشند و در این عهد چنان بودند که امام حسین(ع) خطاب به ایشان می فرمودند: «بنَفْسی اَنْتَ» یعنی جانم به فدایت.

حجت الاسلام باقی در پایان خاطرنشان کرد: امروز هم امام زمان(عج) همچون امام حسین(ع)، چنین شان و جایگاهی برای حضرت عباس(ع) قائل هستند چنان که فرمودند: هر جا روضه عمویم عباس(ع) باشد من حضور می یابم... اینها جلوه های محبت امام زمان(عج) نسب به حضرت ابوالفضل العباس(ع) است.

پایان پیام/9

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جنیفر لوپز یک آخوند ایرانی را فالو کرد! + عکس