در تردد مرزها تغییری ایجاد نشده است/ زائران سفر خود را به تعویق بیاندازند/ وزیر کشور: امکان پذیرش زائران جدید در مرزها وجود ندارد


در تردد مرزها تغییری ایجاد نشده است/ زائران سفر خود را به تعویق بیاندازند/ وزیر کشور: امکان پذیرش زائران جدید در مرزها وجود ندارد

استقبال گسترده زوار در پیاده‌روی اربعین منجر به ایجاد مشکلاتی در مرزها شده و این ازدحام شدید، مدیریت و کنترل اوضاع را بسیار دشوار کرده است. آماده نبودن زیرساخت‌های مناسب در خاک عراق برای انتقال زائران اربعین به شهرهای زیارتی نهایتا سبب شد تا از روز جمعه ستاد اربعین با هدف حفظ سلامت زوار مرزهای شش گانه با عراق را ببندد.

هرساله با نزدیک شدن به اربعین شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، خیل عظیمی از عاشقان با علم به سختی های موجود در مسیر، پا در طریق عشق نهاده و برای عرض ارادت به ساحت سیدالشهدا به پیاده روی می‌پردازند. اما امسال شاهد استقبال به مراتب بیشتر و گسترده تری هستیم که به واسطه ی بیماری کرونا و دو سال وقفه ی پیش آمده از قِبل آن بوده است.

این استقبال گسترده اما منجر به ایجاد مشکلاتی در مرزها شده و ازدحام شدید جمعیت، مدیریت و کنترل اوضاع را بسیار دشوار کرده است. آماده نبودن زیرساخت‌های مناسب در خاک عراق برای انتقال زائران اربعین به شهرهای زیارتی سبب شد تا از روز جمعه ستاد اربعین با هدف حفظ سلامت زوار مرزهای شش گانه با عراق را ببندد.

بر اساس پیش بینی های حدود ۱ میلیون ۵۰۰ هزار نفر در پشت مرزها، در مسیر حرکت به سمت مرز و با قصد حضور در مراسم اربعین حسینی را دارند که افزایش تعداد به بیش از ۴ میلیون زائر را رقم خواهد زد.

سیدمجید میراحمدی روز شنبه با تشریح آخرین وضعیت مرزهای ایران با عراق برای تردد زائران اظهار داشت: زائران حسینی به شایعاتی که در فضای مجازی درباره عبور از مرزها مطرح می شود توجه نکنند و همچنان تاکید ستاد اربعین بر مراجعه نکردن به مرزهاست.

در تردد مرزها تغییری ایجاد نشده است/ زائران سفر خود را به تعویق بیاندازند/ وزیر کشور: امکان پذیرش زائران جدید در مرزها وجود ندارد

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور تاکید کرد که شرایط به گونه نیست که زائران به مرزها مراجعه کنند زیرا گرمای بالای ۵۰ درجه شرایط را سخت کرده است.

وی تاکید کرد: حتی اگر زائران در میانه راه هستند، به شهرهای خود بازگردند و به شایعات در فضای مجازی درباره باز بودن مرزها توجه نکنند.

بر اساس پیش بینی های حدود ۱ میلیون ۵۰۰ هزار نفر در پشت مرزها، در مسیر حرکت به سمت مرز و با قصد حضور در مراسم اربعین حسینی را دارند که افزایش تعداد به بیش از ۴ میلیون زائر را رقم خواهد زد.

همچنین سردار اشتری، فرمانده کل انتظامی کشور اعلام کرد که :«بیشترین ازدحام در مرز‌های شلمچه و مهران است. احتمال بسته شدن کامل مرز‌ها نیز وجود دارد. در شرایط فعلی مرز‌ها گنجایش و ظرفیت پذیرش زائران جدید را ندارد. اجازه ورود به شهر‌های مرزی فقط به اتوبوس‌ها و خودرو‌های عمومی داده می‌شود. ظرفیت پارکینگ‌ها تکمیل است به طوری که زمین‌های کشاورزی نیز تبدیل به پارکینگ شده است.»

در تردد مرزها تغییری ایجاد نشده است/ زائران سفر خود را به تعویق بیاندازند/ وزیر کشور: امکان پذیرش زائران جدید در مرزها وجود ندارد

** ساعت ۱۵:۳۰ - تشکیل جلسه ستاد اربعین به ریاست وزیر کشور در پایانه خسروی

نشست ستاد اربعین استان کرمانشاه امروز به ریاست احمد وحیدی وزیر کشور در محل پایانه بین‌المللی خسروی برگزار شد. در این جلسه آخرین وضعیت تردد زائران اربعین حسینی از مرز بین‌المللی خسروی، مشکلات و موانع موجود در مسیر تسریع عبور زائران از مرز و راهکارها و اقدامات لازم برای تقویت زیرساخت‌های مسیر تردد زائران اربعین در داخل عراق بررسی و تصمیماتی اتخاذ شد.

مرز خسروی به دلیل نزدیکی به شهرهای زیارتی عراق، در روزهای گذشته مورد استقبال زائران اربعین قرار گرفته است.

** ساعت ۱۴:۲۰ - تلاش‌های ارزشمند موکب داران پاسخگوی انبوه زائران نیست/زائران به هیچ وجه مرزها مراجعه نکنند

رئیس ستادمرکزی اربعین در تازه ترین خبرها از وضعیت مرزها گفت: از صبح امروز همراه وزیر کشور و سایر معاونان در مرز بین‌المللی خسروی حضور یافتیم تا مسائل موجود را بررسی و در رفع آن تلاش کنیم. اما تاکید و اصرار ما این است که زئران به هیچ وجه مرزها مراجعه نکنند.

میراحمدی به این اشاره کرد که با وجود تلاش‌های ارزشمند موکب داران در پذیرایی و خدمات‌رسانی به زائران حسینی اما پاسخگوی انبوه زائران نیست و گرمای هوا فرصت ایستادگی را از زائر سلب کرده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درپاسخ به این پرسش که محدودیت‌های مرز خسروی و غربی تا کی ادامه دارد؟ گفت: از روز گذشته بارها اعلام کردیم به مرزها مراجعه نکنند، اما جمعی به توصیه ما توجه نکردند و اکنون در مرز حضور دارند و با توجه به اطلاع‌رسانی از آخرین وضعیت مرزها به صورت لحظه به لحظه، اما شاهد حضور زائران به مرزها هستیم.

**ساعت ۱۱:۲۰ - تاکنون در تردد مرزها تغییری ایجاد نشد/ زائران سفر خود را به تعویق بیاندازند

رئیس ستاد مرکزی اربعین گزارش داد که تا این لحظه محدودیت‌ها همچنان ادامه دارد و چشم انداز روشنی برای تغییر در تردد زائران حسینی وجود ندارد زیرا هر چه جلوتر می‌رویم شرایط سخت‌تر شده و زائران از رفتن به سفر منصرف شوند.

میراحمدی تاکید کرد که تاکنون در وضعیت تردد مرزها تغییری ندادیم و چشم اندازی برای این تغییر وجود ندارد.

وی از زائران عتبات عالیات برای چندمین بار خواست تا به مرزها مراجعه نکنند و آن دسته از افرادی هم که به عراق سفر کردند، سفر خود را کوتاه کردند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تنها راه ممکن در رفع این مساله را مدیریت به مانند گذشته دانست و گفت که زئران سفر خود را به تعویق بیاندازند.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در پاسخ به این پرسش که تکلیف آن دسته از زائران حاضر در مرزها چیست، گفت که تلاش داریم تا شرایط عبور آنها را فراهم کنیم. هرچند ازدحام جمعیت هم در آنسوی مرزها زیاد است.

**حضور وزیر کشور در مرز خسروی

احمد وحیدی وزیر کشور در ادامه بازدید میدانی خود از وضعیت مرزهای شش‌گانه با عراق، صبح امروز در مرز خسروی در استان کرمانشاه حضور یافت و تاکید کرد: «ازدحام جمعیت در مرزها زیاد است و امکان پذیرش زائران جدید در مرزها وجود ندارد و لذا از مردم می خواهیم از استان‌های خود به سمت مرزها حرکت نکنند.»

وی اظهار داشت: «این ازدحام جمعیت مربوط به زائرانی است که قبلا در پایانه های شهرهای اطراف مانند قصرشیرین، اسلام آبادغرب و سرپل ذهاب وجود داشتند و با تلاش استاندار، مرزبانی و سایر مسئولان انشاالله این زائران بدون مشکل به سمت عراق هدایت شوند.»

در تردد مرزها تغییری ایجاد نشده است/ زائران سفر خود را به تعویق بیاندازند/ وزیر کشور: امکان پذیرش زائران جدید در مرزها وجود ندارد

وی در ادامه گفت: «گرمای هوا بسیاری از زائران را اذیت می کند و تلاش می‌کنیم زائرانی که از قبل به سمت مرزها حرکت کرده بودند را با مدیریت خوبی عبور دهیم لذا مجددا از مردم تقاضا می‌کنیم از سایر استانهای کشور به سمت مرزها حرکت نکنند تا موجب آزار و اذیت آنها نشود.»


169901757_270p.mp4 | دانلود فیلم

** ۹:۵۰- اعزام ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از مرز خسروی

رئیس ستاد اربعین که اکنون در مرز خسروی مستقر است، درباره آخرین وضعیت تردد زائران به مرز عراق در ساعت ۹:۵۰ دقیقه باز هم از زائران اربعین خواست به مرزها مراجعه نکنند زیرا مسئولان عراقی درخواست دارند که مشکلات آنها در بخش زیرساخت ها همچنان پابرجاست.

میراحمدی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه برخی زائران شب گذشته (جمعه - ۱۹ شهریور) ‌از مرز عبور کردند و اکنون حال وضعیت آنها در آن سوی مرزها چگونه است، گفت: «یکی از مشکلات اساسی زائران اربعین در آنسوی مرزها حمل و نقل و گرانی آن است و با وجود ارسال حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از مرز خسروی، این مشکل پابرجاست.»

** ۹:۳۰- ورود اتوبوس‌های ایرانی به خاک عراق

رئیس ستاد مرکزی اربعین از ورود اتوبوس‌های حامل زائران ایرانی از سه مرز کشور به عراق خبر داد تا بخشی از مشکل انتقال زائران در خاک عراق به شهرهای زیارتی این کشور حل شود.

میراحمدی گفت: «این اقدام با موافقت مسئولان عراقی در سفر اخیر وزیر کشور به این کشور صورت گرفت تا بخشی از جابجایی مسافران با ورود اتوبوس‌های ایرانی به کشور عراق انجام می‌شود.»

معاون امنیتی و انتظامی وزرات کشور اظهار داشت که این اتوبوس ها از سه مرز شلمچه، چذابه و مهران و از روز گذشته وارد عراق شدند.

سوخت اتوبوس‌های حامل زائران اربعین در شلمچه عراق تامین شد

مسئول مشارکت‌های مردمی و اسکان ستاد اربعین حسینی در شلمچه گفت: ۳۱ هزار لیتر گازوئیل به صورت اضطراری با هماهنگی شرکت پخش فرآورده های نفتی آبادان به منظور تامین سوخت اتوبوس‌های حامل زائران اربعین به شلمچه عراق ارسال شد.

مکی یازع افزود: «خودروهای عراقی برای جابه جایی زائران به نجف اشرف در شلمچه با مشکل سوخت روبه‌رو بودند که این مشکل با ارسال سوخت از ایران در حال برطرف شدن است.»

شهروندان اصفهانی تا اطلاع ثانوی برای دریافت گذرنامه ویژه اربعین مراجعه نکنند

رییس اداره مهاجرت و گذرنامه فرماندهی انتظامی استان اصفهان برای دومین بار تاکید کرد که شهروندان اصفهانی تا اطلاع ثانوی برای دریافت گذرنامه ویژه مراسم اربعین مراجعه نکنند.

سرهنگ نعمت الله طاهرپور افزود: «بنا به هشدار دوباره رییس ستاد اربعین، مرزها بنا بر کمبود امکانات و ضعف زیرساخت‌های خدماتی بسته است و شهروندان نباید به شایعاتی که در فضای مجازی درباره عبور از مرزها مطرح می شود توجه کنند.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن