احتمال بارداری بدون دخول، پاسخ به سوالات متداول


احتمال بارداری بدون دخول، پاسخ به سوالات متداول

بسیاری از زوجینی که در زمان اوایل ازدواج خود هستند و قصد بارداری ندارند معمولاً از روابط جنسی بدون دخول استفاده می‌کنند. این مقاله را بخوانید تا برای تمام سوالات و نگرانی‌های خود درباره‌ی احتمال بارداری بدون دخول جواب بگیرید.

داشتن این نگرانی و این سوال که آیا من حامله هستم یک سوال قدیمی است و قدمت آن به قدمت روابط جنسی بشر می‌رسد. همیشه بعد از روابط جنسی خطرناک زوجین نگران این مساله هستند که آیا رابطه جنسی آن‌ها منجر به حاملگی شده است یا نه. از طرف دیگر، این سوال هم همیشه وجود داشته است که آیا امکان دارد دختر باکره نیز بدون انجام دخول حامله شود؟ به عبارتی، آیا احتمال بارداری بدون دخول وجود دارد؟ به خواندن ادامه دهید تا جواب تمام سوالات خود درباره‌ی احتمال بارداری بدون دخول را بگیرید.

احتمال بارداری بدون دخول، پاسخ به سوالات متداول
در این مقاله می‌خوانید:
  • فرآیند حامله شدن چگونه است؟
  • زمان تخمک گذاری و احتمال بارداری
  • آیا احتمال بارداری بدون دخول وجود دارد؟
  • راه‌های بارداری بدون دخول
  • پاسخ به سوالات متداول درباره‌ی احتمال بارداری بدون دخول

فرآیند حامله شدن چگونه است؟

اسپرم‌ها از مسیر دهانه رحم به طرف رحم و از آن‌جا به طرف لوله‌های شیپوری حرکت می‌کنند.
برای این‌که احتمال بارداری بدون دخول را بررسی کنیم، باید ابتدا با فرآیند حامله شدن آشنا باشیم.
در هنگام آمیزش جنسی حدود ۳۵۰ میلیون اسپرم که در مایع منی مرد وجود دارد رها می‌شود. برای شروع فرآیند حاملگی این اسپرم‌ها می‌بایست به عمق دستگاه تناسلی زن برود. اسپرم‌ها از مسیر دهانه رحم به طرف رحم و از آن‌جا به طرف لوله‌های شیپوری حرکت می‌کنند. در این حرکت بیشتر آن‌ها از بین می‌روند و فقط ۲ تا ۳هزار عدد از آن‌ها پس از داخل شدن در رحم، به لوله‌های شیپوری می‌رسند.
از طرف دیگر در زن، از زمان بلوغ تا زمان یائسگی، هر ماه در حدود روز چهاردهم قاعدگی، یک تخمک آزاد شده که آماده باروری است و از مسیر لوله شیپوری به طرف رحم می‌رود. این عمل را که هر ماه فقط یک بار انجام می‌گیرد تخمک گذاری می‌نامند.

بیشتر بخوانید: احتمال بارداری با یک قطره منی!

اگر تخمک گذاری در همان زمانی انجام بگیرد که اسپرم‌ها در دستگاه تناسلی زن‌ رها شده‌اند و تخمک در لوله شیپوری آماده باشد، اسپرم مرد با تخمک زن تماس پیدا کرده و با آن، یکی می‌شود. اما اگر در آن زمان، تخمک وجود نداشته باشد، اسپرم‌ها ممکن است در حدود ۷۲ ساعت به انتظار ورود تخمک زنده بمانند. از طرفی تخمک‌ها نیز تا ۳۶ ساعت می‌توانند در لوله‌ی رحمی برای ملاقات با اسپرم و عمل لقاح سالم بمانند. بعد از آن، تخمک‌ها پیر و از کار افتاده شده و دیگر احتمال باروری وجود ندارد.

زمان تخمک گذاری و احتمال بارداری

تخمک گذاری به زمانی گفته می شود که یک تخمک (یا در برخی موارد نادر بیشتر از یک تخمک) از تخمدان آزاد می‌شود و این زمان را «دوره باروری» در سیکل قاعدگی زنان می‌نامند. هر ماه، یک تخمک در درون تخمدان یک خانم به بلوغ می‌رسد. هنگامی که اندازه‌ی آن به حد معینی رسید، تخمک از تخمدان آزاد شده و از طریق لوله‌های فالوپ (لوله های رحمی)، به طرف رحم حرکت می‌کند. برای تشخیص زمان تقریبی تخمک گذاری می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید:
  • یک دوره قاعدگی از اولین روز شروع قاعدگی تا اولین روز قاعدگی بعدی را شامل می‌شود.
  • یک دوره قاعدگی به طور معمول ۲۸ تا ۳۲ روز طول می‌کشد، اما ممکن است کوتاه‌تر یا طولانی‌تر نیز باشد.
  • زمان تخمک‌ گذاری با محاسبه‌کردن نیمه دوره قاعدگی تعیین می‌شود.
  • تخمک‌ گذاری معمولا بین روزهای ۱۱ تا ۲۱ام پس از شروع دوره قاعدگی رخ می‌دهد.
  • زمان تخمک‌ گذاری را هم‌چنین می‌توانید با حساب‌ کردن ۱۲ تا ۱۶ روز پیش از اولین دوره قاعدگی بعدی هم به دست بیاورید.

احتمال بارداری بدون دخول، پاسخ به سوالات متداول

بنابراین، با توجه به موارد ذکر شده، برای وقوع حاملگی باید:
  • رابطه جنسی حداکثر در فاصله کمتر از ۳۶ ساعت بعد از تخمک‌ گذاری و یا کمتر از ۷۲ ساعت قبل از تخمک‌ گذاری برقرار شود.
  • اسپرم بتواند در محدوده‌ی زمانی تخمک گذاری که تنها ۱۰ روز است، خود را از مسیر طولانی ابتدای واژن به لوله شیپوری رحم برساند.

آیا احتمال بارداری بدون دخول وجود دارد؟

هر گونه فعالیتی که اسپرم را وارد ناحیه‌ی واژن کند، احتمال بارداری بدون دخول را افزایش می‌دهد.

بله! هر گونه فعالیتی که اسپرم را وارد ناحیه‌ی واژن کند، احتمال بارداری بدون دخول را افزایش می‌دهد. در واقع، حتی قبل از این‌که یک مرد به طور کامل انزال کند، ممکن است در پیش آب یا مایع قبل از انزال خود نیز اسپرم تولید کند. برای این‌که به شما آمار دهیم، یک مطالعه‌ی اخیر از منبعی معتبر نشان داده است که حدود ۱۶درصد از مردان در مایع قبل از انزال خود نیز اسپرم فعال دارند.
اگر که پیش آب یا خود مایع منی به هر نحوی با ناحیه‌ی واژن شما تماس پیدا کند، اگر چه احتمال کمی دارد، اما ممکن است باعث حاملگی شود. پس این نشان می‌دهد که احتمال بارداری بدون دخول نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: بارداری بدون دخول، چقدر امکان داره؟

راه‌های بارداری بدون دخول

بارداری فرایندی است که بایستی تمامی عوامل لازم مانند وجود اسپرم‌ها به میزان کافی و ورود آن‌ها در زمان باروری سیکل قاعدگی، فراهم شود تا عمل لقاح و سپس تشکیل جنین صورت بگیرد. پس در تماس بودن با مایع منی یا پیش آب به هر روشی بدون دخول، زمانی می‌تواند منجر به بارداری شود که شروطی که گفتیم را داشته باشد.
از طرفی، ممکن است بعضی از زوجین باشند که بارداری از طریق دخول برایشان مشکل یا حتی غیرممکن باشد و به همین دلیل هم، دنبال راه‌هایی برای بارداری بدون دخول بگردند. باید گفت که این افراد می‌توانند از فناوری تولید مثل مصنوعی کمک بگیرند. در واقع، روش‌هایی مانند لقاح داخل رحمی و لقاح آزمایشگاهی وجود دارند که بارداری بدون دخول را برای شما ممکن می‌کنند.

پاسخ به سوالات متداول درباره‌ی احتمال بارداری بدون دخول

تمامی سؤالات ذکر شده در متن توسط کاربران محترم پرسیده شده است.

امکان بارداری با وجود پرده بکارت

سوال: سلام ببخشید من ۸ روز پیش با نامزدم رابطه بدون دخول داشتم و منی همسرم روی واژنم ریخته شد ولی سریع پاکش کرد. ۱۰ روز از زمان پریودیمم گذشته بود. باکره هم هستم. می‌خواستم ببینم امکان بارداری هست؟
پاسخ: این سؤال را می‌توان در دو بخش پاسخ داد:
  • زمان تخمک گذاری
به طور معمول دوره تخمک گذاری چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۶ روز قبل از اولین روز سیکل قاعدگی ماه بعد است. اگر دوره قاعدگی یک خانم ۲۸ روز باشد زمان باروری دقیقاً در میانه دوره قاعدگی اوست که در سؤال مربوطه، رابطه جنسی قبل از این دوره بوده است. با این حال، بهترین روش برای تعیین زمانی که احتمال باروری شما در آن حداکثر است این است که به وضعیت بدنی خود توجه کنید و روش تشخیص نشانه‌های تخمک‌ گذاری را فرا بگیرید.
  • وجود پرده بکارت
بودن پرده بکارت و باکره بودن دختر دلیلی بر عدم بارداری نیست، ولی این احتمال را به شدت کاهش می‌دهد. این پرده می‌تواند به صورت مانعی از ورود مایع به داخل واژن جلوگیری کند. ضمن اینکه زوجین سریعاً مایع منی را پاک کرده‌اند و این، احتمال بارداری بدون دخول را باز هم کاهش داده‌ است.

احتمال بارداری از پشت

سوال: من ۵ روز پیش که روز چهاردم پریودم بود، رابطه مقعدی داشتم که منی نامزدم داخل مقعد ریخت ولی بعدش بلافاصله با دستمال پاک کردم که در اون حالت، یکمش بیرون اومد و سریع شستم. آیا احتمال بارداری وجود داره؟
پاسخ: توجه داشته باشید مقاربت از مقعد و داشتن رابطه جنسی از پشت و حتی ریختن مایع منی داخل آن و انتهای روده‌ها ارتباطی با باردار شدن نداشته و و احتمال بارداری از پشت صفر می‌باشد. پس بارداری از این طریق امکان پذیر نمی‌باشد.
البته در برخی موارد، رابطه از پشت به معنای دخول در مقعد نبوده و آلت تناسلی مرد در نزدیکی واژن قرار می‌گیرد. در این حالت اگر مایع منی به نوعی روی قسمت خارجی دستگاه تناسلی زن ریخته باشد، این احتمال وجود دارد که برخی از اسپرم‌ها به دیواره‌های اطراف چسبیده و خود را وارد مجرای واژن کنند. توجه کنید که پس از این حالت نیز بایستی تمامی مراحل ذکر شده برای لقاح انجام بگیرد. بنابراین احتمال بارداری بدون دخول از این طریق بسیار پایین است.
احتمال بارداری بدون دخول، پاسخ به سوالات متداول

احتمال بارداری از روی شورت

سؤال: اگر پسر و دختر هر دو شلوار و لباس زیر به تن داشته باشند و پسر با پیش آب خیس بشه، احتمال حاملگی دختر وجود داره از طریق مالش آلت‌ها از روی لباس؟
پاسخ: برخی کارشناسان می‌گویند اگر لباس کاملاً آغشته به اسپرم شود و در تماس با واژن خانم قرار بگیرد، احتمال بسیار ضعیفی برای باردار شدن وجود دارد. توجه کنید کاملاً آغشته به اسپرم! احتمال بارداری بدون دخول در چنین حالتی بسیار نزدیک به صفر است. پس نگران نباشید.

کلام آخر

دقت داشته باشید که حاملگی فرآیندی است که به این سادگی‌ها امکان پذیر نیست. حتی مواردی هستند که پس از چندین بار رابطه جنسی کامل، هنوز احتمال بارداری در بین آن‌ها کم بوده است. پس به استرس و نگرانی خود خاتمه دهید. اگر مراقب باشید و بی‌احتیاطی نکنید، به راحتی می‌توانید احتمال بارداری بدون دخول را به حداقل برسانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا