پرداخت مالیات توسط سلبریتی‌ها الزامی است/ نگاه‌های جنایی و حزبی را در سیاست‌ها دخیل نخواهیم کرد/ فشار رسانه‌ای بر ما تاثیری نخواهد داشت


پرداخت مالیات توسط سلبریتی‌ها الزامی است/  نگاه‌های جنایی و حزبی را در سیاست‌ها دخیل نخواهیم کرد/ فشار رسانه‌ای بر ما تاثیری نخواهد داشت

دولت قبل می‌گفت نباید مردم را به زور به بهشت ببریم اما در نظام اسلامی موظف هستیم زمینه سعادت مردم را فراهم کنیم. قانون می‌گوید هیچ فیلمی بدون اکران در داخل، اجازه حضور در جشنواره‌های خارجی را ندارد، دولت قبل خودش را مدیون سلبریتی ها می‌دانست.

گروه فرهنگ-رجانیوز: برنامه تلویزیونی «جهان آرا» شب گذشته با موضوع «بررسی کارنامه یکساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، میزبان محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

به گزارش رجانیوز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای گفتگوی خود ضمن اشاره به اینکه انبوهی از مجوزهای بی وجه، میراث دولت دوازدهم برای وزارت ارشاد سیزدهم است، گفت: دولت قبل اعتقاد به نظارت‌های پسینی و حداقلی در حوزه کتاب و فیلم و در مجموعه هنر داشت و می‌گفت نباید در حوزه فرهنگ دخالت کنیم؛ رئیس دولت می‌گفت نباید مردم را به زور به بهشت ببریم در حالیکه در نظام اسلامی موظف هستیم زمینه سعادت مردم را فراهم کنیم. در حوزه مجوزهای آثار نمایشی و کتاب، کاری کرده بودند که در دولت سیزدهم، با انبوهی از مجوزهایی روبرو بودیم که کار را دشوار کرده بود؛ مثلا مجوز اکران یک فیلم سینمایی را داده بودند و نوشته بودند اصلاحات انجام شود.

اسماعیلی در خصوص اکران داخلی فیلم‌هایی بدون مجوز در جشنواره‌های اکران شده‌اند بیان کرد: اینکه فیلمی بدون اکران داخلی به جشنواره خارجی برود، خلاف قانون است و در مقابله با عوامل این کار تعارف نداریم. قانون می‌گوید هیچ فیلمی بدون اکران در داخل، اجازه حضور در جشنواره‌های خارجی را ندارد، هجمه وسیعی علیه این حرف به راه انداختند ولی جلوی آن ایستادیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: قطعا مطابق قانون عمل می‌کنیم و در مورد فیلم مد نظر هم کارهایش در حال انجام است؛ اگر قرار است طبق قانون جلوی کار کسی گرفته شود این کار را می‌کنیم و در مقابل عده‌ای که صدای بلندی دارند و می‌خواهند با هجمه رسانه‌ای، وزارت ارشاد را منفعل کنند می‌ایستیم.

وی در پاسخ به پرسش مجری «جهان آرا» در خصوص اینکه قرار است مالیات سلبریتی‌هایی که بعضی‌هایشان علقه‌ای هم به نظام و کشور ندارند و دو تابعیتی به شمار می‌روند به کجا برسد، گفت: نظام مالیاتی باید عادلانه و بدون تبعیض باشد؛ مالیات حقی عمومی است که باید پرداخت شود. مالیات سلبریتی‌ها باید در قانون مالیات‌های مستقیم اصلاح شود، نه در لایحه بودجه مورد بحث قرار بگیرد. اصل این موضوع به دولت قبل مربوط است که خودش را مدیون آن‌ها می دانست. نظام مالیاتی یک نظام عادلانه دارد و به هیچ تبعیضی در آن قائل نیستیم. مالیات، حقوق عمومی است که باید پرداخت شود. مالیات کارمندان، قبل از دریافت حقوق کسر می شود. چرا که اداره عمومی جامعه بر اساس درآمدهای مالیاتی انجام می شود.

اسماعیلی در خصوص نگرش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم اظهار کرد: بنا داریم این وزارتخانه، نگاه پدرانه و متعادلانه با اهالی فرهنگ داشته باشد. نگاه‌های جنایی و حزبی را در سیاست‌ها دخیل نخواهیم کرد. در یک سال اخیر تلاش ما این بوده فضای کار به سمت اعتلای قانونی کار و اعتلای حکمرانی فرهنگ و هنر توسط نهاد تنظیم‌گری به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد. بنده در یک سالگی کار، این هدف کلان را در مسیرش جلو برده‌ام و امروز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق قانون وظیفه تنظیم گری خودش را انجام می دهد.

به گفته وی، امروز از نیروهای انسانی فعال برجسته و متعلق به جبهه انقلاب در بدنه وزارتخانه و زیر مجموعه‌های تابع استفاده کرده و به آن‌ها مسئولیت دادیم. تقریبا تمامی نیروی انسانی ما در ستاد وزارتخانه عریض و طویل که ۱۰ سازمان و چندین موسسه و بنیاد را تحت نظر دارد، تقریباً تمامی عناصر از جبهه انقلابی انتخاب شده‌اند و امروز یک فضای جدیدی را در منابع انسانی فراهم آورده ایم.

وی با اشاره به فرایند و رایزنی‌های انجام شده برای تهیه و تحویل کاغذ به حوزه نشر و مطبوعات تاکید کرد: همانطور که پیشتر اعلام کردم، برنامه وزارتخانه در دراز مدت، خودکفایی است. روز تحویل، کمترین میزان کاغذ را داشتیم اما امروز تا حدودی توانسته‌ایم با انعقاد قراردادها و خرید کاغذ، بخش عمده‌ای از مشکلات و نیازهای حوزه نشر و مطبوعات را مرتفع نماییم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با تاکید براینکه ما نیامده‌ایم شعار بدهیم، اظهار داشت: دولت باید کمک کند و اگر پول برسد، مشکلات فرایند کار تولید و عرضه کاغذ حل می شود. تلاش ما این است مشکلات درجا حل شود و نگاه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک نگاه جهادی به فعالیت ها و امور است.

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور تاکید کرد: در برنامه‌های من، ملی شدن صنعت نشر و چاپ توسط همین دوستانی که در حوزه معاونت فرهنگی در حال فعالیت هستند، گنجانده شده و پیشنهاد برای همین قرار است که تا پایان سال ۱۴۰۴ به خودکفایی در موضوع کاغذ و استقلال برسیم. ازاین رو در حوزه کار کاغذ راهبرد اصلی ما ملی شدن و خودکفایی است. بنابراین برای فروشگاه‌های کتاب و کتابفروشی‌ها در حال تدوین برنامه ای توسط معاونت فرهنگی هستیم که باعث رونق فروشگاه‌های کتاب خواهد شد و برنامه جدیدی برای حمایت از فروشگاه‌ها و کتابفروشی‌ها در اولویت و دستور کار داریم.

رییس شورای هنر کشور درباره شبکه نمایش خانگی گفت: نقش وزارت ارشاد و دستگاه‌های نظارتی این است که بتوانیم بهترین راه حل را برای استفاده از این شبکه گسترده داشته باشیم. یکی از انفعالات دولت قبل این بود که موضوع شبکه های نمایش خانگی یک سره در رفت و برگشت بود که امروز شاهد آثار آن هستیم. ما شبکه خانگی و وی. او. دی‌ها در حوزه دانش بنیان را فرصت می دانیم. چون عده‌ای مخاطب عمومی ما نیستند ولی مخاطب اصلی شبکه‌های خانگی هستند و این یک فرصت مغتنم است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع مسائل صنفی اهالی فرهنگ و هنر را از وظایف ذاتی وزارتخانه برشمرد و گفت: مدتها بود که بحث لایحه جامع روزنامه‌نگاری مطرح بود اما طی هشت تا ۹ ماه از آغاز این دولت، نظرات و پیشنهادات تمامی اهالی رسانه و دیگر کارشناسان و صاحب نظران جمع آوری شد و الان خوشبختانه لایحه در کمیسیون فرهنگی دولت تصویب و برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

به گفته وی، در این لایحه، نظام حقوقی روشنی برای خبرنگاران و روزنامه نگاران خواهیم داشت و آن‌ها از همه مزایا و موضوعات صنفی در این لایحه استفاده خواهند کرد و موضوعاتی که دارند، حل خواهد شد. دیگران در دوران قبل، شعارش را دادند، ما آن را اجرا کردیم و این لایحه با کمک مجلس شورای اسلامی به احتمال زیاد تا پایان سال نهایی می شود.

اسماعیلی با اشاره به خدمات ارائه شده به خبرنگاران و روزنامه نگاران گفت: وقتی دولت را تحویل گرفتیم، کرونا همه فعالیت ها را تعطیل کرده بود و با کمک دولت و شخص آقای رئیس جمهور مبلغ پنج هزار میلیارد تومان به صندوق هنر کمک شد. یکی از ویژگی‌های دولت این بود که با تعامل و ارائه تسهیلات، توانست از موانع دوران کرونا عبور کند. درحدود ۵۰ سفر استانی در کمتر از یک سال داشتم و آقای رئیس جمهور به طور جدی تر به دنبال حل مشکلات هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حقوق کتابداران گفت: نهاد کتابخانه‌ها چند مشکل حقوقی دارد. بنای ما این است که این مشکلات را حل کنیم. اصلاح نهاد کتابخانه‌ها از نظر حقوقی در مجلس مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا مورد حل و فصل قرار گیرد. من به عنوان خادم اهالی فرهنگ، هنر و رسانه اصلاً به موانع فکر نمی کنم. لذا برنامه‌ها را با جدیت و روحیه جهادی دنبال کرده و به سرانجام می رسانیم.

اسماعیلی ضمن تشکر و قدردانی از تمامی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه گفت: عمده اهالی این حوزه، دغدغه مند کشور هستند. ممکن است اختلاف دیدگاه و سلیقه وجود داشته باشد اما در نهایت نگاه و مخرج مشترک آن‌ها اعتلای نظام و حوزه فرهنگ و رسانه در داخل و خارج از کشور است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!