طلاق توافقی چقدر زمان می­برد؟


هنگامی‌که زوجین با یکدیگر اختلاف دارند، تمایل دارند هرچه سریع‌تر از یکدیگر جدا شوند. طلاق توافقی سریع‌ترین و آسان‌ترین روش طلاق است. در این روش زوجین بر سر تمامی مسائل و حق‌وحقوق یکدیگر به توافق رسیده، با مراجعه به دادگاه تنها روال اداری طی و حکم طلاق صادر می‌شود.

هنگامی‌که زوجین با یکدیگر اختلاف دارند، تمایل دارند هرچه سریع‌تر از یکدیگر جدا شوند. طلاق توافقی سریع‌ترین و آسان‌ترین روش طلاق است. در این روش زوجین بر سر تمامی مسائل و حق‌وحقوق یکدیگر به توافق رسیده، با مراجعه به دادگاه تنها روال اداری طی و حکم طلاق صادر می‌شود. در این پروسه چنانچه از یک وکیل طلاق خبره کمک گرفته شود، با توجه به آشنایی با روال شرایط طلاق توافقی و مدارک موردنیاز، پرونده طلاق توافقی زودتر به نتیجه می‌رسد. گروه وکلای پارسای با تخصص و تجربه کافی در این زمینه می‌توانند بهترین مشاوره را به شما ارائه دهند.

آشنایی با مراحل طلاق توافقی

چنانچه می‌خواهید بدانید طلاق توافقی زمان می برد ابتدا باید با مراحل آن آشنا شوید:

  • ثبت‌نام در سامانه تصمیم
  • اخذ نوبت از سامانه نوبت‌دهی مشاوره: برای گرفتن نوبت معمولاً باید 45 روز تا 2 ماه در نوبت باشید تا این سامانه به شما نوبت مشاوره دهد.
  • مراجعه به مراکز مشاوره خانواده: زوجین پس از اخذ نوبت مشاوره باید در 3 تا 8 جلسه مشاوره بسته به نظر دادگاه و قاضی شرکت کنند. فاصله زمانی هر یک از جلسات غالباً 15 روز است.
  • دریافت گواهی عدم سازش: پس از مشاوره چنانچه قاضی سازش را منتفی بداند، گواهی عدم سازش را صادر می‌کند.
  • ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
  • توافق بر سر مسائلی همانند حضانت فرزند، مهریه و نفقه
  • مشخص شدن زمان جلسه دادرسی
  • شرکت در جلسات رسیدگی به پرونده
  • اعلام صورت‌جلسه مربوط به توافقات زوجین
  • دریافت گواهی عدم بارداری زوجه از مرکز پزشک قانونی معتبر و ارائه به دادگاه
  • صدور حکم طلاق توافقی توسط دادگاه
  • ارائه حکم طلاق توافقی به دفترخانه رسمی طی 3 ماه
  • اجرای صیغه طلاق توافقی با حضور 2 شاهد در دفترخانه

طلاق توافقی چقدر زمان می­برد؟

طلاق توافقی با وکیل چقدر طول می‌کشد؟

پس از وکالت به وکیل دیگر نیاز به حضور در جلسات رسیدگی نیست و تمام پروسه رسیدگی توسط وکیل طی می‌شود. علاوه بر این‌ یک وکیل باتجربه با مجاب کردن قاضی به عدم سازش زوجین می‌تواند به‌گونه‌ای این دادخواست را مطرح ‌کند که دیگر نیازی به حضور زوجین در جلسات مشاوره نباشد و مدت زیادی از اطاله دادرسی کاسته شود.

تمام مراحل طلاق توافقی از ثبت دادخواست تا حضور در دفتر طلاق با وجود وکیل از 20 روز تا یک ماه طول می‌کشد.

  • هم زن و هم مرد باید در دفتر وکیل حضور داشته باشند.
  • توافقنامه طلاق توافقی را در دفتر وکیل کامل کرده و در خصوص تمام مسائل مالی و غیرمالی به توافق برسند و توافقنامه به امضای زوجین برسد.
  • هریکی از زوجین باید وکیل مختص به خود داشته باشند و یک وکیل نمی‌تواند وکیل هر دو باشد.
  • انجام تمام مراحل طلاق توافقی توسط وکیل
  • چنانچه زوجه حق طلاق از طرف زوج داشته باشد، بایستی زوجه وکالت طلاق از طرف زوجه را به‌صورت محضری داشته باشد.

طلاق توافقی بدون وکیل چقدر زمان می برد؟

برخی از زوجین با توجه به شرایط و صلاح‌دید خود تمام مراحل طلاق موافقی را خود را طی می‌کنند و مایل به گرفتن وکیل نیستند. در این صورت باید توافقنامه مالی و غیرمالی را نوشته و کل روند طلاق توافقی را به‌تنهایی طی کنند. بنا بر نظر دادگاه باید بین 3 تا 8 جلسه مشاوره اجباری را طی کرده و در تمام جلسات رسیدگی حضور داشته باشند. این پروسه غالباً بین 60 تا 90 روز طول می‌کشد.

طلاق توافقی چقدر زمان می­برد؟

دادخواست طلاق از طرف زن چقدر طول می‌کشد؟

در جامعه امروزی بسیاری از دادخواست‌های طلاق از سوی زن داده می‌شود. مدت‌زمان به نتیجه رسیدن این درخواست با توجه به اینکه زن چه دلایلی برای جدایی دارد فرق می‌کند. در این حالت زن باید تمام شرایط و مواد قانون مدنی تا حکم طلاق را به دادگاه ارائه داده و برای دادگاه عسر و حرج زن محرز شود. روند بررسی این دادخواست با توجه به روند اثبات ادله زوجه و تحقیقات دادگاه برای اعسار زوجه معمولاً بسیار طولانی است و چنانچه زوج نیز در جلسات دادگاه حاضر نشود، این روند طولانی‌تر می‌شود. به همین علت زنان معمولاً در نیمه‌راه پشیمان شده و مسیر دیگری را برای رسیدن به جدایی اتخاذ می‌کنند. مگر اینکه حق طلاق محضری و یا حق طلاق عقدنامه داشته باشند.

طلاق غیر توافقی از طرف مرد چقدر طول می‌کشد؟

طلاق به درخواست مرد بسیار سریع‌تر از طلاق به درخواست زن رسیدگی می‌گردد. روند رسیدگی به دادخواست طلاق از طرف مرد به عوامل مختلفی مانند؛ ثبت دادخواست طلاق، نوبت‌دهی توسط دادگاه، ارسال احضاریه طلاق، ارجاع به داوری، انجام مراحل اعتراض به رأی طلاق توسط زن و ثبت طلاق در دفترخانه بستگی دارد. به‌موجب حکم دادگاه، تکلیف حقوق مالی زن پس از طلاق نیز مشخص خواهد شد. به این صورت که علاوه بر مهریه و نفقه زن، سایر حقوق مالی زنان همچون اجرت‌المثل ایام زوجیت یا نحله و تنصیف اموال و دارایی مرد پس از طلاق تعیین تکلیف خواهند شد و درصورتی‌که شرایط قانونی دریافت آن‌ها وجود داشته باشد، حکم به پرداخت آن توسط مرد صادر خواهد شد. پرداخت حقوق مالی زن و اطاله دادرسی باعث شده بسیاری از مردان که قصد طلاق دادن همسر خود را دارند، با همسر خود به توافق رسیده و پروسه طلاق توافقی را طی کنند، چرا که در طلاق توافقی حتماً باید بخشی از مهریه بخشیده شود.

عوامل مؤثر بر مدت ‌زمان طلاق توافقی

  • در درجه اول سختگیری قاضی شعبه، برخی از شعب بعد از دریافت مدارک نسبت به صدور حکم اقدام می‌کنند درحالی‌که برخی شعب دیگر با در نظر گرفتن جلسات مشاوره زیاد تمام تلاش خود را در راستای ایجاد مصالحه انجام می‌دهند.
  • چنانچه درخواست طلاق توافقی بعد از 25 ماه داده شود با توجه به اینکه شعب از 25 ماه جاری تا شروع ماه آینده باید آمار پرونده‌ای خود را ارائه دهند، بررسی درخواست طلاق توافقی تا ماه آینده به تعویق می‌افتد.
  • چنانچه درخواست طلاق توافقی و یا صدور حکم آن منوط به وکالت مع الواسطه زوجه از زوج باشد به دلیل حساسیت پرونده دادگاه معمولاً از دفترخانه‌ای که وکالت طلاق در آن تنظیم و صادر شده است، صحت وکالت‌نامه و مدت اعتبار آن را استعلام می‌کنند و همین موضوع مدت‌زمان طلاق توافقی را تا حدودی طولانی‌تر می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا