چه کودی برای رشد درخت گیلاس مناسب است؟


چه کودی برای رشد درخت گیلاس مناسب است؟

انواع کود مناسب برای گیلاس و زمان مناسب کوددهی : کود مناسب برای گیلاس در مراحل متفاوت رشد گیاه فرق می کند از این رو اگر می خواهید اطلاعاتی مفید در این زمینه بدست آورید باید این مطلب را بخوانید.

انتخاب یک کود مناسب برای گیلاس بسیار سخت می باشد و برای این که بتوانید این کار را به درستی انجام دهید و هیچ آسیبی به درختان وارد نکنید باید از یک سری از نکاتی که در این زمینه به شما کمک می کنند آگاهی داشته باشید. در ادامه شما را با روش درست این کار آشنا خواهیم کرد.

چه کوی برای درخت گیلاس خوب است؟

اگر بتوانید کود مناسب برای درختان خود انتخاب کنید می توانید بار دهی آن را چند برابر کنید ولی برای این کار نیاز به یک سری آگاهی دارید تا بتوانید این کار را به درستی انجام دهید. بسیاری از کشاورزان اعتقاد دارند که کود دادن به درختان گیلاس که جوان هستند و بین سه الی پنج سال عمر دارند نیازی نمی باشد و بهتر است این کار را برای درختان کمی پیر تر انجام دهید تا بتوانید بار دهی آن ها را دوبرابر نمایید.

کوددهی به گیلاس در بهار

شاید برایتان تعجب آور باشد ولی اگر موفق نشدید در پاییز به درخت گیلاس خود کود بدهید می توانید این کار را در بهار انجام دهید و این مورد هیچ مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. بهترین زمان برای این کار دو الی سه هفته قبل از شکوفه دادن درخت می باشد و بعد از آن اصلا توصیه نمی کنیم که این کار را انجام دهید زیرا ممکن است به میوه های آن آسیب برسانید زیرا این درخت بر خلاف سایرین نیازی به نیتروژن بیشتر در زمان میوه دهی ندارد. در این میان حواستان باشد که علف های هرز را نیز هرس نمایید زیرا این گیاهان می توانند مواد مغذی زمین را گرفته و در نهایت منجر به کاهش رشد درخت گیلاس شوند.

چه کودی برای رشد درخت گیلاس مناسب است؟

شما می توانید از انواع کودها برای این کار استفاده کنید و باید قفل از هر کاری درختان را بررسی نموده و بر اساس نوع مشکلی که دارند از کودها برای رفع آن ها کمک بگیرید. یک سری از عواملی هم هستند که بهتر است آن ها را بشناسید در غیر این صورت نمی توانید در زمان مورد نیاز به داد گیاه برسید و همین مورد می تواند منجر به نابودی گیاه شود. نکته ای دیگر که باید در مورد کود دهی بدانید این است که افراط در این کار نمی تواند منجر به ایجاد میوه های بیشتر شود و برای این کار باید از یک برنامه کامل و تحت نظر افراد متخصص استفاده شود.

چال کود زمستانی

یکی از برنامه هایی که باید برای این درختان داشته باشید چال کود زمستانی می باشد. در واقع در این روش باید کودها را در نزدیکی ریشه ها ببرید. در واقع این نوع کود دادن می تواند مواد مغذی بسیار زیادی را به گیاه برساند از این رو بهتر است قبل از انجام این روش حتما آزمایش خاک را انجام دهید. چال کود می تواند درخت را تحریک نماید تا رشد بیشتری داشته باشد و کیفیت میوه ها را افزایش می دهد.

کود در زمان تورم جوانه ها

برای این که بیشتر از ۴۵۰ درصد جوانه ها روی شاخه ها رشد کنند نیاز است تا از کود های فروت ست استفاده کنید. این کودها دارای مواد بسیار مهمی مانند روی، نیتروژن و بور می باشد و می تواند انرژی لازم را برای این کار به درختان بدهد. در این روش شما به درخت کمک می کنید تا گرده افشانی بهتر انجام شود و از این طریق درصد بالا تری از شکوفه ها به میوه تبدیل می شود.

کود در حین فندقی شدن

یک سری از کودها نیز هستند که دارای پتاسیم بالا می باشند از این طریق باید زمانی که گیاه در حال فندقی شدن می باشد از آن ها استفاده کنید. این کودها باعث می شود تا میوه های درشت تری بر روی درخت تشکیل گردد از این جهت کیفیت میوه ها نیز بالا تر خواهد رفت.

چه کودی برای رشد درخت گیلاس مناسب است؟

کود قبل از برداشت

قبل از این که میوه ها را از درخت بچینید باید کود دهی مناسبی را انجام دهید. در این زمان نیز از کود حاوی پتاسیم استفاده می شود و تاثیر بسیار زیادی بر روی میوه خواهد داشت.

کود بعد از برداشت

بعد از این که محصول درختان گیلاس را برداشت کردید می توانید از کود دهی نیز استفاده کنید. در واقع این کار شما سبب می شود تا بار دهی بعدی درخت بیشتر شود و به عبارتی درخت را تقویت می کنید تا محصولی با کیفیت تر در سال های بعدی داشته باشد.
درختان میوه از حساسیت بسیار زیادی برخوردار می باشند بنابراین بهتر است کود های مناسب با این درختان را بشناسید تا زمانی که می خواهید به آن ها کود بدهید دچار مشکل نشوند.

حتماً بخوانید:
چه کودی برای رشد درخت گیلاس مناسب است؟

خواص و فواید گیلاس برای سلامتی

خاصیت شگفت انگیز گیلاس با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با خاصیت بی نظیر گیلاس آشنا شوید. معجزه ای به اسم گیلاس نام علمی گیلاس (Prunus avium) و از…

انواع کودهای مورد استفاده برای درخت گیلاس

چه کودی برای رشد درخت گیلاس مناسب است؟

کود نیتروژن

یکی از کود های مناسب برای گیلاس کود نیتروژن می باشد. در واقع این درخت برای رشد خود به سه عنصر مهم نیاز دارد که یکی از آن ها نیتروژن می باشد. زمانی که میزان این ماده در خاک کم باشد مشکلاتی برای گیاه ایجاد می شود و برگ های گیاه کوچک تر خواهند شد.

کود NPK

این کو باید به نسبت ۱۰ . ۱۰ . ۱۰. باشد. در واقع نیتروژن موجود در این کود منجر به رشد شاخه ها و برگ ها می شود، فسفر موجود در کود می تواند ریشه زایی را تحریک کند و رویش شکوفه ها را به میزان بسیاری تقویت می کند و همچنین پتاسیم موجود در آن می تواند مقاومت گیاه را در برابر بیماری ها بیشتر کرده و از خشک کردن گیاه پیشگیری خواهد کرد.

کود مرغی

کود مرغی یکی از بهترین گزینه ها برای درخت گیلاس می باشد و بهترین زمانی که می توانید از این کود استفاده کنید در ابتدای بهتر می باشد. در واقع این کود می تواند مواد مهم و مغذی که درخت برای رشد نیاز دارد را تامین نموده و می تواند به مدت ۳ سال در خاک بماند و با میکروارگانیسم های خاک سازگاری دارد. بهتر است این کود را بعد از خشک شدن مورد استفاده قرار دهید زیرا تازه این کود می تواند منجر به خشک شدن درختان شود.

چه کودی برای رشد درخت گیلاس مناسب است؟

کود آهن

یکی از مهم ترین عنصرهایی که به رشد گیاه کمک می کند آهن می باشد. در واقع آهن در خاک هایی که زیر کشت آهکی دارند و یا PH آن ها بالا می باشد کم تر دیده می شود. کمبود آهن در خاک خود را با کم رنگ شدن میوه ها نشانه می دهد و بهتر است برای این که میوه های خوشرنگی داشته باشید از کود آهن غافل نشوید و سعی کنید کود مناسب برای گیلاس را فراهم نمایید.
این کود نیز مانند کود مرغی می تواند سه سال در زمین بماند و با میکروارگانیسم های آن سازگاری پیدا نماید.
کود مناسب برای گیلاس کمک می کند تا میوه هایی باکیفیت تری داشته باشید و بتوانید آن ها را با قیمت بالا تری به فروش برسانید. بهتر است قبل از این که اقدام به کود دهی داشته باشید ابتدا با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید و بهترین کودها را برای این کار انتخاب نمایید.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز دوشنبه 10 اردیبهشت 1403/ هر گه که یاد روی تو کردم جوان شدم