آشنا شوید با تاثیر مثبت دما بر روی دردهای زمان قاعدگی


آشنا شوید با تاثیر مثبت دما بر روی دردهای زمان قاعدگی

تاثیر دما بر قاعدگی : در این مقاله به اهمیت تاثیر دما بر قاعدگی پرداخته خواهد شد و همچنین نکات مهم درباره تغییر دما و تاثیرش بر قاعدگی و راهکارهایی برای کاهش اثرات منفی دمای سرد و گرم بر این دوران مطالعه خواهید کرد.

ممکن است شما نیز به عنوان یک خانم این مساله را تجربه کرده باشید که چرخه قاعدگی شما در فصول سرد و گرم سال با یکدیگر تفاوت هایی دارد، این یک امر طبیعی می باشد که با تغییر فصل سبک زندگی افراد نیز تا حدودی تغییر می کند، این تغییرات در سبک زندگی باعث می شود چرخه قاعدگی نیز تغییر کند، اگر می خواهید از تاثیر دما بر قاعدگی بیشتر بدانید با ما در این مقاله همراه باشید.

نکات مهم درباره تاثیر دما بر قاعدگی

آب و هوا نیز مانند خلق و خو می تواند روی دوره پریود تاثیر گذار باشد، تغییرات فصلی و تغییرات دما با این دوران ارتباط دارد. معمولا خانم هایی که پریود می شوند تغییراتی در قاعدگی خود در فصول مختلف سال و در آب و هوای گوناگون تجربه می کنند.

آشنا شوید با تاثیر مثبت دما بر روی دردهای زمان قاعدگی

تاثیرات هوای گرم و هوای سرد بر قاعدگی

۱- به گفته محققین نور خورشید تاثیرگذارترین عامل در چرخه قاعدگی می باشد، در فصل تابستان به دلیل این که خانم ها زمان بیشتری را در معرض نور خورشید و آفتاب قرار می گیرند تخمدان ها فعال تر و چرخه قاعدگی کوتاه تر می شود. در تابستان و یا در مناطق گرم بدن خانم ها مقادیر بیشتری هورمون فولیکولی ترشح می کند، این هورمون احتمال تخمک گذاری را افزایش داده و در نتیجه قاعدگی کوتاه تر می شود، اما در فصل زمستان به دلیل هوای سرد فعالیت تخمدان ها حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و در نتیجه موجب طولانی شدن قاعدگی می شود.

۲- از تاثیر دما بر قاعدگی می توان به این مساله اشاره کرد که هوای سرد زمستان و یا مناطق سرد باعث افزایش انقباضات و باریک شدن رگ های خونی شده در نتیجه دردهای قاعدگی در هوای سرد و دمای پایین افزایش می یابند. در واقع هوای سرد زمان قرار گرفتن افراد در معرض نور آفتاب را کاهش داده و این امر موجب می شود فعالیت غدد درون ریز مانند غده تیروئید کاهش پیدا کرده و در نتیجه متابولیسم بدن کند شود و باعث عدم تعادل هورمون ها و طولانی شدن چرخه قاعدگی می شود.

۳- تعدادی از زنان در طول دوره قاعدگی در هوای گرم به دلیل فعالیت هایی که دارند احساس آزردگی می کنند، همچنین محیط گرم و مرطوب بستر مناسبی برای رشد قارچ ها و یا باکتری ها فراهم می کند و باعث رنجش بیشتر در این دوره می شود. عفونت های واژن در تابستان و در محیط های گرم بیشتر رخ می دهد و این عفونت ها بر روی نامنظم شدن دوره قاعدگی تاثیر گذار می باشند. علاوه بر همه این ها تعریق بیش از حد در هوای گرم منجر به عدم تعادل الکترولیت، خارش پوست و عفونت های قارچی می شود.

آشنا شوید با تاثیر مثبت دما بر روی دردهای زمان قاعدگی

۴- عادات غذایی هر فرد در تابستان و یا در هوای گرم نیز می تواند بر قاعدگی او تاثیر بگذارد ، استفاده از مواد غذایی با طبع گرم و یا میوه های گرم مانند انبه و آناناس باعث می شود دوره قاعدگی زودتر شروع شود اما از طرفی مصرف گرمیجات باعث می شود انقباضات رحم کمتر شده و فشار و دردهای پریودی در زیر شکم کاهش پیدا کند.

۵- گرمای هوا سبب می شود تا در دوره قاعدگی بدن نیاز بیشتری به نوشیدن آب داشته باشد زیرا در این دوره آب بدن کاهش یافته و باعث بد خلقی و عصبانیت فرد می شود، البته که دلیل اصلی بدخلقی افراد در دوره قاعدگی نوسانات هورمونی می باشد اما کمبود آب نیز بی تاثیر نیست.

۶- در زمستان برخی از خانم ها به دلیل تحرک کمتر، اشتهای بیشتر و افزایش میل به خواب دچار افزایش وزن می شوند، تغییرات وزنی یکی از موثرترین عوامل در تغییرات چرخه قاعدگی می باشد، افزایش وزن مشکلات زیادی در دوران قاعدگی برای فرد به وجود می آورد.

۷- از تاثیر دما بر قاعدگی می توان به این موضوع اشاره کرد که عواملی مانند خستگی مفرط، استرس و اضطراب، آکنه و افسردگی که از علائم سندرم پیش از قاعدگی هستند در فصول سرد سال به دلیل کم تر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، افزایش پیدا می کنند.

آشنا شوید با تاثیر مثبت دما بر روی دردهای زمان قاعدگی

راهکارهایی برای کاهش اثرات منفی دما بر چرخه قاعدگی

رعایت بهداشت شخصی در این دوران ضروری می باشد.
حتما از لباس زیر نخی در زمان پریود استفاده شود.
نوار بهداشتی هر ۲ ساعت یک بار تعویض شود.
روزانه یک بار استحمام انجام شود.
نوشیدن آب کافی در این دوران ضروری بوده و مانع از سردرد می شود.
از خوردن غذاهای شور، غذاهای با طبع سرد و یا غذاهای نفخ دار مانند بادمجان پرهیز شود.
رژیم غذایی ناسالم مانند غذاهای تند، روغن های مضر، غذاهای کنسرو شده و … را کاهش داده و یا مصرف آن ها قطع شود.
ورزش به صورت منظم و روزانه انجام شود زیرا باعث دوری از استرس می شود و حرکات کششی ملایم باعث می شود عضلات از انقباض خارج شده و دردهای پریودی کاهش پیدا کند.

حتماً بخوانید:
آشنا شوید با تاثیر مثبت دما بر روی دردهای زمان قاعدگی

علت دو بار پریود شدن در یک ماه چیست ؟

به طور معمول خونریزی قاعدگی به مدت یک هفته در ماه می‌باشد، ولی گاهی این خونریزی بیشتر از یکبار در ماه رخ میدهد که باید دلیل آن مورد بررسی قرار گیرد.

با توجه به مطالب گفته شده تغییر دمای محیط می تواند تاثیرات مثبت و منفی بر روی دوره قاعدگی بانوان داشته باشد که البته اثرات منفی آن را با مراقبت می توان کاهش داد. لازم به ذکر است این تاثیرات گفته شده در افراد مختلف با سبک زندگی متفاوت و همچنین ژنتیک های گوناگون می تواند از چند ساعت تا چند روز دوره قاعدگی را تغییر دهد و بر روی قاعدگی برخی از افراد نیز هیچ گونه تاثیری نمی گذارد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت زنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها