شهادتنامه امام حسین (ع) کتابی جامع برای مقتل‌‎خوانی


شهادتنامه امام حسین علیه‌السلام، کتابی است به زبان فارسی که زیر نظر مرحوم محمد محمدی ری‌شهری و با همکاری سید محمود طباطبایی‌نژاد و سید روح‌الله سید طبائی گردآوری شده است. این کتاب، برگرفته از دانشنامه امام حسین است.

شهادتنامه امام حسین (ع) کتابی جامع برای مقتل‌‎خوانیبه گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ کتاب شهادتنامه امام حسین (ع) کاری از گروه پژوهشی دارالحدیث که دارای سبک جدیدی در جمع آوری احادیث است. این کتاب بخشی از یک پروژه بزرگتر به نام دانشنامه امام حسین (ع) است که مجموعه‌‎ای بیشتر از ده جلدی است.

در دانشنامه امام حسین(ع)، احادیث و همه اتفاقات پیرامون امام حسین (ع) را جمع آوری کرده‌‎است که شهادتنامه در حقیقت پنج جلد از مجموعه ده جلدی کتاب دانشنامه امام حسین(ع) است که در مورد عاشورا است که این پنج جلد در دو جلد با عنوان شهادت‌‎نامه امام حسین (ع) جمع آوری شده‌‎است.

سبک کتاب از این جهت که وقایع را به ترتیب رخداد زمانی مرتب کرده و هر بخش را با توجه به روایت‌‎های منابع مختلف عنوان کرده‌‎است.

این کتاب روشی برای انتخاب روایات دارد که منابع بعد از قرن دهم را در این مجموعه وارد نکرده است. قبل از صفویه هم منابع قرن 1 تا 5 را مورد استناد برای روایت‌‎های خود قرار داده، که برای تکمیل آن قرن 5 ، 7 و 10 مبنا را 5 قرن اول و بعد 5 قرن دوم که این کمک زیادی به جذابیت کتاب می‌‎کند.

این کتاب هم نسخه یک جلدی و هم نسخه دو جلدی دارد که در نسخه یک جلدی احادیث و روایات اضافی حذف شده‌‎است.

پیش از این، کتاب دیگری نیز با عنوان گزیده دانش‌نامه امام حسین علیه‌السلام، منتشر گردیده است، با این تفاوت که در کتاب یادشده، تمامی بخش‌های دانشنامه (و از جمله بخش‌های مربوط به قیام و شهادت امام حسین(ع)، گزینش و تلخیص شده است، در حالی که کتاب حاضر، تنها به بخش‌های مربوط به قیام و شهادت امام و یاران باوفای ایشان پرداخته و طبیعتاً با حذف موارد بسیار کمتری (در مقایسه با کتاب پیشین)، توانسته است مباحث مربوط را خلاصه‌سازی نماید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این فیلم حامد آهنگی کل ایران را درنوردید ! / ببینید شاهکار حامد آهنگی را !