نکات بیهوشی در کودکان | هر آنچه که در علم طب به آن نیاز دارید


نکات بیهوشی در کودکان | هر آنچه که در علم طب به آن نیاز دارید

نکات بیهوشی در اطفال ممکن است کودک تحت جراحی کوچک و سرپایی یا تحت جراحی بزرگ با زمان ریکاوری طولانی قرار گیرد بنابر این لازم است برای این امر مهم آماده باشید .حفظ آرامش،کسب اطلاعات کافی و اطمینان بخشی به کودک در مورد جراحی و...

نکات بیهوشی در اطفال

ممکن است کودک تحت جراحی کوچک و سرپایی یا تحت جراحی بزرگ با زمان ریکاوری طولانی قرار گیرد بنابر این لازم است برای این امر مهم آماده باشید .حفظ آرامش،کسب اطلاعات کافی و اطمینان بخشی به کودک در مورد جراحی و بیهوشی از مهم تزین نیازهای شما و کودکتان هستند .
سن کودک و سطح درک او عامل مهمی در احساس ترس و اضطراب حول و حوش بیهوشی و جراحی است ،بعضی کودکان مخصوصا کوچکترها ممکن است دچار اضطراب جدا شدن از والدین شوند. گاهی همراهی پدر یا مادر در اتاق قبل از اتاق عمل در کاهش این ترس نقش بسزایی دارد.
بچه های بزرگتر ممکن است ترس های پیچیده تری داشته باشند. ترس از عریان شدن، ترس از برش و سوزش ،ترس از بیداری حین عمل جراحی ،ترس از درد بعد از عمل و یا حتی ترس از مرگ میتواند ذهن این کودکان را درگیر کند .

یکی از دلایل مشترک ترس کودکان و بزرگسالان اضطراب ناشی از انتظار برای وارد شدن سوزن است ، استفاده از نوعی کرم ( CREAM) برای بی حسی موضعی ناحیه رگ گیری ، درد ناشی از سوراخ شدن پوست با سوزن یا آنژیوکت را کاهش می دهد.
در بعضی موارد براساس نوع عمل و نوع بیهوشی می توان با استفاده از داروی خوراکی ، آرامش و حتی خواب آلودگی قبل از ورود به اتاق عمل ایجاد کرد.از طرف دیگر در بعضی موارد امکان بیهوشی از طریق استنشاق هوشبرهای تبخیری قبل از کارگذاری آنژیوکت وجود دارد.

نکات بیهوشی در کودکان | هر آنچه که در علم طب به آن نیاز دارید

صحبت با کودک توسط والدین در مورد عمل جراحی ، بیهوشی و حواشی آن در ایجاد آرامش و رفع استرس کودک کمک کننده است .از نکات مهم اطلاع رسانی به کودک این است که کودک بداند در حین انجام جراحی شما کجا هستید؟ لذا به کودک اطمینان دهید که نزدیک او و دراتاق انتظار بسر خواهید برد. در بعضی موارد ممکن است بتوان شرایطی ایجاد کرد تا زمان بیهوش شدن کودک در کنار او باشید در این مورد می توانید با متخصص بیهوشی کودک خود صحبت کنید.
در اغلب اعمال جراحی سرپایی می توان کودک را به فاصله کوتاهی بعد از جراحی به منزل منتقل کرد. در موارد نیاز به بستری طولانی مدت اغلب بیمارستان ها شرایطی را برای همراهی حداقل یکی از والدین فراهم می کنند.

اطلاع رسانی به کودک را براساس سن و فرهنگ و سطح پذیرش وی انجام دهید. به عنوان مثال برای بچه ها ی کوچکتر اطلاع رسانی سطحی بهتر است .وقتی به کودکان از جزئیات بگوئید ممکن است ترس و اضطراب آن ها را افزایش دهید. می توانید به کودک بگویید یک دکتر متخصص با دادن دارو باعث می شود که شما به خواب خوب و خیلی عمیقی فرو روید و هیچگونه درد و ناراحتی را حس نکنید . یا می توانید به کودک بگویید که شما فقط در یک ماسک خلبانی تنفس می کنید و سپس به خواب می روید .با خوابانیدن کودکان از طریق استنشاق داروی بیهوشی ، به راحتی استفاده از لوله های تنفسی و داروهای وریدی و در بعضی موارد رگ گیری امکان پذیر میشود .مخصوصا به کودکان بزرگتر و نوجوانان باید یادآوری کرد که در هنگام عمل جراحی بیدار نخواهند شد و بیداری آن ها بعد از جراحی و در اتاق ریکاوری صورت خواهد گرفت .

نکات بیهوشی در کودکان | هر آنچه که در علم طب به آن نیاز دارید

از بکارگیری کلمات ترسناک پرهیز کنید به عنوان مثال نگویید به تو گاز خواهند داد و یا تو را مجبور به خوابیدن می کنند .ممکن است کودک کلمه گاز را به ماده سوختی که خطر مسمومیت یا مرگ را دارد تعبیر کند یا کلمه برو بخواب را به آنچه به حیوان خانگی دیکته می کنند تعبیر کند .کودک را تهدید نکنید که اگر همکاری نکند یا بدرفتاری کند به او آمپول خواهند زد .به سوالات کودک با صداقت جواب دهید در صورتیکه جواب سوالات او را نمی دانید به او اطمینان دهید که سوالات او را از پزشک خواهید پرسید .

به کودک توضیح دهید که ممکن است بعد از عمل کمی درد یا احساس ناراحتی را تجربه کند اما پزشک با تجویز دارو به او کمک خواهد کرد .برای کودکان مهم است بدانندکه نیازی به شجاع نمایی یا داشتن صورت خندان بعد از عمل ندارد .به کودک توضیح دهید که هرگونه درد یا ناراحتی بعد از عمل را باید به پزشک معالج اطلاع داد تا به کودک در رسیدن به حال خوب کمک کند .

به کودک توضیح دهید که کمی احساس بیحالی بعد از عمل طبیعی است اگرچه واکنش افراد به داروها متفاوت است اغلب کودکان بعد از آرامبخشی یا بیهوشی عمومی ممکن است احساس ضعف، گیجی ،لرز ،تهوع یا حتی غمگینی را بعد از قطع داروهای بیهوشی داشته باشند .به کودک توضیح دهید ممکن است به طور موقت در هنگام بیداری احساس عصبی داشته باشد که طبیعی است و به وی اطمینان دهید که در کنارش خواهید بود .مطمئن شوید که آنچه به کودک می گویید همان است که پزشک به شما گفته است چرا که وقوع اتفاقات غیر مترقبه به او آسیب خواهد زد.

نکات بیهوشی در کودکان | هر آنچه که در علم طب به آن نیاز دارید

به کودک یادآوری کنید که فراموش کردن اتفاقات حول و حوش جراحی امری طبیعی و ناشی از داروهای بیهوشی است .یکی از داروهایی که در پروتکل بیهوشی تزریقی استفاده می شود تا زمانی که کاملا از بدن پاک نشده باشد خاصیت فراموشی موقت را دارد.

حتماً بخوانید:
نکات بیهوشی در کودکان | هر آنچه که در علم طب به آن نیاز دارید

عوارض داروی بیهوشی بر سلامت روح و روان و بدن

عوارض احتمالی بیهوشی و بیحسی چیست؟ با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با عوارض داروی بیهوشی آشنا شوید. انواع بیهوشی بصورت کلی دو نوع میباشد. بیهوشی…

آرامش خود را حفظ کنید: وقتی در مورد جراحی ، بیهوشی و بستری در بیمارستان با کودک خود صحبت می کنید اطمینان و آرامش را ایجاد کنید .تون صدای شما ،حالات چهره،زبان بدن شما و قیافه ای که می گیرید می توانند پیام های قدرتمندی باشند .مهم است که بیاد داشته باشید قبل و بعد از جراحی در حضور کودک گریه نکنید یا هیجانی نشوید . در صورتیکه نمی توانید احساسات خود را کنترل کنید از اتاق کودک بیرون روید و قدم بزنید تا کودک قادر به دیدن احساسات و هیجانات شما نباشد.
حضور آرام و حمایتگر شما قبل و بعد از عمل این تجربه را برای شما و کودکتان آسان تر و با استرس کمتری خواهد کرد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر در فراق برادر ؛ اشعار غمگین و سوزناک برای برادر فوت شده