جلسه انس و معرفت بعثه مقام معظم رهبری در منا


جلسه انس و معرفت بعثه مقام معظم رهبری در منا

جلسه انس و معرفت بعثه مقام معظم رهبری با حضور سرپرست حجاج ایرانی و رئیس سازمان حج و زیارت در سرزمین منا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در این مراسم که پس از نماز مغرب و عشا در چادر بعثه مقام معظم رهبری با شرکت جمع زیادی از حجاج کاروان ها برگزارشد، حجت الاسلام و المسلمین اکبر صمدی یزدی خطیب بعثه مقام معظم رهبری به تبیین آیه 72 سوره احزاب پرداخت.


وی با اشاره به اینکه آیه می فرماید: « إنا عرضنا الأمانة على السماوات والأرض والجبال فأبین أن یحملنها وأشفقن منها وحملها الإنسان إنه کان ظلوما جهولا - ما امانت [الهى و بار تکلیف] را بر آسمانها و زمین و کوهها عرضه کردیم پس از برداشتن آن سر باز زدند و از آن هراسناک شدند و[لى] انسان آن را برداشت راستى او ستمگرى نادان بود» افزود:‌ تفسیرهای مختلفی از این امانت شده است ، برخی مراد از این امانت را ولایت حضرت علی ( ع ) و ائمه اطهار بیان کرده اند که انسان ولایت حضرت علی ( ع ) را پذیرفت اما در ادامه از آن سرباز زد.

حجت الاسلام صمدی یزدی با اشاره به اینکه در سوره احزاب انسان ها به سه دسته منافق، مشرک و مومن تقسیم می شوند، گفت: 18 ذی الحجه که نبی گرامی اسلام در همین سرزمین از سوی خدا بصورت رسمی ولایت امیر المومنین علی ( ع ) را بر مردم بیان کرد یک گروه کفر را برگزیدند و چون این فرمان از سوی خدا بود در واقع آنها از فرمان خدا سرپیچی کردند.

خطیب بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه گروه دیگر نفاق را برگزیدند، اظهار داشت: گروه سوم از مومنان بودند که ولایت حضرت علی ( ع ) را با جان و دل پذیرفتند و تا آخر هم پیش رفتند که مالک اشتر و سلمان از آنها هستند.

وی درباره پذیرش مسئولیت و تکلیف عنوان کرد: انسان تکلیف محور به بالاترین درجه کمال نائل خواهد شد و اگر تکلیف را زیرپا گذاشت به ضلالت می رسد.

حجت الاسلام صمدی یزدی با بیان اینکه عمل به تکلیف کار هر انسانی نیست، گفت:‌ اگر انسان می خواهد تکلیف خود را انجام دهد باید تکلیف شناس خوبی باشد و به همین دلیل است که آموزه های دینی ما علم فقه را مورد تاکید قرار داده است.


وی با اشاره به اینکه تکلیف همیشه با تمایلات انسان همخوانی ندارد، اظهار داشت : گاهی تکلیف امری می کند اما غریزه و تمایلات انسان او را از انجام این امر دور می سازد.
خطیب بعثه مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم ( ع ) و حضرت یوسف ( ع ) تکلیف الهی را بر همه چیز ارجح دانستند و به بالاترین درجه کمال نائل شدند، افزود: یکی از فلسفه های حج این است که انسان را به درجه کمال نزدیک کند.
بر پایه این گزارش، این برنامه با مداحی و نوحه سرایی حاج مهدی سماواتی ادامه و با اجرای تواشیح توسط گروه اسماء الحسنی پایان یافت.
در پایان این مراسم شماری از زائران به دیدار حجت الاسلام و المسلمین عبدالفتاح نواب که در گوشه ای از چادر بعثه مقام معظم رهبری ایستاده بود، رفتند و ضمن تبریک روز عید قربان به ایشان، مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!