باکو، شهری برای سفر!


باکو در ساحل غربی دریای خزر در شبه‌جزیره آب‌شوران قرار دارد. وجود تعداد بسیاری از پارک‌های ساحلی و برگزاری برنامه‌های متعدد هنری ازجمله موسیقی، تئاتر و اپرا چهره خاصی به این شهر داده ‌است. بخش قدیمی شهر باکو همراه با برج و حصار...

باکو در ساحل غربی دریای خزر در شبه‌جزیره آب‌شوران قرار دارد. وجود تعداد بسیاری از پارک‌های ساحلی و برگزاری برنامه‌های متعدد هنری ازجمله موسیقی، تئاتر و اپرا چهره خاصی به این شهر داده ‌است. بخش قدیمی شهر باکو همراه با برج و حصار قلعه شهر از سده‌های میانه به جا مانده و یکی از آثار ثبت شده در یونسکو به‌عنوان میراث فرهنگ جهانی است. اگر می‌خواهید با این شهر بیشتر آشنا شوید مطلب زیر را دنبال کنید.

ویزای آذربایجان

تاریخچه باکو

ردپای انسان در باکو به دوران پارینه‌سنگی برمی‌گردد. از عصر برنز، حکاکی‌هایی بر سنگ در بائیل و مجسمه برنزی یک ماهی کوچک در قلمرو شهر کهن باکو به دست آمده‌ است که تایید می کند تأسیسات انسانی در محدوده فعلی شهر باکو در همان دوران هستند.

پریسکوس، تاریخ‌نگار قرن پنجم میلادی، برای اولین بار به آتش‌های باکو اشاره کرده است. آتش‌های نامیرایی که باکو را به یکی از مراکز اصلی زرتشتی مبدل ساخته بود. اردشیر اول ساسانی دستور داده بود تا آتش خاموش نشدنی اورمزد را در آتشکده‌های شهر برافروزند.

بین قرن‌های دوازده و چهارده میلادی حصار محکمی به دور شهر کشیده شد و استحکامات داخلی آن نیز بهتر شد. برج دختر، قلعه‌های رامانا، نارداران، شاگان و مردکان و صبایل در همین دوران بنا گردیدند. بزرگ‌ترین مشکل در این دوران پیشروی دریای خزر به ساحل بود که بخش بزرگی از شهر را در خود فرو برد و قلعه صبایل در قرن چهاردهم کاملاً غرق گردید.

در طول جنگ ایران و روس، باکو بارها بین آن‌ها رد و بدل شد و درنهایت در سال ۱۸۱۳ و بر مبنای معاهده گلستان به امپراتوری روس پیوست.

رونق نفتی در اواخر قرن نوزدهم به گسترش باکو منجر شد و رشد جمعیت آن از پاریس، لندن و نیویورک نیز بیشتر شد. درست دو سال بعد از تمام شدن جنگ جهانی دوم بود که نخستین سکوی نفتی جهان در باکو با نام کاراتاشلار سنگ‌های سیاه ساخته شد. در این روزها جهان بیش از هر چیزی به نفت برای رشد اقتصادش و ساخت ویرانه‌های جنگ جهانی دوم نیاز داشت. این سکو تاسیس شد. فروش نفت تاثیر زیادی در رشد اقتصادی آذربایجان داشت.

باکو، شهری برای سفر!

فاصله زمینی ایران با باکو چقدر است؟

وقتی صحبت از فاصله زمینی با آذربایجان داریم، منظور ما فاصله زمینی از مرز ایران (شهر آستارا) تا شهر باکوست. این فاصله با ماشین حدود 400 کیلومتر است که می‌توانید 4 ساعته آن را طی کنید. اما این زمان در سفر هوایی بسیار کمتر است. از فرودگاه امام خمینی با پرواز به سمت باکو می‌توانید در کمتر از 1 ساعت (حدود 50 دقیقه) در باکو باشید.

جاذبه‌های گردشگری باکو

1. باکو، شهری برای تفریح

باکو مقصدی دلپذیر برای تفریح و خوش‌گذرانی است. برخی موسیقی و حال و هوای غربی را انتخاب کرده‌اند و عده‌ای دیگر نوایی شرقی را دنبال می‌کنند. جاز کلاب همه ساله «فستیوال جاز» باکو را برگزار می‌کند، که شنیدنی است. علاوه بر این رویداد، فستیوال‌ها و جشن‌های بسیار دیگری هم در باکو برگزار می‌شود.

بیشتر بار‌ها و کلاب‌ها در اطراف میدان فواره جمع شده‌اند. میدانی وسیع و زیبا که برای پرسه‌هایی بی‌هدف و تماشای مردم در گذر فرصت‌های کم‌نظیری را فراهم می‌سازد. دیسکوها و کلوپ‌های متنوع باکو از دیگر مکان‌های مورد توجه مردم و توریست‌های این شهر است. همچنین به دلیل قدمت بالای این شهر، نباید از مکان‌های تاریخی این شهر غافل گردید. باکو به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، از مراکز عمده خرید و فروش کالاست و دارای بازارهای استثنائی‌ای است. بسیاری از کمپانی‌های بزرگ پوشاک و خوراک دنیا در باکو شعبه دارند.

باکو، شهری برای سفر!

2. پارک کوهستانی باکو

دیدار از پارک کوهستانی، منظره وسیع و جذابی را از باکو و سواحل خزر به همراه دارد و می‌توانید در چایخانه آن بعدازظهر دل‌انگیزی را سپری کنید.

3. باله و اپرا در باکو

نمایش‌های باله و اُپرا در باکو زبانزد همه و از هنرهای فعال این شهر است. هم چنین سالن‌های باله و اپرا این شهر از مکان‌های دیدنی این شهر محسوب می‌شوند. در تالار ملی باله و اُپرا در خیابان نظامی اجراهای فوق‌العاده‌ای به روی صحنه می‌رود. تالار فیلارمونیک نیز اجراهای دل‌چسبی را در پارک نزدیک خود برگزار می‌کند.

4. سواحل باکو

سواحل زیبای باکو از دیگر مناطق بسیار مورد توجه در این شهر محسوب می‌شود. اگر هوای آبتنی در خزر را دارید، سواحل شنی فراوانی را با امکانات شنا در شبه‌جزیره آب‌شوران پیدا خواهید کرد. اگرچه به خاطر ورود گنداب‌های صنعتی و نفتی به دریا بهتر این است که حمام آفتاب را به شنا ترجیح دهید. حمام‌های ترکی مناسبی نیز برای خستگی درکردن در باکو وجود دارند.

باکو، شهری برای سفر!

5. ارگ قدیمی باکو (walled city of baku)

تاریخ آذربایجان و باکو در واقع با «ایچری شهیر» رقم خورده است و در داخل خود تاریخ یک ملت و قوم را جای داده. ایچری شِهیر یا شهر قدیمی باکو که به آن «ارگ باکو» هم می‌گویند، به‌تدریج مابین قرون 11 تا 19 میلادی ساخته شده است. یعنی چیزی حدود 800 سال طول کشیده تا این شهر شکل و شمایلی پیدا کند و شبیه امروزش شود.

این قسمت شهر در شمال غربی خلیج باکو واقع شده و جزو دیدنی‌ترین مکان‌های باکو بشمار می‌رود که در سال ۲۰۰۰ میلادی در شمار میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. ایچری شهر دارای ۲۳ محله، ۲ کاروان‌سرا، ۳ چشمه آب، میدان بازار و... است.

در این شهر قدیمی محصور شده در دیوارها، می‌توانید کاخ شیروان شاه و قلعه دختر را ببینید. این ارگ از زمان بسیار دور تاکنون محل زندگی انسان‌ها و قومیت‌های مختلف همچون ساسانی، زرتشتی، شیروانی، ایرانی، عربی، عثمانی و روسی بوده است. ایچری شهر، همراه با برج و حصار قلعه شهر به‌عنوان یکی از آثار برجسته تاریخی؛ باکو را به یکی از قطب‌های گردشگری آسیا و قفقاز تبدیل کرده است.

6. قلعه دختر باکو

این اثر تاریخی که با ۲۹،۵ متر طول، ۱۶ متر عرض و ۶ طبقه که در دو محدوده زمانی قرن ۵ و ۶ میلادی (آغاز ساخت مرحله اول) و قرن ۱۲ (مرحله دوم) ساخته شده است در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده. این قلعه در روزگار کهن، نیایشگاه آناهیتا بوده و زرتشتیان برای زیارت به آنجا می‌رفته‌اند. این قلعه در سال 1960 مرمت و در سال 1964 تبدیل به موزه شد.

پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با جاذبه‌های بیشتر باکو مطلب «8 جاذبه باکو که حتما باید ببینید» را مطالعه کنید.

باکو، شهری برای سفر!

7. موزه فرش باکو

یکی دیگر از دیدنی‌های باکو موزه فرش است. موزه فرش باکو در واقع کلکسیونی از فرش‌های جذاب‌، نفیس، گرانبها و تاریخی آذربایجان محسوب می‌شود. بازدید از این موزه شما را با هنر، فرهنگ و تاریخ مردم آذربایجان آشنا خواهد کرد. بردن موبایل به موزه فرش آزاد است اما اگر بخواهید دوربین عکاسی داخل ببرید باید علاوه بر مبلغ ورودی، مبلغی اضافه‌تر بپردازید.

8. مرکز فرهنگی حیدر علی‌اف

معماری این ساختمان یکی از شاهکارهای آثار معماری زاها حدید است. علاوه بر این معماری زیبا که خود به تنهایی یک جاذبه محسوب می‌شود. در فضای داخلی ساختمان نیز بخش‌های مختلفی به اجرای کنسرت، باله، اپرا و برگزاری نمایشگاه اختصاص داده شده. هم‌چنین بخش‌هایی مثل نمایشگاه دائمی، مجموعه هدایای متعلق به روسای جمهور آذربایجان نیز در این مرکز وجود دارد.

9. باکو، میزبان مسابقات فرمول یک

مسابقات ماشین سواری فرمول یک و موتورسواری از پرطرفدارترین ورزش‌های دنیا محسوب می‌شود. چند سالی است که در زمان این مسابقات خیابان‌های باکو به پیست مسابقات فرمول یک تبدیل می‌شوند.

10. مراکز خرید باکو

مرکز خرید پارک بلوار یک مرکز بزرگ 6 طبقه با 99 فروشگاه برای هر نوع سلیقه است. این مرکز تنها ۵ دقیقه با ایستگاه ساحل فاصله دارد. این مرکز دارای سینما،‌ محل بازی کودکان و رستوران با مناظر زیبای دریای خزر نیز هست. فروشگاه‌های Adidas - Benetton - Debenhams - Jack Jones - Mango - Nike و... در این مرکز شعبه دارند.

تنوع کالاها در طول چندساله گذشته رشد چشمگیری یافته و با توجه به بهای مناسب آن‌ها، باکو را مبدل به مقصدی مناسب برای خرید نموده‌اند. البته بسیاری از کالاها از ترکیه وارد می‌شوند، اما فرش و گلیم، اشیاء عتیقه، ظروف کریستال و عروسک‌های روسی محبوب‌ترین کالاها را نزد خریداران تشکیل می‌دهند. فروشگاه‌ها و مراکز خرید در سطح شهر باکو پراکنده‌اند. در نزدیکی میدان فواره می‌توانید تراکم فروشگاه‌های فرش، لوازم الکتریکی و عروسک‌های سنتی ماتریوشکا را شاهد باشید. بازار‌های روباز و دکه‌های خیابانی بسیاری نیز در باکو وجود دارند که هر آنچه می‌توانید تصور کنید را به فروش می‌رسانند. شهر کهن باکو نیز مملو از فروشگاه‌های سوغات، عتیقه و صنایع‌دستی است.

باکو، شهری برای سفر!

چند نکته برای خرید در باکو:

پیش از خرید در باکو به تاریخ انقضا، مارک‌های تقلبی و کیفیت اجناس دقت کنید. گرچه برخی فروشگاه‌ها دلار آمریکا را نیز می‌پذیرند، بسیاری دیگر تنها منات را قبول می‌کنند. کارت‌های اعتباری از دلار نیز اقبال کمتری دارند. اغلب فروشگاه‌ها تا ساعت ۸ شب باز هستند.

شکم‌گردی در باکو

کشور آذربایجان از کیفیت و تنوع غذایی بسیاری بهره‌مند است؛ به‌طوری که بسیاری از افراد، آنجا را با غذاهای لذیذ آن می‌شناسند. پیشنهاد ما این است که در سفر به آذربایجان، امتحان کردن خوردنی‌های خوشمزه باکو را فراموش نکنید.

برای آذری‌ها غذا بخش مهمی از فرهنگ را می‌سازد و ریشه در تاریخ، سنت و ارزش‌های ملی دارد. باروری زمین و منابع غنی آبزیان دریای خزر تنوع غذایی غنی‌ای را پدید آورده است. آذربایجانی‌ها بیش از ۳۰ نوع آش، انواع کباب و ششلیک، کوفته و پلو دارند. طرز طبخ و طعم این غذاها با آنچه اقوام آذری ساکن در ایران تدارک می‌بینند تفاوت اندکی دارد. انواع میوه خشک‌شده نیز در طبخ غذا مورد استفاده هستند.

مجموعه گسترده‌ای از رستوران‌های خوب در باکو وجود دارد و برای انواع ذائقه‌ها غذا یافت می‌شود. غذاهای آذری، فرنگی، ایرانی، آسیایی و فست فودهای متنوع را به‌راحتی می‌توانید بیابید. چایخانه‌های فراوانی نیز در شهر پراکنده‌اند. برای لمس فرهنگ محلی سری به آن‌ها بزنید و از چای به همراه شیرینی لذت ببرید. چالش مسابقه بر سر نرد یا دومینو نیز بخشی دیگر از تفریحات چایخانه‌ای است.

چند نکته برای شکم‌گردی در باکو:

قیمت غذا، میوه، آب و نوشابه در باکو به دلیل تفاوت ارزش ریال با واحد پول آذربایجان، بیشتر از ایران است. قیمت آب معدنی در مناطق گردشگری چندبرابر مبلغ فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه‌ها است. بهتر است قبل از رفتن به جاذبه توریستی از مغازه یا فروشگاه آب معدنی تهیه کنید. آذری‌ها همچنین در بهره‌گیری و وفور انواع سبزیجات در غذاهایشان مشهورند و جدای آن بشقاب سبزیجات تازه عموماً به همراه غذا سرو می‌شود. چای نوشیدنی اصلی مردم آذربایجان است، آن را پیش از صرف غذا می‌نوشند و همچنین همیشه برای خوش‌آمد گویی به مهمانان مهیا می‌شود.

باکو، شهری برای سفر!

حمل و نقل در باکو:

تاکسی‌های آنلاین:

این روزها استفاده از تاکسی‌های آنلاین در زندگی‌های‌مان بسیار رایج شده. در باکو نیز شما می‌توانید از آنها استفاده کنید. یکی از آنها تاکسی‌های آنلاین اوبر است. مطلب «با این اپلیکیشن ارزان‌تر سفر کنید» شما را با آن آشنا می‌کند.

باکی کارت:

یکی از گزینه‌های مناسب برای حمل و نقل عمومی در باکو استفاده از باکی کارت است که مانند کارت‌های اعتباری ایران و استانبول کارت است. این کارت را از اکثر ایستگاه‌های اتوبوس و تمامی ایستگاه های متروی باکو می‌توانید تهیه کنید. باکی کارت همچنین قابل استفاده برای چندین نفر و همزمان نیز هست.

باکو، شهری برای سفر!

در پایان اگر هنوز مطمئن نیستید که سفر به باکو مطابق سلیقه شما خواهد بود یا خیر، مطلب «آیا باکو را برای سفر می‌پسندم؟» را بخوانید. بعد از آن اگر تصمیم گرفتید به این شهر دوست داشتنی سفر کنید مطلب «قبل از سفر به باکو بخوانید» این مطلب راهنمای مناسبی برای سفر شما به باکو خواهد بود.

ویزای باکو



1401/04/08 | کد مطلب: 3349
باکو، شهری برای سفر!
باکو، شهری برای سفر! حامد احمدی
باکو، شهری برای سفر!

کارشناس ادبیات، کارشناس ارشد گردشگری، علاقمند به سفر و طبیعت


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرورش گل برگ ذرتی گیاه آپارتمانی + شرایط و نگهداری از این گل زیبا