اختصاصی| آیا دیابت یک بیماری ژنتیکی است؟


اختصاصی| آیا دیابت یک بیماری ژنتیکی است؟

یک متخصص ژنتیک ضمن اشاره به ژنتیکی بودن مستقیم برخی از بیماری‌ها اظهار کرد: دیابت نوع یک مستقیم، ژنتیکی است و حتما از دوران کودکی شروع می‌شود اما دیابت نوع دو زمینه‌های ژنتیکی دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر فرهود در مورد بیماری‌های ژنتیکی گفت: بعضی از بیماری‌های ژنتیکی مانند تالاسمی و هموفیلی مستقیم، ژنتیکی هستند اما بعضی از این بیماری‌ها، زمینه‌های ژنتیکی دارند. یعنی عواملی هستند که آن زمینه‌ای که وجود دارد را به گردش دربیاورند، آن ژن را بیدار کنند و بیماری را آغاز کنند.

وی خاطر نشان کرد: این عوامل شامل سبک زندگی‌های خاص، آداب به خصوصی در تغذیه، ورزش نکردن (عدم تحرک)، هوا، خواب نامنظم و استرس هستند. در واقع استرس یکی از مهم‌ترین عوامل در آغاز این بیماری‌ها است. داشتن برخی مشاغل که همراه با استرس هستند یا استرس‌های بی موردی که افراد برای خود ایجاد می‌کنند می‌توانند آن زمینه را به گردش دربیاورند.

فرهود در مورد ژنتیکی بودن دیابت چنین توضیح داد: دیابت نوع یک مطلق، ژنتیکی است و حتما از دوران کودکی شروع می‌شود. اما دیابت نوع دو زمینه ژنتیکی دارد. تقریبا بسیار زیاد پیش آمده است که در یک خانواده‌ای زمینه دیابت نوع دو وجود دارد و در یک فرد معین در آن خانواده، این بیماری با استرس و یا واقعه بزرگی شروع می‌شود. بنابراین هم سبک زندگی و هم زمینه ژنتیکی در بسیاری از بیماری‌ها از جمله دیابت نوع دو موثر هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بیماری‌ها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقتی نمک شرکت کننده بیشتر از مهران مدیری/همه از خنده رفتند روی هوا + فیلم