نشست تخصصی حقوق عامه و چند خبر از دانشگاه کردستان


نشست تخصصی حقوق عامه و چند خبر از دانشگاه کردستان

سنندج- ایرنا- برگزاری نشست تخصصی حقوق عامه، بزرگداشت سالروز حماسه فتح خرمشهر و تجلیل از برگزیدگان دهمین دوره جشنواره رویش در مرحله درون دانشگاهی عناوین چند خبر از دانشگاه کردستان است.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، رییس دانشگاه کردستان در نشست تخصصی حقوق عامه در جمع مسوولان قضایی، وکلا واساتید دانشگاه اظهار داشت: توسعه امکانات در جامعه منجر به رفاه خواهد شد، اما در برخی موارد رضایت ایجاد نمی‌کند.

رحمت صادقی رضایتمندی مردم را یکی از پیام‌های احقاق حقوق در جامعه برشمرد و اضافه کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی در راستای منافع ملی کشور و کمک به جامعه دانشگاهی و حقوقدانان بوده و امیدواریم برگزاری این نشست‌ها منجر به دستیابی اهداف حقوقدانان شود.

یکی از اساتید دانشگاه کردستان هم در این نشست گفت: تبیین حقوق عامه نیازمند ارتباط و تعامل مستقیم مردم با حاکمیت و مسئولان کشور است.

فرزاد باباخانی تبیین حقوق عامه را نیازمند بررسی رابطه ملت‌ها و دولت‌ها دانست و افزود: از زمان تشکیل اولین دولت‌ها، حاکمیت خود را ملزم به تامین نظم عمومی و دفاع از مرزها می‌دانست و مردم به عنوان اتباع این دولت‌ها دارای حقوقی بودند.

وی گفت: از لحاظ تاریخی همیشه جدال پایان‌ناپذیری میان مردم و دولت‌ها وجود داشته و دولت‌ها برخی حقوق مردم را به رسمیت می‌شناختند و برخی را به رسمیت نمی‌شناختند.

باباخانی حقوق عامه را دارای دیدگاه جهان‌شمولی دانست و گفت: بررسی تاریخ دولت‌های قرن ۱۶ حاکی از آن است که حقوق عامه دارای ویژگی‌های فراحاکمیتی بوده و دولت‌ها مکلف به احقاق حقوق عامه بودند.

باباخانی افزود: قانون اساسی قانون فرا دولتی بوده و دولت ملزم به اجرای آن است، همچنین قانون اساسی از قوانین بالادستی و اسناد لازم‌الاجرا و به رسمیت شناخته شده است.

وی اضافه کرد: حقوق عامه شامل حق‌هایی است که با ویژگی‌های خاص خود دولت‌ها را مکلف به تصویب آن می‌کند.

عضو هیات علمی گروه حقوق دانشگاه کردستان نیز به بررسی ابعاد مختلف حقوق عامه در استان کردستان پرداخت و گفت: موضوع تعریف حق مطالبه‌گری در استان و مصادیق حقوق عامه به صورت مصداقی شامل کولبری، تورم در بهای اجناس، مبحث معادن، جاده‌ها و تصادفات بوده و خواستار انتخاب مهم‌ترین مصادیق حقوق عامه و پرداختن به این موارد و راه حل‌های آنها در دادگستری هستیم.

مهدی حاتمی پرداختن به حقوق عامه را تنها وظیفه قوه قضاییه ندانست و سایر قوا را نیز در این زمینه صاحب نقش عنوان کرد و افزود: ایجاد کارگروه‌های موضوعی در حوزه‌های خاص و مهم حقوق عامه، توجه ویژه به عدالت ترمیمی در حقوق عامه و مدد جستن از ماموستایان و علما دینی از جمله کارهای مهمی است که می‌توان در مسیر احیای این حقوق انجام داد.

اجرای طرح دستیار فناوری

رییس دانشگاه کردستان گفت: طرح «دستیار فناوری» به منظور اشتغال‌زایی دانشجویان در حال تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی با مشارکت ۲ نهاد دانشگاه و پارک‌های علم و فناوری اجرا می شود می‌شود.

رحمت صادقی افزود: هدف از این طرح، تقویت واحدهای فناور با تامین نیروی انسانی متخصص، توسعه همکاری متقابل پارکعلم و فناوری و دانشگاه، جهت دادن به برنامه تحقیق و توسعه واحدهای فناور و همچنین افزایش مهارت‌ها و استعدادهای دانشجویان خاست.

وی ادامه داد: از مزایای این طرح به افزایش توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز بازار کار برای دانشجویان در طول دوران تحصیل، هموار شدن مسیر اشتغال دانشجویان در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری، ۶ ماه فرصت کارآموزی در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و کسب امتیازات گوناگون توسط شرکت‌های فناور از سمت پارک علم و فناوری است.

رییس دانشگاه کردستان گفت: در این این طرح ماهانه یک میلیون تومان به دانشجویان دوره کارشناسی، ۲ میلیون تومان به دانشجویان ارشد و ۳ میلیون تومان به دانشجویان دکتری پرداخت خواهد شد.

نشست تخصصی حقوق عامه و چند خبر از دانشگاه کردستان


دهمین جشنواره ملی رویش در دانشگاه کردستان پایان یافت

دهمین جشنواره ملی رویش(مرحله درون دانشگاهی) با حضور مسوولین دانشگاه کردستان و با معرفی برترین‌ها به کار خود پایان داد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه کردستان شامگاه دوشنبه در این مراسم ضمن اشاره به مسوولیت اجتماعی دانشگاه اظهار داشت: هر دانشگاهی باید بر اساس مسوولیت اجتماعی خود مشکلات منطقه را احصا و با ارائه راه حل برای رفع آنها تلاش کنند.

روشن خوشنوازی افزود: انتظار می‌رود دانشگاه کردستان با دانشگاه‌های دیگر متفاوت و برنامه‌هایی مطابق با شرایط استان داشته باشد و مسوولیت اجتماعی خود را در این راستا ایفا کند که کانون‌های فرهنگی دانشگاه در این راستا ورود کرده و برنامه‌های آنها بر زیست‌بوم منطقه استوار است.

وی به فرهنگ غنی بومی و محلی کردستان اشاره کرد و افزود: کانون‌ها همچنین فرصتی برای معرفی و شناساندن این فرهنگ منطقه به همه دانشجویان و حتی در سطح کشور هستند و باید در این راستا فعالیت جدی داشته باشند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه کردستان ضمن اشاره به فرهنگی بودن استان تاکید کرد: فرهنگی بودن استان تنها در موسیقی خلاصه نمی‌شود و جنبه‌های دیگری را نیز در بر می‌گیرد که هر یک از کانون‌های فرهنگی دانشگاه کردستان می‌توانند بخشی از آن را پوشش دهند.

خوشنوازی با اشاره به وقفه‌ای که به دلیل شیوع کرونا در فعالیت کانون‌ها ایجاد شد، خواستار فعالیت بیش از پیش آنها همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی