نماینده مجلس: مختومقلی الگویی برای همدلی و وحدت در جامعه است


نماینده مجلس: مختومقلی الگویی برای همدلی و وحدت در جامعه است

گنبدکاووس- ایرنا- نماینده مردم شهرستان گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: مختومقلی فراغی شاعر، عارف نامدار ایرانی ترکمن الگویی برای همدلی، انسجام و نقد حاکمان وقت است.

به گزارش ایرنا، امانقلیچ شادمهر روز یکشنبه در همایش بزرگداشت شاعر عارف نامدار ایرانی ترکمن مختومقلی فراغی در سالن اجتماعات دانشگاه گنبدکاووس افزود: چنین شخصیتی الگویی برای همدلی و وحدت بوده و در زمان حاضر جامعه نیاز به بررسی اندیشه ها و تفکرات این شاعر عارف نامدار برای پرورش افراد است.
وی اظهار داشت: در زمان حاضر جامعه نیاز به نشر اندیشه های اشعار این عارف نامدار ایرانی ترکمن در اجتماع دارد.

وی بیان کرد: مختومقلی فراغی فردی عافیت طلب و گوشه نشین نبوده بلکه سفرهای زیادی به نقاط مختلف دنیا داشته که برای ادامه اصلاحگری خود در برخی مناطق سکنی گزیده است.

نماینده مردم شهرستان گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: این شاعر نامدار و مصلح سخت کوشی که رنج های زیادی در کنار پدر و مادرش دیده و در کنار کشمکش های اجتماعی و درگیری های عشایری برای اتحاد و انسجام زبان کوشیده است.

شادمهر اظهارداشت: ترجمه فارسی اشعار مختومقلی فراغی، فرهنگ کاربردی آیات و روایات دینی در اشعار مختومقلی فراغی و خلوت نشین عشق سه کتاب چاپ و منتشر شده ای که در آنها به شخصیت و افکار این شاعر اشاره شده که به یقین عارف، اندیشمند اصلاح گر و مصلح بزرگ اجتماعی بوده است.
وی افزود: با چاشنی عشق و درد در اشعارش به عطار، در نصایح و پند به شیخ اجل سعدی، در عرفان ملایم و معتدل مولوی و در روانی و تیزی به حافظ مانند بوده البته به یقین نمی توان مختومقلی را به یک شاعری تشبیه و تمثیل زد.
نماینده مردم شهرستان گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمان حاضر با اقدام و حرکت خودجوش و مردمی از مصادره این شخصیت ملی توسط کشورهای دیگر جلوگیری کرده تا مانند مولوی بلخی به عنوان مفاخر به مصادره کشور دیگری نرود.

شادمهر افزود: تفکر این شاعر و عارف نامدار سراسر اندیشه و تفکر بوده که در کتاب فرهنگ کاربردی آیات و روایات دینی در اشعار مختومقلی سعی در نشر آن شده است.

به گزارش ایرنا، مختومقلی فراغی شاعر و عارف نامی و بلند آوازه ترکمن که به فردوسی این قوم مشهور است با خلق شعرهای بی‌بدیل خویش با مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی، کمک شایانی به احیای زبان و ادبیات ترکمن‌ها نمود و گنجینه‌ای پایان‌ناپذیر از فرهنگ غنی این قوم به یادگار گذاشت.

مختومقلی فراغی از شاعران بزرگ ترکمن که پدرش دولت محمد آزادی از شاعران و علمای این قوم بود، در سال هزار و ۱۱۲ هجری خورشیدی در روستای حاجی قوشان از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس دیده به جهان گشود.

از سروده‌های مختومقلی حدود ۱۰ هزار بیت به دست ما رسیده که نمونه کاملی از لهجه خالص ترکمنی است و در واقع‌ کاری که مختومقلی در زبان ترکمنی انجام داد، شباهت به کار دانته در زبان ایتالیایی و فردوسی در زبان فارسی دارد.

دیوان شعر این شاعر که در بین دیگر اقوام ایران زمین و ملل دیگر جهان بلند آوازه بود تاکنون به چند زبان دنیا از جمله انگلیسی، روسی و فارسی ترجمه و چاپ شده است.

این شاعر و عارف نامی ترکمن پس از ۵۷ سال تلاش در مسیر شعر و ادب، در سال هزار و ۱۶۹ هجری خورشیدی در کنار چشمه عباساری در دامنه رشته کوه سونگی داغی بین ایران و ترکمنستان دیده از جهان فرو بست و به دیار حق شتافت.

پیکر این شاعر برای دفن به روستای آق توقای در ۴۰ کیلومتری غرب مراوه‌تپه در منتهی الیه شرق استان گلستان منتقل و در جوار آرامگاه پدرش دولت محمد آزادی به خاک سپرده شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرب المثل های ایرانی از نگاه هوش مصنوعی + عکس