حس معنوی و ماندگار در بخش بوی بهار نمایشگاه قرآن کریم/ از معرفی بانوی بهشت تا خلق آثاری از معماری مساجد ایران


 حس معنوی و ماندگار در بخش بوی بهار نمایشگاه قرآن کریم/ از معرفی بانوی بهشت تا  خلق آثاری از معماری مساجد ایران

بخش «بوی بهار» بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم یکی از بخش های جذاب این نمایشگاه است که در این بخش سعی شده با فضا سازی حرفه ای و نورپردازی جذاب، حس معنوی و ماندگاری برای بازدیدکنندگان این بخش فراهم شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که از27 فروردین ماه مصادف با 14 رمضان آغاز شده است،روز نهم اردیبهشت ماه به پایان می رسد، یکی از بخش های جذاب بیست و نهمین نمایشگاه بین اللملی قرآن کریم بخش «بوی بهار» است که با استقبال مخاطبان روبرو بوده است.

«حمیدرضا حسین زاده» در گفت و گو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه بخش «بوی بهار» بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به همت موسسه شمس نهان برپا شده است، اظهار کرد:موسسه شمس نهان موسسه ای است که در طول سالهای گذشته و در دوران های مختلف در بحث حجاب و عفاف و نماز و مسجد فعالیت های گسترده ای انجام داده است و در بیست و نهمین نمایشگاه قرآن کریم نیز این موسسه سعی کرده است با فضا سازی حرفه ای و نورپردازی جذاب، فضای معنوی و جذابی را برای بازدیدکنندگان این بخش فراهم کند.

مدیر بخش بوی بهار بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه تابلوهای این بخش که با نماد طبیعت و مسجد که نشان از خرمی است،کار شده است، بیان کرد: یکی از تابلوهای جذاب این بخش شمسه چهارده معصوم است، و به نوعی توجه پرندگان که نماد کائنات است را به تصویر کشیده که در شمسه گردهم جمع شده اند و مخاطب با این تصویر حس و حال خوبی به دست می آورد.

وی افزود: یکی از دغدغه های ما این بوده است که چادرهای بانوان قدیمی که رنگی بوده و در سینما و تلویزیون هم مهجور بوده است را در این نمایشگاه پررنگ کنیم، به همین جهت سعی کردیم در قالب هنری آن را نمایش دهیم، از اینرو بانویی را به تصویر کشیدیم که در فضای چشمه و آبشار با حجاب و لباس محلی در حال قرائت قرآن است.

 حس معنوی و ماندگار در بخش بوی بهار نمایشگاه قرآن کریم/ از معرفی بانوی بهشت تا  خلق آثاری از معماری مساجد ایران

اثر بعدی بخش «بوی بهار» بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم «کتاب زندگی» است، که نشان از سرسبزی یک بانو و حتی پوشش او دارد، یکی دیگر از تصاویر این بخش با «آبی تر از آسمان» نام گرفته است که این عکس این مفهوم را به مخاطب القا می کند که آسمان در برابر پوشش آن بانو بی رنگ شده است و به نوعی ضمن معرفی پوشش و حجاب، طبیعت و سرسبزی ایران را به تصویر کشیده است.

 حس معنوی و ماندگار در بخش بوی بهار نمایشگاه قرآن کریم/ از معرفی بانوی بهشت تا  خلق آثاری از معماری مساجد ایران

مدیربخش بوی بهار بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مورد دیگر آثار این نمایشگاه گفت: اثر دیگر با عنوان «مادر و فرزند» است که به نوعی کودکی را به تصویر کشیده است که به سن تکلیف رسیده است و مشغول عبادت با خداوند است. یکی دیگر از تصاویر جذاب این بخش «بانوی بهشت» است که در این تصویر فضای جنگل با بهشت همگرا شده است و در این فضای پرنشاط و خرم بانوان در زیر شکوفه های درختان مشغول قرائت قرآن هستند.

مدیرعامل موسسه شمس نهان از دیگر آثار بخش «بوی بهار» را «صبح حضور» دانست و گفت: این تصویر به نوعی به مخاطب نور خداوند که از خاک دمیده و به خلقت رسیده است را نشان می دهد و به نوعی تفسیری از اطاعت،تقوا،پرهیزگاری و پوشش بانوان به عنوان حیا و عفاف را معرفی می کند.

 حس معنوی و ماندگار در بخش بوی بهار نمایشگاه قرآن کریم/ از معرفی بانوی بهشت تا  خلق آثاری از معماری مساجد ایران

یکی دیگر از تصاویر بخش «بوی بهار»، بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم یادآور حدیث معتبر نبی مکرم اسلام(ص) است که فرمودند«أنَا مَدینَهُ العِلمِ وعَلِیٌّ بابُها، فَمَن أرادَ العِلمَ فَلیَأتِ البابَ»؛ من شهر دانشم و علی، دروازه آن است و هرکسی که دانش می خواهد، باید از دروازه عبور کند.» است.به گفته حسین زاده مسجد به تصویر کشیده این اثر مسجد جامع اصفهان است که سعی شده است در این تصویر معماری اصیل ایرانی و اسلامی را معرفی کند. همچنین تصویر حرم مطهر امام رضا(ع) و ابراز ارادت مومنین به حضرت ثامن الحجج(ع) از دیگر آثار بخش «بوی بهار» است.

 حس معنوی و ماندگار در بخش بوی بهار نمایشگاه قرآن کریم/ از معرفی بانوی بهشت تا  خلق آثاری از معماری مساجد ایران

«نماد یار» دیگر تصویر دیگر این بخش است، حسین زاده در مورد این تصویر گفت: در این تصویر اقامه نماز و برپایی محافل انس با قرآن کریم کودکان با فضا سازی و نورپردازی حرفه ای و المان های مختلف را نشان می دهد و سعی شده است که فضای معنوی و خاطرات ماندگاری را برای مخاطبان با این اثر رقم بزند.

وی با اشاره به اینکه به اعتقاد من در نمایشگاه قرآن کریم و دیگر نمایشگاهها باید جایگاه و جلوه های مساجد به عنوان مکان مقدس الهی مورد توجه قرار گیرد، افزود: معماری مساجد ایران که برگرفته از معماری اصیل ایرانی و اسلامی است باید به دنیا معرفی شود و ما در بخش «بوی بهار» سعی کردیم گامی در جهت معرفی جایگاه مسجد برداریم.

مدیر بخش «بوی بهار» بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه در گام دوم انقلاب و با عنایت دولت انقلابی امیدواریم که از آثار مذهبی با موضوع حجاب و عفاف و مساجد حمایت شود تا بتوانیم نه تنها در داخل کشور بلکه به کل دنیا فرهنگ و آداب و رسوم ایران اسلامی را معرفی کنیم، گفت: متعقدم که مسجد باید در اماکن عمومی،جاذبه های بصری شهر دیده شود.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی