خشکسالی به 80درصد مزارع دیم بیله‌سوار خسارت زده است


خشکسالی به 80درصد مزارع دیم بیله‌سوار خسارت زده است

اردبیل- ایرنا- فرماندار بیله‌سوار گفت: خشکسالی به 80درصد اراضی دیم شهرستان بیله‌سوار خسارت زده است و طی سال‌های گذشته این حجم از خشکسالی بی‌سابقه بوده است.

به گزارش ایرنا، صاحبعلی اصغری روز پنج‌شنبه در جلسه بررسی مسایل حوزه آب کشاورزی شهرستان‌های شمال استان اردبیل در سالن اجتماعات شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس برگزار گردید، اظهار کرد: امسال بر اساس برآورد جهاد کشاورزی بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بیله سوار دچار خشکسالی شده که خسارت آن بالغ بر ۱۸ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است.

وی گفت: با توجه به اینکه شغل اکثر مردم شهرستان کشاورزی و دامداری است، نیازمند اتخاذ تصمیمات و برنامه‌ریزی جهت جبران خسارت هستیم. این در حالی است که قسمتی از خسارتهای سال گذشته کشاورزان از طریق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت نشده است.

فرماندار بیله‌سوار یکی از علل بروز تنش آبی در شمال استان را تخصیص آب ارس به اراضی پایاب خدآفرین عنوان کرد و افزود: عدم رعایت حق آبه با توجه به اینکه شهرستان بیله سوار در انتهای شبکه مغان قرار دارد، مشکلاتی را برای آبیاری مزارع ایجاد کرده به طوری که زمان تنش آبی که خرداد ماه پیش بینی شده بود، به فروردین تغییر یافته است.

اصغری گفت: فرایند جریمه کشاورزان در زمینه عدم رعایت الگوی کشت محصولات نه تنها بازدارنده نیست بلکه تشویقی جهت استمرار این رویه است.

وی یادآورشد: براساس بررسی‌های امور آب و جهاد کشاورزی شهرستان بیله‌سوار الگوی کشت را رعایت کرده و در چارچوب قانون و مقررات عمل کرده است.

فرماندار بیله سوار خاطرنشان کرد: میزان آب اختصاص یافته به بیله‌سوار کمتر از حقابه قانونی است و باید در این زمینه برنامه‌ریزی و مدیریت اصولی صورت گیرد تا کشاورزان متضرر نشوند.

اصغری به دغدغه آب شرب روستاها و قشلاقات شهرستان اشاره کرد و افزود: از ۳۵۳ روستا و قشلاق شهرستان ۲۳۴ روستا و قشلاق با مشکل آب شرب مواجه هستند و آبرسانی سیار برای روستاها هم فرایندی زمانبر است.

شهرستان بیله سوار در شمال استان اردبیل قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول