طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی


قبل از هر چیز باید بدانید این غذای فوق العاده لذیذ پیشینه طبخ زیادی دارد و در مهمانی‌های دوره قاجار از غذا‌های اصلی مجالس به حساب می‌آمده است. برای تهیه این غذای خوش عطر و طعم نیاز به 3 تا 4 ساعت زمان دارید.

طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی

به گزارش راهبرد معاصر، قبل از هر چیز باید بدانید این غذای فوق العاده لذیذ پیشینه طبخ زیادی دارد و در مهمانی‌های دوره قاجار از غذا‌های اصلی مجالس به حساب می‌آمده است. برای تهیه این غذای خوش عطر و طعم نیاز به ۳ تا ۴ ساعت زمان دارید. پس یادتان باشد قیمه نثار به دلیل انواع و اقسام ادویه‌ها و مخلفاتش جزو غذای‌های به اصطلاح پر اداو اطوار است و نمی‌توانید صرفا با ترکیب مواد آن، طعم اصیل و بی نظیر آن را بچشید. پس کمر همت را ببندید و سر صبر و حوصله محبوب‌ترین غذای خطه قزوین را سر سفره‌های تان بیاورید.

*** مواد لازم برای ۵ نفر

برنج ۵ پیمانه

گوشت خرد شده قیمه‌ای ۵۰۰ گرم

پیاز نگینی شده ۱ عدد بزرگ

رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ ۴ قاشق سوپ خوری

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

زردچوبه یک و نیم قاشق مربا خوری

دارچین یک قاشق چایخوری

عرق دارچین ۱ قاشق سوپ خوری

عرق هل یک قاشق غذاخوری

گرد لیمو نصف قاشق چایخوری

هل ساییده شده یک قاشق سوپ خوری

پودر گل محمدی یک قاشق سوپ خوری

پیاز داغ ۴ قاشق سوپ خوری

گلاب یک دوم پیمانه

زرشک ۱۰۰ گرم

شکر ۲ قاشق سوپخوری

خلال پسته ۵۰ گرم

خلال بادام ۵۰ گرم

خلال نارنج یا پرتقال ۳۰ گرم

روغن و کره به میزان لازم

طرز تهیه قیمه نثار اصیل قزوینی


مقداری روغن در قابلمه داغ می‌کنیم، گوشت و پیاز عسلی را افزوده و با هم تفت می‌دهیم. زردچوبه، فلفل سیاه و عرق دارچین و عرق هل را اضافه می‌کنیم. سپس رب گوجه فرنگی را افزوده و مواد را تفت می‌دهیم. روی مواد آب داغ می‌ریزیم به طوری که روی گوشت‌ها پوشانده شود. در این مرحله برنج را کته یا آبکش می‌کنیم و دم می‌گذاریم تا آرام پخته شود.

بعد از این که آب خورشت به نصف رسید زرشک و کمی خلال پسته و خلال بادام را اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید خلال پرتقال یا نارنج را به خورشت اضافه کنید. پس از پخته شدن گوشت، فلفل، دارچین، باقی ادویه‌ها و گل محمدی و گرد لیمو را اضافه کنید تا به خورد مواد در حال پخت برود. پس از این که مواد جا افتاد گلاب و عرق هل را در آخرین مرحله به خورشت اضافه کرده و حرارت را خاموش کنید. خلال پسته و بادام را شسته و داخل گلاب خیس کنید و پس از ده دقیقه گلاب آن را گرفته و روی حرارت کم تفت دهید. مراقب باشید خلال‌ها تغییر رنگ ندهند. تلخی خلال نارنج را با سه بار جوشاندن بگیرید و برای بار سوم داخل آن کمی شکر ریخته و بجوشانید و آبکش کنید و در نهایت با کمی شکر و زعفران تفت دهید.


در مرحله بعد زرشک را پاک کرده و داخل آب خیس کنید تا کاملا تمیز شود. سپس آبکشی کنید با شکر و زعفران و روعن تفت دهید. مقداری از برج دم کشیده شده را زعفرانی کنید و مواد را برای سرو کنار هم بچینید.

*** طرز تزیین قیمه نثار

در روش سنتی ابتدا برنج کشیده می‌شود. بعد لایه‌ای گوشت و مایه آن را روی برنج می‌ریزند و دوباره روی آن را با کمی برنج زعفرانی می‌پوشانند و مواد دیگر مانند خلال‌ها و زرشک را روی آن می‌ریزنند. در روش‌های به روز‌تر این مواد با زیبایی و رعایت ترکیب رنگ به طور نواری روی دیس برنج زعفرانی کنار هم قرار می‌گیرند و جلوه بیشتری به این غدا و سفره می‌دهند. این غذای سنتی طبع گرمی دارد و برای کودکان و نوجوانان و سالمندان بسیار مقوی است./ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع خورش و خوراک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت