حدود 700 نفر شتر در قشم پلاک کوبی شدند


حدود 700 نفر شتر در قشم پلاک کوبی شدند

قشم - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم گفت: با هدف هویت گذاری و شناسنامه دار شدن شتران سرزمین آب و آفتاب، حدود 700 نفر شتر در روستای دوربِنی، دفاری، مسن و طولا این جزیره پلاک کوبی شدند.

مالک یزدان پناه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سوال که شرایط و ظرفیت‌های پرورش شتر در شهرستان قشم چگونه است، اظهار داشت: شتر به عنوان یک حیوان با ارزش در طی سالیان دراز سازگاری خوبی را با شرایط آب و هوایی جزیره پیدا کرده است.

وی ادامه داد: هم اکنون حدود ۹۰۰ نفر شتر در قشم وجود دارد که حدود ۷۰۰ نفر از آنها دارای هویت هستند و پلاک کوبی شده اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم توضیح داد: در این طرح یک پلاک شناسایی حاوی یک کد ۱۵ رقمی بر روی شتر نصب می‌شود که تمام اطلاعات شتر و مالک شتر بر روی سامانه اصلاح نژاد کشور ثبت شده و تمام این اطلاعات برای اداره های ذینفع از جمله دامپزشکی و جهادکشاورزی قابل دسترسی است.

حدود 700 نفر شتر در قشم پلاک کوبی شدند

یزدان پناه یاد آور شد: طرح شناسنامه دار کردن شترها نمونه ای از مشارکت مردم با نمایندگان محلی خود برای تضمین بهداشت و سلامت دام و تامین ایمنی جاده است.

وی اضافه کرد: شترهای موجود در شهرستان در سرتاسر جزیره قشم وجود دارند که بزگترین گله های شتر موجود در روستاهای مسن، سوزا، دیرستان، تنبان و دوربِنی نگه داری می شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قشم اظهار داشت: شتر به دلیل شرایط خاص فیزیکی و فیزیولوژی، توانایی زندگی و سازگاری با شرایط سخت را دارد و این حیوان در استفاده از مراتع با دام‌های دیگر رقابت نمی‌کند، چرا که غذای او گیاهانی شامل آکاسیای چتری، کهور ایرانی، نیام سمر، کنار، نیام سبز مغیر، قیچ، خارشتر، شوره، چوچ و همچنین برگ درختان حرا است.

حدود 700 نفر شتر در قشم پلاک کوبی شدند

وی گفت: امروزه با توجه به خشکسالی‌ها و کاهش بارش‌ها در کشور، مناطق بسیاری با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند از همین رو پرورش این حیوان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

یزدان پناه افزود: بیشتر شترداران در شهرستان قشم، شتر را به دلیل موروثی پرورش می‌دهند که عمدتا شیوه نگهداری شتر و فرستادن گله به مراتع همراه با ساربان است.

وی ادامه داد: از آنجایی که ساربانان و شترداران از تجربیات ارزشمندی در خصوص مدیریت پرورش و تغذیه شترها برخوردار هستند به دنبال تشویق این قشر از دامداران به دنبال جایگزین کردن پرورش صنعتی شتر با پرورش سنتی آن هستیم که دارای بهره وری اقتصادی بهتری است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا