مشارکت آزمایشگاه هسته‌ای دانشگاه صنعتی شاهرود در 50 رساله ارشد و دکتری


مشارکت آزمایشگاه هسته‌ای دانشگاه صنعتی شاهرود در 50 رساله ارشد و دکتری

مسئول فیزیک بهداشت آزمایشگاه هسته‌ای دانشگاه صنعتی شاهرود از همکاری در بیش از 50 پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد و رساله دکتری در آزمایشگاه هسته‌ای دانشکده فیزیک و مهندسی هسته‌ای دانشگاه صنعتی شاهرود خبر داد

دکتر مسلم سوهانی به سابقه بالای این آزمایشگاه پرداخت و با بیان اینکه این آزمایشگاه هسته‌ای از سال ۱۳۸۷ تحت نظارت سازمان انرژی اتمی ایران فعایت‌ های حرفه­ای خود را در زمینه­‌های آموزشی و پژوهشی آغاز کرده اظهار کرد: در این دانشگاه علاوه بر برگزاری دروس آموزشی در دوره­های کارشناسی و کارشناسی ارشد، فعالیت­‌های پژوهشی در قالب بیش از ۴۰ پایان نامه‌­ی کارشناسی ارشد و بیش از ۱۰ رساله دکتری نیز در دانشگاه صنعتی شاهرود اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر این طرح­‌های پژوهشی متعددی نیز در این دانشکده در حال اجرا است ادامه داد: خوشبختانه با تلاش اساتید و دانشجویان در این جند سال طرح‌های متعددی در این دانشگاه اجرایی شده است.

مسئول فیزیک بهداشت آزمایشگاه هسته ای دانشگاه صنعتی شاهرود با اشاره به شیوع کرونا و تاثیر آن بر برخی فعالیت های علمی افزود: با وجود محدودیت­‌های کرونایی در این آزمایشگاه فعالیت‌های متعددی انجام شده که ساخت میکرو دوزیمتر، حفاظ ‌های کامپوزیتی حاوی نانو ذرات فلزی و همچنین ساخت قرص­های گرمالیانی (TLD) از این جمله است.

وی ضمن تشریح بیشتر این فعالیت‌های انجام شده علمی و پژوهشی در حوزه پزشکی هسته‌ای خاطرنشان کرد: "میکرودوزیمتر" در واقع یک آشکارساز گازی با ساختار معادل بافت بدن است که کاربرد آن در اندازه­ گیری میزان تابشدهی به بافت بدن ( در اعمال تشخیصی و درمانی با تابش­های یونساز) و استانداردسازی سیستم ­های تابشدهی است.

سوهانی با اشاره به اهمیت ان دستاوردهای علمی افزود: در مراکز تشخیصی و درمانی که از منابع تابش­‌های یونساز استفاده می­‌شود، برای حفاظت تکنسین‌ها در برابر این تابش‌ها از پوشش­‌های حاوی ورقه­‌های سرب استفاده می­شود که هم سنگین هستند و هم حرکت را به شدت محدود می­کنند. لایه­ های محافظ ساخته شده از کامپوزیت پلیمر و نانو ذرات فلزی ضمن اینکه اثر حفاظتی مناسب دارند، وزن کم و انعطاف­پذیری بالا دارند و از همین رو تحولی جدی در شرایط کار در مراکز پرتودهی ایجاد می­کنند.

مسئول فیزیک بهداشت آزمایشگاه هسته ای دانشگاه صنعتی شاهرود استفاده از مواد "گرمالیان" را یکی از روش‌های نوین برای اندازه گیری میزان تابش در مراکز تحقیقاتی دانست و گفت: این مواد بر اثر دریافت تابش مقداری انرژی در خود ذخیره می¬کنند و اگر گرما دهی شوند متناسب با انرژی ذخیره شده از خود نور می¬دهند. این ترکیبات شیمیایی که شامل برخی نمک‌های معدنی در حالت فوق خالص هستند، به شکل دانه‌های کوچک با ابعاد mm۲ در mm۲ ساخته شده و تحت عنوان قرص ¬های TLD در مراکز تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی .از آمادگی آزمایشگاه این دانشگاه برای همکاری با مراکز علمی، دانشگاهی، صنعتی و تخصصی خبر داد و اضافه کرد: آزمایشگاه هسته‌ای دانشگاه صنعتی شاهرود با دارا بودن تجهیزات مناسب آماده ارائه خدمات تخصصی شامل طیف سنجی، دوزیمتری و تابش‌دهی و سایر خدمات مرتبط به متقاضیان دانشگاهی، صنعتی و عمومی در قالب آیین نامه خدمات ازمایشگاهی دانشگاه است..

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وقوع حادثه دریایی جدید در آب‌های اطراف یمن