به نقل از سایکولوژی نیوز، نتایج بررسی نشان میدهد، رنگها ممکن است بر نحوه توجه ما به وظایفی که از ما خواسته میشود یا سرعت انجام آنها تاثیر بگذارند.
قرمز و آبی رنگهای ترجیحی هستند که در این آزمایش استفاده میشوند زیرا رنگهای اصلی هستند. قرمز یک رنگ با موج نور بلند و آبی یک رنگ با موج نور کوتاه است. اغلب سفید یا خاکستری به عنوان دارونما (یا رنگهای کنترل) استفاده میشود زیرا آزمایشکنندگان انتظار ندارند، رنگ سفید بر رفتار یا خلقوخوی تاثیر بگذارد.
نتایج چندین مطالعه نشان داد که کار در زیر نور قرمز ممکن است سرعت جستجو و یافتن یک مورد خاص در فهرستی از موارد را افزایش دهد. آیا این مورد به این معنی است که اگر به دنبال مورد خاصی هستید، آن را در زیر چراغ قرمز سریعتر پیدا خواهید کرد؟ همچنین، نشان داده شده است که نور آبی در مقایسه با انجام کارهای مشابه زیر نور زرد، هوشیاری ذهنی را افزایش میدهد، برای مثال، رنگ آبی روی تابلوها ظاهرا به ما احساس اطمینان و اعتماد در یک محصول میدهد.
برای طراحی دکوراسیون فضای داخلی از تاثیر رنگ در تاثیرگذاری بر رضایت مشتری و رفتار خرید استفاده شده است. یک رستوران یا کافه در حال بازسازی برای آزمایش تاثیر دیوارهای داخلی با رنگ زرد یا بنفش، بر روی پاسخهای رضایت بیش از ۲۵۰ شرکتکننده تاثیر داشت. رنگ داخلی بنفش مثبتتر از رنگ زرد درک میشد.
با این حال، انجام مطالعات در مورد تاثیر رنگ بر خلقوخوی و رفتار دشوار است زیرا عوامل زیادی وجود دارند که میتوانند بر درک رنگ تاثیر بگذارند. یکی از موارد واضح این است که سوژه چقدر رنگها را خوب میبیند. حساسیت به رنگ میتواند از کوررنگی یا کمبود دید رنگ تا پاسخهای بسیار حساس به تغییرات کوچک سایه، متغیر باشد.
چشم پیر نیز درک رنگ را از دست میدهد. زرد و سایر رنگهای پاستلی ممکن است سفید به نظر برسند. آب مروارید ممکن است باعث شود رنگها، رنگ قهوهای یا زرد به خود بگیرند یا توانایی تشخیص رنگهای آبی، سبز و بنفش را کاهش و آنها را خاکستری نشان دهند.
جنسیت بر درک رنگ نیز تاثیر میگذارد. زنان بهتر از مردان میتوانند بین درجه بندیهای ریز در یک رنگ خاص تمایز قائل شوند. بنابراین، یک زن میتواند به نمونههای رنگ سفید نگاه کند و رنگ سفید مایل به خاکستری یا کرمی را راحتتر از یک مرد تشخیص دهد. این تغییرات در ادراک رنگ که بر اساس سن و جنسیت است باید بر چگونگی تاثیر رنگها بر خلقوخو و عملکرد ما تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، نتایج مطالعات انجام شده بر روی مردان ۳۰ ساله ممکن است با نتایج زنان ۸۴ ساله چندان مرتبط نباشد.
تفاوتهای فرهنگی نیز بر نحوه واکنش ما به رنگها تاثیر میگذارد در نماد رنگها، تصور میشود رنگ آبی باعث دفع شر و ترویج شفا در فرهنگهای خاورمیانه میشود. قرمز رنگ دیگری است که بسته به فرهنگ آن تداعیهای متفاوتی دارد. در فرهنگهای آسیایی، رنگ قرمز با شانس، ثروت، خوش شانسی و طول عمر همراه است و پوشیدن لباس قرمز در مراسم تشییع جنازه ممنوع است. با این حال، در برخی از کشورهای آفریقایی رنگ قرمز با مرگ مرتبط و رنگ لباسهایی که نماد عزاداری است در بین فرهنگها به طور قابلتوجهی متفاوت است. رنگ سیاه در کشورهای غربی پوشیده میشود، در حالی که رنگ سفید در بسیاری از فرهنگهای آسیایی رنگ عزاداری است.
انتهای پیام