گناباد میزبان نخستین رقابتهای مهارت‌سفال کشور است


گناباد میزبان نخستین رقابتهای مهارت‌سفال کشور است

گناباد- ایرنا- رییس مرکز فنی و حرفه‌ای گناباد گفت: نخستین رقابتهای ملی آزاد مهارت سفال کشور 20 تا 22 اردیبهشت‌ماه سالجاری در این شهرستان برگزار می‌شود.

مهدی مروج عصرشنبه در نشست خبری افزود: شناسایی و کشف استعدادهای حرفه‌ای افراد ماهر در حوزه سفال و فرصت مناسب برای شکوفایی مهارت‌های این بخش، ترویج و ارتقای فرهنگ مهارت‌آموزی، شناسایی نخبگان و استادکاران مهارتی سفال، فراهم نمودن فرصت مناسب برای رقابت سالم میان استادکاران ماهر سفالگر، چرخ‌کار، میناکار، لعاب کار و طراح سفال از جمله اهداف برگزاری این رقابت ملی است.

وی معرفی آموزش‌های مهارتی و اهمیت نقش آن در توسعه اقتصاد به عموم مردم و جلب نظر مسوولان بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی و صنوف برای مشارکت هر چه بیشتر در توسعه و رونق تولید سفال و حمایت از فعالان این بخش را از دیگر اهداف برگزاری رقابتهای ملی مهارت سفال برشمرد.

رییس مرکز فنی و حرفه‌ای گناباد گفت: برگزاری رقابتهای مزبور علاوه بر ایجاد فرصت مناسب برای تبادل اطلاعات فنی، مهارتی و تجارب حرفه‌ای بین هنرمندان و صنعتگران تولید سفال کشور بستر شناسایی و معرفی افراد ماهر و نخبه هنرمند به صنایع و بنگاه‌های اقتصادی را فراهم می‌کند.

مروج گفت: مسابقه‌های ملی آزاد مهارت سفال در سه رشته چرخکاری، نقاشی سنتی زیر لعابی با مشارکت دهیاری و شورای اسلامی روستای مند، مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای، مجتمع آموزش عالی، مرکز رشد و فناوری، آموزشکده فنی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گناباد برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام متقاضیان شرکت در مسابقه‌های ملی مهارت سفال از ۲۰ فروردین آغاز شده و تا ۱۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد، گفت: در یک هفته گذشته افراد متقاضی از تهران، مشهد ،نقاب ،آمل، تبریز، شیراز، یزد، همدان، تربت حیدریه، نیشابور، گناباد و بندرعباس برای حضور در این رقابتها ثبت نام کرده‌اند.

سفال "مند" از پنج هزار سال قبل در روستایی با همین نام در شهرستان گناباد استان خراسان رضوی تولید می شود و گناباد از دیرباز از نقاط مستعد و شاخص تولید سفال کشور است و مهم‌ترین مشخصه سفال مند عناصر تزئینی برگرفته از طبیعت در چهار گروه انسانی، حیوانی، گیاهی و هندسی است و نقش ماهی که زینت بخش اکثر سفالهای مند گناباد است، جایگاه والایی در روایات اسطوره‌ای دارد.

نقوش دیگر زینت بخش سفال مند گناباد که هر یک به مقتضای حضور آن در قلمرو اسطوره و فرهنگ کهن ایران قابل تعبیر و تفسیر است شامل خورشید، پرنده، پروانه، بته جقه، گل و مرغ، گل و پروانه، گل و برگ، گل کدو، کتیبه، ابر و گل، گنجی، اسلیمی، گل گرد و خونه‌کشی می شود.

شهرستان گناباد با ظرفیتهای زیاد در حوزه صنایع دستی که در بیشتر بخشها مانند سفالگری دارای قدمت پنج هزار ساله است از نقاط مهم هدف گردشگری کشور و استان خراسان رضوی است.

بیش از ۱۷۰ هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع دستی مانند سفالگری، پارچه بافی، گلیم بافی، معرق و منبت کاری، سبد بافی، نمد مالی، چاقوسازی و آهنگری در ۱۵ کارگاه و ۱۲ فروشگاه شهرستان گناباد فعالیت دارند.

روستای مند گناباد دو سال گذشته به عنوان روستای ملی در زمینه صنایع دستی کشور در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مرکز گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت